Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Pierwsza liga TORION – nowe ładowarki kołowe 1511 P, 1913 oraz 2014

10 sierpnia 2021
Pierwsza liga TORION – nowe ładowarki kołowe 1511 P, 1913 oraz 2014

CLAAS wzmacnia serię średnią o specjalistę do zadań na pryzmie. Nowy model TORION 1511 P doskonale sprawdzi się w szczególności przy pracy na pryzmach oraz jako wydajna maszyna podczas załadunku kostek słomy.

 

Seria średnia w ofercie ładowarek kołowych TORION marki CLAAS składała się dotychczas z trzech modeli. W nowym modelu TORION 1511 P „P” oznacza „Power”, czyli moc, ponieważ oprócz większej mocy silnika i większego momentu obrotowego maszyna ta oferuje również mocniejszy napęd jezdny, zapewniający odczuwalnie większą dynamikę jazdy. Dzięki temu model ten bardzo dobrze nadaje się do pracy w silosie i do przeładunku balotów słomy.

 

Większa moc silnika, mocniejszy napęd jezdny

Sześciocylindrowy silnik DPS o pojemności 6,8 l, spełniający normę emisji spalin Stage V, w nowej ładowarce kołowej TORION przy prędkości nominalnej generuje 168 kW/228 KM, czyli dokładnie o 40 KM więcej niż w modelu TORION 1511. Maksymalny moment obrotowy 900 Nm przy 1600 obr./min zapewnia rezerwy mocy wystarczające nawet dla najwyższych pryzm. TORION 1511 P pracuje przy tym niezwykle wydajnie, do czego przyczynia się funkcja DYNAMIC COOLING z regulacją wentylatora w zależności od zapotrzebowania w zakresie od 100 do 1050 obr./min. Przedział czasowy dla standardowej funkcji zmiany kierunku obrotów wentylatora można ustawić na terminalu obsługowym.

 

Dzięki dużemu, opcjonalnemu zbiornikowi na olej napędowy o pojemności 310 l długie dni pracy nie stanowią żadnego problemu. Wyjątkowa pozycja montażowa silnika, który jest położony poprzecznie i daleko z tyłu, zapewnia doskonały dostęp serwisowy i optymalne wyważenie ładowarki TORION, dzięki czemu wymagany ciężar dodatkowego balastu z tyłu jest mniejszy.

Dodatkową dynamikę TORION 1511 P uzyskuje dzięki pompie napędu jezdnego VARIPOWER, której pojemność została zwiększona do 145 cm3. W ten sposób pozwala ona osiągać prędkość maksymalną SMART ROADING przy oszczędnej i cichej pracy silnika z prędkością 1800 obrotów. Dla porównania: TORION 1511 ma pompę hydrauliczną o pojemności 105 cm3. Podczas szybkich cykli ładowania zaletą nowego modelu TORION 1511 P jest także jego niewielka masa robocza, która jest o 300 kg mniejsza niż w modelu TORION 1511 i zapewnia korzystny stosunek mocy do masy, wynoszący tylko 62 kg/KM. Przekładnia VARIPOWER ma trzy zakresy pracy i tym samym zawsze pozwala jeździć z optymalnym przełożeniem. Przy prędkości powyżej 16 km/h drugi wielotłoczkowy silnik osiowy jest automatycznie wyłączany. VARIPOWER oferuje również taką samą wydajność przy jeździe do przodu i do tyłu oraz hydrauliczne wspomaganie podczas zwalniania, co zmniejsza zużycie hamulców i opon.

Najlepszą trakcję nawet w trudnych warunkach zapewniają duże koła o rozmiarze 750/65 R26 oraz dwie osie napędowe z samoblokującymi mechanizmami różnicowymi o wartości blokowania 45%. Błotniki kół przednich można bezstopniowo przesuwać do wewnątrz nawet o 10 cm, co zapewnia optymalny widok na zewnętrzne krawędzie kół przednich podczas pracy przy ścianach pryzmy. Zapobiega to również uszkodzeniu błotników. Ponadto do pracy w silosach przejazdowych istnieje możliwość regulacji wysokości chlapaczy w zakresie 36 cm. Opcjonalne solidne zabezpieczenie przeciwnajazdowe z tyłu zapobiega uszkodzeniom pojazdu podstawowego w razie kolizji.

 

Szybsze cykle ładowania dzięki większej pompie hydraulicznej

Podobnie jak trzy pozostałe ładowarki serii średniej TORION, również model TORION 1511 P można zamówić z kinematyką typu P lub Z i amortyzacją wstrząsów. Opcjonalny wysięgnik podnoszący High-Lift umożliwia podwyższenie punktu obrotu łyżki z 3,93 m do 4,51 m. Funkcje automatyczne, takie jak programowalny powrót łyżki SMART LOADING lub ograniczenie wysokości podnoszenia i głębokości opuszczania, ułatwiają obsługę i zwiększają wydajność przeładunku. Tak jak w innych modelach TORION serii średniej, w nowym modelu do wyboru jest obsługa ramienia za pomocą kilku dźwigni, joysticka lub dźwigni wielofunkcyjnej. Za dopłatą do ładowarki TORION 1511 P dostępny jest także system ważenia z programowalnymi ciężarami docelowymi.

Maksymalne dostępne natężenie przepływu hydrauliki roboczej Load Sensing w ładowarce TORION 1511 P wynosi aż 228 l/min, czyli o 58 l/min więcej niż w modelu TORION 1511, przy czym szybkość reakcji poszczególnych funkcji hydraulicznych można indywidualnie regulować z kabiny. Trzeci i czwarty obwód hydrauliki mają do dyspozycji natężenie przepływu do 126 l/min przy ciśnieniu 200 barów.

