Po chwilowym spadku spożycia mleka w 2014 r., Polacy znów przekonali się, że warto pić i jeść produkty mleczne. Aktualnie bilansowe spożycie nabiału na jednego mieszkańca to 219 litrów/osobę*.
Z badań przeprowadzonych przez GUS i IERiGŻ-PIB wynika, że w latach 2015-2016 spożycie artykułów mleczarskich notuje wzrost, w 2016 r. np. o 4,5%. Prognozy na ten rok też są optymistyczne. Wskazują kolejny wzrost, co prawda nie tak duży, bo o ok. 1%, ale zawsze.
- Te optymistyczne informacje na temat wzrostu spożycia mleka to sygnał, że zaczynamy coraz bardzie dbać o nasze zdrowie, doceniając walory mleka - mówi Agnieszka Maliszewska dyrektor Polskiej Izby Mleka. - Nasza organizacja od lat zajmuje się promocją spożycia mleka i dziś dostrzegamy efekty naszej pracy. Polskie produkty mleczarskie cechuje wyjątkowa jakość i doskonały smak, dlatego kupujmy polskie produkty mleczarskie.
Gusty Polaków, jeśli chodzi o picie mleka i jedzenie jego przetworów zmieniają się z każdym rokiem. Z badań wynika, że co prawda piliśmy mniej mleka w czystej postaci, ale więcej za to jedliśmy jego przetworów. W 2015 r. np. zwiększyła się konsumpcja serów dojrzewających i topionych, deserów mlecznych i smakowych serków twarogowych. Niezmiennie dużym zainteresowaniem konsumentów cieszą się jogurty. Ich spożycie w 2016 r. wzrosło znacząco, bo aż o 5,9%.
Na to, że ostatnio chętniej sięgamy po artykuły mleczarskie, wpływ ma nie tylko to, że są one stosunkowo tanie, a ich ceny też drastycznie się nie zmieniają w porównaniu z innymi produktami, np. mięsem. Duże znaczenie mają kampanie, skierowane do społeczeństwa. Ich celem jest uświadamianie ludzi i promowanie wśród nich zdrowych nawyków żywieniowych.
Takie programy realizuje też Polska Izba Mleka. Jednym z nich jest projekt „Mamy kota na punkcie mleka” prowadzony przez PIM we współpracy z Polska Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Jego głównym celem jest wzmacnianie pozytywnego wizerunku mleka i produktów mlecznych pochodzących z Polski. Zyskują na tym nie tylko młodzi ludzie, ale całe rodziny. Dzieci dzięki ciekawej formie nauki przez zabawę dowiadują się jak ważna jest zdrowa, zbilansowana dieta i przekazują to dalej, swoim najbliższym.
Polska Izba Mleka z powodzeniem prowadzi jeszcze inne kampanie, m.in. Dzieciaki mleczaki, Cykl konferencji: Fakty i mity o mleku oraz Dziecięce mleczne pikniki. Skierowane są zarówno do najmłodszych, już tych w wieku przedszkolnym, jak i do starszych osób. Najważniejsze, by społeczeństwo było świadome, że warto jeść zdrowo, bo to zaprocentuje w przyszłości.
* wyrażone w ekwiwalencie mleka surowego, bez mleka przeznaczonego na masło
Polska Izba Mleka