W 2019 r. doszło w Polsce do 7005 wypadków z udziałem pieszych, a w ich wyniku 793 osoby poniosły śmierć. Najczęstszą ich przyczyną było nieustąpienie przez kierowców pierwszeństwa na przejściach (63,1%). Jednocześnie piesi spowodowali 1879 wypadków, w których zginęły 372 osoby.
Eksperci rankomat.pl przyjrzeli się statystykom policyjnym. Wynika z nich, że w ubiegłym roku piesi stanowili 18,6% wszystkich poszkodowanych w wypadkach drogowych. Ich sprawcami zdecydowanie częściej byli kierowcy samochodów osobowych. Jak wskazuje policja, w starciu z pojazdem pieszy jest narażony na znacznie większe niebezpieczeństwo niż kierujący. Wśród ofiar śmiertelnych przeważały osoby powyżej 60 roku życia (50,3%).
Nieznaczny spadek ofiar śmiertelnych wśród pieszych
W ubiegłym roku śmierć poniosło 793 pieszych, a do 234 zgonów doszło na wyznaczonych dla nich przejściach (29,5% wszystkich zabitych). W porównaniu do 2018 r. liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 10 osób (-1,2%). W 2019 r. najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodziło w obszarze zabudowanym (6 312), w których zginęło 510 osób. Jednak o wiele bardziej tragiczne skutki miały wypadki w terenie niezabudowanym. W ubiegłym roku doszło do 693 tego typu zdarzeń drogowych, w których śmierć poniosły 283 osoby.
Jednocześnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat, bezpieczeństwo pieszych na polskich drogach znacznie się poprawiło. W 2011 r. zginęło ich 1408. To aż o 77,5% więcej ofiar śmiertelnych niż w 2019 r.
Najwięcej pieszych poniosło śmierć w województwie mazowieckim
W 2019 r. zdecydowanie najwięcej pieszych zginęło w województwie mazowieckim (138). W czołówce znalazło się również łódzkie (70) i wielkopolskie (67). Natomiast piesi najbezpieczniej mogli czuć się na drogach województwa lubuskiego i opolskiego, na których doszło tylko do 15 wypadków śmiertelnych z ich udziałem.
Piesi w wieku 60+ dominują wśród ofiar śmiertelnych
W 2019 r. zdecydowanie wśród ofiar śmiertelnych wypadków przeważali piesi powyżej 60 roku życia (50,3%). Nieco mniej zgonów wystąpiło w przedziale 40-59 lat (28,4%), a także 25-39 lat (11,9%). Z kolei na drodze najbezpieczniej mogły czuć się osoby do 17 roku życia (3%).
Znaczny spadek liczby wypadków z udziałem pieszych
Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych wśród pieszych, w 2019 r. znacznie zmalała liczba wypadków z ich udziałem. W ubiegłym roku doszło do 7005 tego typu zdarzeń drogowych, czyli o 543 mniej niż w 2018 r. (-7,1%). 3466 wypadków wydarzyło się na przejściach dla pieszych (49,5%).
W ostatniej dekadzie znacznie zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem pieszych. W 2010 r. doszło do 11 286 tego typu zdarzeń drogowych (+61,1% więcej niż w 2019 r.).
Kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym
W 2019 r. sprawcami największej liczby wypadków drogowych z udziałem pieszych byli kierowcy samochodów osobowych. Spowodowali oni 6721 potrąceń, w których zginęło 780 osób. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa – na przejściu dla pieszych (63,1%), a także w innych okolicznościach (8,7%).
Piesi są nie tylko ofiarami, lecz także sprawcami wypadków
Jednocześnie piesi na drodze nie są bez winy. W 2019 r. byli sprawcami 1879 wypadków (6,2% ogółu), w których zginęły 372 osoby. To o 24 ofiary śmiertelne więcej niż w 2018 r. (+6,9%). Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych jest wtargnięcie na jezdnię przed jadącym pojazdem (50,1%).
Niektórzy piesi zachowują się również wyjątkowo lekkomyślnie. W 2019 r. spowodowali oni 118 wypadków, w których zginęły 74 osoby (+5,7% więcej niż w 2018 r.), a ich przyczyną było leżenie, siedzenie, klęczenie lub stanie na jezdni (6,3%).
Biuro prasowe Rankomat.pl