 

Zaczep K80 do dyspozycji

Z tyłu ładowarkę kołową TORION 1511 P można wyposażyć w zaczep pociągowy, sprzęg manewrowy lub nawet zaczep K80 z regulacją wysokości. Ten ostatni dysponuje możliwością uciągu przyczep do masy 20 t, a dopuszczalny nacisk na zaczep to 1,5 t. Dodatkowo dostępny jest dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy do pracy z przyczepą.

 

Nowe funkcje dla serii średniej

Również pozostałe modele TORION z serii średniej – 1177, 1410 i 1511 – w 2022 r. otrzymają nowe możliwości wyposażenia i funkcje. Jedną z głównych nowości jest układ kierowania joystickiem, który jest dostępny jako dodatek do kierownicy i podczas pracy może być używany zamiast niej. W kabinie, w prawym podłokietniku, znajdziemy nowy panel obsługowy, a promień krzywizny szyby przedniej został zmniejszony w celu zapewnienia niezakłóconej widoczności do przodu. Jedną z nadal dostępnych możliwości jest dynamiczne przełożenie układu kierowniczego.

Opcjonalnie oferowany jest nowy, zintegrowany i wysoce dokładny system ważenia, a także układ monitorowania ciśnienia w oponach w terminalu. Rura wydechowa może być wykonana z odpornej na korozję stali szlachetnej.

Za dopłatą w dachu kabiny może zostać zamontowanych do 10 reflektorów roboczych LED, które stanowią uzupełnienie dla 2 reflektorów głównych LED z bocznymi reflektorami dodatkowymi. W celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas jazdy do tyłu można wybierać spośród różnych elementów wyposażenia, takich jak tylna kamera, akustyczne sygnalizatory ostrzegawcze lub światła ostrzegawcze błyskowe (do wyboru także halogenowe lub LED).

Przegląd serii średniej TORION

TORION

Moc silnika

Masa robocza z kinematyką typu Z

Maks. ciężar wywracający

Maks. wysokość punktu obrotu łyżki

1177

100 kW/136 KM

11,77 t

8000 kg

3,83 m

1410

120 kW/163 KM

13,5 t

9500 kg

3,93 m

1511

138 kW/188 KM

14,2 t

10 500 kg

3,93 m

1511 P

168 kW/228 KM

14,1 t

9800 kg

3,93 m

Duże ładowarki stają się jeszcze większe

Jeśli chodzi o duże pojemności łyżki, duże siły udźwigu i imponujące wysokości przeładunku, flagowe modele 1812 i 1914 w serii TORION dotychczas nie miały sobie równych. Obie ładowarki kołowe dla rolnictwa zostają teraz zastąpione przez dwa nowe modele z nowo zaprojektowanym przodem pojazdu i ramieniem w celu zapewnienia większej wysokości i szybkości przeładunku.

 

Wyższe podnoszenie, szybsze ładowanie

Modele TORION 1913 i 2014 wyróżniają się wizualnie wydłużonym o 10 cm rozstawem osi. Przyczyna tego stanu rzeczy staje się oczywista po bliższym przyjrzeniu się: dzięki nowo zaprojektowanym przodom pojazdów i ramionom zwiększona została wysokość i szybkość przeładunku. Wysokość punktu obrotu łyżki dzięki dłuższym ramionom zarówno dla kinematyki rolniczej, jak dla i typu Z wynosi teraz 4,15 m – czyli o 23,5 cm więcej. Dzięki nowej kinematyce Z-HL High-Lift wysokość przeładunku 4,70 m można teraz uzyskać również z kinematyką typu Z. Umożliwia to bezpieczny załadunek nawet najwyższych przyczep. Siły zrywające i ciężary wywracające zostały podwyższone odpowiednio do 165 kN i 12 500 kg (TORION 1913) oraz 175 kN i 13 750 kg (TORION 2014). Obok zwiększonego rozstawu osi optymalną równowagę i maksymalną stabilność także przy dużym obciążeniu zapewnia zwiększona masa robocza wynosząca 18,5 t (TORION 1913) oraz 19,6 t (TORION 2014). Maksymalna wydajność hydrauliki została zwiększona z 234 l/min do 290 l/min, co pozwala na szybsze cykle załadunku.

 

Efektywność dzięki niskim obrotom i CMATIC

Odpowiednio do zwiększonych sił udźwigu i ciężarów moc silnika została dostosowana tak, aby nadal gwarantować szybkie i dynamiczne cykle ładowania. TORION 1913 z wydajnym czterocylindrowym silnikiem Liebherr o pojemności skokowej 7,01 l generuje teraz 163 kW/222 KM, a TORION 2014 o pojemności 7,96 l osiąga moc 183 kW/249 KM. Dzięki koncepcji niskich obrotów maksymalną moc uzyskuje się już przy oszczędzającej olej napędowy prędkości 1150 obr./min, a maksymalny moment obrotowy – już przy 1100 obr./min. Następnie moc silnika za pośrednictwem sprawdzonej przekładni CMATIC z rozdziałem mocy jest efektywnie przekształcana w siłę napędową kół.

 

infowire.pl


POWIĄZANE

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalic...

Zgodnie z danymi GUS produkcja sprzedana przemysłu w przedsiębiorstwach zatrudni...

Ustawa o dzierżawie, Wspólna Polityka Rolna i Zielony Ład, instrumenty finansowe...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę