Polacy niewątpliwie kochają „bąbelki”. Członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa twierdzą zgodnie - minione lato było złotym okresem dla lekkich win musujących. Spożywane jako aperitif, nie tylko „od święta”, podbiły podniebienia i serca Polaków, notując znaczny wzrost konsumpcji. Nowością na polskim rynku były wina musujące z dodatkiem soku owocowego oraz wina bezalkoholowe, wpisujące się w szeroko pojęty trend wellness i potrzebę bycia w ciągłym zasięgu.
W minionym kwartale bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się wina musujące z dodatkiem soków owocowych. Produkty te idealnie wpisują się w wyraźną tendencję konsumencką poszukiwania nowych smaków i lżejszych alkoholi, stanowiąc elegancką alternatywę dla piw smakowych. Szczególnie chętnie sięgają po takie wina kobiety.
„Największą nowością w naszym portfelu jest Monte Santi Fruttisecco, które z dużym sukcesem weszło na rynek i szybko zyskało uznanie klientów. Idealnie wpisuje się ono w gusta Polaków, którzy podobnie jak konsumenci na całym świecie, zaczęli pić wina musujące jako aperitif. To z kolei stanowi duży impuls wzrostowy. Lubimy owocowe smaki i jesteśmy otwarci na innowacje” - mówi Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń.
Dziś prosecco, obok okresu okołosylwestrowego, przeżywa apogeum swojej popularności właśnie latem, wnosząc przy tym duże ożywienie do tej kategorii. Jeszcze kilka lat temu okres letni stanowił typowy low season w sprzedaży win musujących. „Warto w tym miejscu zauważyć, że nasze Mionetto Prosecco umacnia konsekwentnie pozycję lidera w roku 2017, rosnąc szybciej niż kategoria win prosecco. Według danych CMR, rynek prosecco urósł w okresie 08.2016 - 07.2017 o 68%, podczas gdy Mionetto Prosecco odnotowało w tym czasie wzrost na poziomie aż 114%” - zwraca uwagę Anna Kalinowska, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
Wspomnieniem lata niech będzie zatem jesienno-zimowy drink na bazie Dwójniaku Grunwaldzkiego, który zdobywa popularność dzięki połączeniu go z… letnim prosecco - zdradza przepis Adam Gogacz, Specjalista ds. Marketingu - Mazurskie Miody.
Co ciekawe, jesień nie wyklucza nowości produktowych z kategorii win musujących. Przykładem jest tu firma Jantoń, która w październiku wprowadziła na rynek Monte Santi Msecco, czyli produkt, który ma docierać do konsumentów prosecco.
W kontekście zaś mody na wellness i potrzeby bycia w ciągłym zasięgu i dostępności, firma Henkell zdecydowała się na poszerzenie oferty swoich win musujących o wariant bezalkoholowy. Henkell Alkoholfrei to elegancja klasycznego wina musującego bez konsekwencji spożycia alkoholu. Jako społeczeństwo żyjące w niezwykłym pośpiechu i uczestniczące w wydarzeniach, którego oprawę stanowią produkty alkoholowe, zmuszeni jesteśmy czasem rezygnować z ich konsumpcji. Bezalkoholowe wersje stwarzają możliwość czerpania przyjemności ze smaku wina w każdej sytuacji.
A co z cydrem?
Rynek cydru jest w trudnej sytuacji. Czas letni był bardzo słaby, jeżeli chodzi o pogodę, co było dużą barierą w rozwoju tej kategorii, która najlepiej sprzedaje się podczas dużych upałów. Do tego dochodzi niekorzystna sytuacja prawna cydru, z którym konkurują przede wszystkim tańsze, ze względu na niższe koszty produkcji, napoje piwne - cydropodobne w smaku, które można reklamować. Nie bez znaczenia jest fakt, że mogą być one oferowane w przeciwieństwie do cydrów w różnych wariantach smakowych, bardzo pożądanych przez dzisiejszych konsumentów. Oczywiście jest to mylące i często konkumenci myślą, że mają do czynienia z cydrem, choć napoje te mają niewiele wspólnego z jakością cydru. „W tym roku kategoria cydrów odnotowała spadki, jednak z nadzieją myślimy o przyszłym roku. Planowane zmiany w ustawie o podatku akcyzowym – likwidacja akcyzy i zniesienie obowiązku banderolowania cydrów z pewnością przyniosą efekty” – mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. ZPPRW liczy na poparcie Ministerstwa Rolnictwa w zakresie złożonego wniosku o wprowadzenie definicji cydrów smakowych, który pozwoli polskim przedsiębiorcom produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Jeżeli przed rozpoczęciem sezonu letniego zmiany w przepisach zostaną wprowadzone, przewiduje się, że przyszłoroczne wyniki kategorii będą miały tendencję wzrostową.
Coraz bliżej zima
Jesienna słota a następnie zimowe wieczory zdecydowanie sprzyjają konsumpcji grzańców i miodów pitnych. Wyraźny wzrost zainteresowania ich zakupem obserwujemy wraz z nadejściem chłodniejszej jesiennej aury, co w tym roku można było odczuć już w październiku. Konsumenci zaczynają coraz częściej sięgać po produkty rozgrzewające, słodsze, cięższe i kuszące aromatami przypraw korzennych, które pozytywnie przypominają o zbliżających się Świętach. Właśnie rozpoczyna się najbardziej intensywny okres pod względem sprzedaży alkoholu, który w dużej mierze wpływa na roczne wyniki branży winiarskiej. Analizując wyniki z tego okresu na przestrzeni kilku minionych lat, szacuje się, że sprzedaż w okresie listopadowo-grudniowym w tym roku może osiągnąć wynik nawet o 30% wyższy w porównaniu z pozostałymi miesiącami.
***
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa to największa w kraju organizacja reprezentująca branżę. Zrzesza czołowych producentów i dystrybutorów wina i wyrobów winiarskich, zapewniając całej branży wsparcie eksperckie i prawne, aktywnie włączając się w proces legislacyjny oraz reprezentując sektor wobec organów administracji krajowej i organów UE.
W skład ZP PRW wchodzą: Awe, Bartex - Bartol, Dom Wina, Henkell & Co. Polska, Jantoń, Martini Polska, Mazurskie Miody, Warwin, Ardagh Glass, LeMAg.
Więcej informacji na temat Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa znajduje się na stronie internetowej: zpprw.pl oraz pod numerem telefonu +48 22 243 41 76.
Biuro prasowe ZP PRW