Rynek słodyczy, podobnie jak cały sektor FMCG, znajduje się pod wpływem rosnących w siłę trendów konsumenckich, które będą kształtowały wyniki sprzedaży przez najbliższe miesiące. Wśród najważniejszych zjawisk widocznych na polskim rynku słodyczy można wymienić patriotyzm konsumencki oraz z jednej strony modę na superfoods, a z drugiej - na lokalne wyroby produkowane w oparciu o tradycyjne receptury.
Rynek słodyczy musi dynamicznie reagować na zmieniające się preferencje konsumentów. Doświadczenia z przeszłości pokazały, że sukces odnoszą tylko ci producenci, którzy potrafią w porę wychwycić zmieniające się preferencje klientów i dostosować swoje produkty do nowych oczekiwań kupujących. – Polski rynek słodyczy ciągle dysponuje dużym potencjałem rozwoju. Przeciętny Polak spożywa bowiem trzy razy mniej słodyczy niż np. Niemiec, choć z roku na rok ta różnica powoli się zmniejsza. Kluczem do rozwoju jest wnikliwa analiza rynku i umiejętna reakcja na trendy oraz oczekiwania odbiorców – mówi Arkadiusz Drążek z firmy ZPC Brześć, producenta słodyczy i przekąsek. Słowa te znajdują potwierdzenie w najnowszych raportach. Jak wynika z przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia badania konsumenckiego, w 2016 r. aż 96 proc. Polaków regularnie kupowało słodycze. Jest to duży progres, ponieważ, zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego dwa lata wcześniej przez KPMG, po słodkości sięgało „tylko” 91 proc. rodaków.
Dobre, bo polskie
Jednym z wiodących trendów na rynku słodyczy w Polsce jest rosnący patriotyzm konsumencki. Stanowi on element rozwijającej się świadomości konsumentów odnośnie kupowanych produktów. Polacy nie zwracają już uwagi jedynie na skład żywności, którą wkładają do koszyka, ale też na pochodzenie nabywanego produktu. Coraz bardziej cenimy przysmaki produkowane przed polskie firmy. – Patriotyzm konsumencki w tym sektorze wynika z kilku czynników. Po pierwsze, polskie słodycze coraz częściej kojarzą się z wysoką jakością, zwłaszcza wobec popularyzacji produktów z kategorii „premium”. Po drugie, klienci mają świadomość, że kupując polskie produkty wspierają rodzimych producentów i przyczyniają się do rozwoju krajowej gospodarki. Trzecim powodem może być również cena, która, dzięki obniżeniu kosztów produkcji przez wykorzystanie nowoczesnych technologii, nie odbiega od cen słodyczy znanych, zagranicznych marek – mówi Arkadiusz Drążek z firmy ZPC Brześć. Potwierdzeniem rosnącej roli patriotyzmu konsumenckiego może być popularność stron i forów internetowych, na których użytkownicy wymieniają się informacjami i propozycjami dotyczącymi zamiany danego, zagranicznego produktu, na jego polski odpowiednik. Promocja danego wyrobu jako produktu krajowego może więc znacznie pomóc wielu rodzimym przedsiębiorstwom.
Słodycze w biegu
Efektem rosnącej świadomości konsumenckiej odnośnie zasad zdrowego odżywiania jest także pojawienie się coraz popularniejszej kategorii „słodyczy funkcjonalnych”. Poprzez dodatki w postaci bogatych w witaminy składników, jak np. zioła czy naturalne wyciągi z roślin, dana grupa słodyczy kierowana jest do osób prowadzących aktywny tryb życia. Powstaje też coraz więcej wysokoenergetycznych produktów przeznaczonych dla biegaczy, kolarzy, a nawet żeglarzy. Bardzo często w tej kategorii można zaobserwować również tendencję „free from”, która polega na analizowaniu składu produktu przez pryzmat tego, czego w nim nie ma. Dlatego też coraz częściej można zauważyć słodycze, które mają na opakowaniu wyeksponowaną informację, iż zostały stworzone bez dodatku konserwantów czy glutenu.
Superfoods, czyli zdrowo i różnorodnie
Ostatnie lata w sektorze FMCG upłynęły pod znakiem superfoods, czyli naturalnej, nieprzetworzonej żywności bogatej w składniki mające dobroczynny wpływ na nasz organizm. Super żywność również jest odpowiedzią na zainteresowanie klientów tematem zdrowego odżywiania. Ta kategoria produktowa stała się tak popularna, że wiele dużych sieci handlowych wprowadziło ją do swojego portfolio marek własnych. – Obecnie na rynku słodyczy można dostrzec modę na superfoods. Pożądane są przede wszystkim zdrowe dodatki, jak nasiona chia, siemię lniane czy sezam, oraz naturalne zamienniki cukru. Wprowadzenie superfoods do kategorii słodyczy i przekąsek jest sygnałem potwierdzającym, że polscy producenci monitorują sytuację i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kupujących, co zdecydowanie może zwiększyć przywiązanie klienta do marki – komentuje Arkadiusz Drążek z firmy ZPC Brześć.
Popyt na rzemiosło
Rosnące zapotrzebowanie na produkty wytwarzane rzemieślniczo jest widoczne w całym sektorze dóbr szybkozbywalnych, w tym także na rynku słodyczy. Produkty wyrabiane na małą skalę, w oparciu o tradycyjne receptury kojarzą się bowiem z wysoką jakością procesu produkcji, wartościowymi składnikami i unikatowością. Dzięki temu odznaczają się znacznie wyższym prestiżem i konsumenci są w stanie zapłacić za nie znacznie więcej. Popularność tej kategorii jest także spowodowana tym, że to właśnie rzemieślnicy najczęściej pozwalają sobie na łączenie nietypowych smaków i wprowadzanie limitowanych serii. Klientów przyciąga możliwość spróbowania czegoś nowego i niebanalnego, dlatego doceniają kreatywne i innowacyjne pomysły, zachęcając tym samym producentów do dalszego eksperymentowania z łączeniem smaków i faktur.
Polscy producenci słodyczy muszą zmagać się z wieloma przeciwnościami, jak na przykład bardzo konkurencyjnymi cenowo wyrobami ukraińskimi. Jednak dzięki znajomości bieżących preferencji klientów zyskują oni przewagę nad innymi w walce o polskiego konsumenta. Takie trendy, jak superfoods czy kreatywne połączenia smaków są źródłem innowacji na rynku, natomiast umiejętność odpowiedniego dotarcia do klienta poprzez zachęcanie do patriotyzmu konsumenckiego i tworzenie produktów dla nowych grup docelowych pozwala na bezpośredni wzrost sprzedaży.
Zakład Produkcji Cukierniczej Brześć istnieje od 1984 roku. Rodzinna firma z Brześcia Kujawskiego specjalizuje się w tradycyjnych, opartych na domowych recepturach, wyrobach cukierniczych. Produkuje m.in. ciasta ptysiowe, drożdżowe, kruche, babki oraz pierniki. Więcej informacji na temat Firmy można znaleźć na stronie www.brzesc.pl.
Biuro prasowe ZPC Brześć