Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Owoce jagodowe: od zakupu na próbę po pewność, że zaspokajamy potrzeby

23 sierpnia 2019
Owoce jagodowe: od zakupu na próbę po pewność, że zaspokajamy potrzeby

Percepcja superowoców i rosnący popyt na owoce jagodowe to tylko szansa. Moda na zdrowie i zdrowe odżywianie nie daje gwarancji końcowego sukcesu jakim będzie regularność zakupów. Branża owoców jagodowych potrzebuje: definicji deserowej jakości, pomysłów na zagospodarowanie owoców niższej jakości, dalszej integracji i plantatorów, którzy będą potrafili tych owoców nie pomieszać.

pas_01_v2.jpg

Zaoferować jakość i dotrzymać tej obietnicy

Postrzeganie jako superowoce pozwala budować marże i konsekwentnie wpisywać owoce jagodowe w zdrowy styl życia milionów Polaków. Branża się konsoliduje, wokół promocji codziennej konsumpcji. To dobre wiadomości. Ale konsumenci nie zawsze są zadowoleni z jakości kupowanych owoców. Ta bywa różna, a rozczarowany nabywca nie ponowi zakupu, a na pewno nie będzie kupował tak regularnie jak chcemy go do tego namówić.
 

„Trzeba pamiętać, że częścią wizerunku owoców jagodowych jest łubianka, w której tylko zewnętrzna warstwa owoców jest najwyższej jakości. Jeśli produkujesz owoce przemysłowe to nie udawaj, że produkujesz deserowe – tak brzmi lekcja, którą dziś daje nam wielu sadowników. Jest ona wartościowa również dla plantatorów nowych gatunków, takich jak borówka czy jagoda kamczacka, które zdobywają swoich pierwszych klientów. Klientów, dla których jest to bardziej „zakup na próbę”.

– mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Zaufanie kluczem do sukcesów

 

Obecnie panuje moda na zdrowie i zdrowe odżywianie, dlatego wszyscy zaczynają jeść borówki. Idąc do supermarketu chcemy kupić panetkę borówek, spróbować i być zadowolonym. Ostateczny sukces jest wtedy, kiedy dajemy klientowi naprawdę dobry produkt i kiedy mamy pewność, że zaspokoiliśmy jego potrzeby. Chodzi o to, że kiedy ludziom podoba się i smakuje to, co kupili, to kupią tego więcej. Dlatego jest bardzo ważne, aby klient mógł nam zaufać. Musimy przekonać ludzi, żeby jedli więcej borówek, bo są dobre, zdrowe i to znakomity produkt. A my mamy wiele do zaoferowania

mówi Federica Carminati, Project Sales Manager Unitec.

Szacuje się, że zbiory owoców jagodowych mogą być w tym roku o 20% mniejsze od zeszłorocznych. W przypadku borówki wysokiej, mimo suszy, spodziewany jest 30% wzrost plonów. Różnica to efekt wchodzenia w pełnię owocowania dużych areałów młodych nasadzeń. Kolejne lata przyniosą najprawdopodobniej dalszy dynamiczny wzrost podaży. Rosła będzie presja na cenę. Kluczem do utrzymania rentowności jest określenie branżowych standardów jakości dla owocu deserowego. Brak zdefiniowanej obietnicy dla konsumenta uniemożliwi jej dostarczenie.

Przyszłością jest owoc deserowy

 

Jesteśmy dużym producentem owoców jagodowych, z tym że musimy podzielić tą produkcję na produkcję przemysłową i owoców deserowych. W całej branży przeważa produkcja przemysłowa, gdzie cena jest bardzo niska. Większość plantatorów przemysłowych niestety będzie musiała wypaść. Nie poradzi sobie z przejściem w wyższą technologię, wiążącą się z dużymi kosztami. Część tych plantatorów zainwestuje w technologie, zacznie starać się o lepszą jakość. Przyszłością w tej branży jest owoc deserowy. Niestety koszta czy ceny przemysłowych owoców z za wschodniej granicy wyprą naszą produkcję. Życzę wszystkim producentom owoców jagodowych przede wszystkim mądrych przemyślanych inwestycji

mówi Przemysław Sarbinowski z ProTech Marketing.

Świadomość oczekiwań konsumenta

Warunkiem sukcesu jest zadowolenie klientów. Zadowolony, wróci i przyprowadzi do kategorii kolejnych klientów. Niezadowolony, nie ponowi zakupu. Wybierze coś innego i do podobnych decyzji namówi kolejnych. Ich „odzyskanie” wymagać będzie czasu, dużych nakładów, a przy tak bardzo konkurencyjnym rynku produktów wspierających zdrowy styl życia, może być bardzo trudne.
 
- Branża owoców jagodowych ma dużą szansę na sukces. Realizując projekt „Czas na polskie superowoce!” widzimy, że kreujemy popyt. Potrafimy edukować, generować wizyty i sprzedawać. To ciągle jednak bardziej szansa na sukces. Środowisko producentów musi bardziej zdecydowanie integrować podaż, definiować standardy produkcji, podejmować temat jakości owoców, percepcji ich ceny, zimnego łańcucha „od pola do półki” – tłumaczy Witold Boguta. Musimy przekonać ludzi, żeby jedli więcej borówek, bo są dobre, zdrowe i to znakomity produkt. A my mamy naprawdę wiele do zaoferowania. W tym nowe odmiany, które wydłużają dostępności świeżych, krajowych, sezonowych superowoców. Już dziś potrafimy je przecież zaoferować od maja do października - podsumował.

Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje KZGPOiW. Partnerami Związku są Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek oraz Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Projekt jest realizowany we współpracy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.


Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.

 

 

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...

Świadczenie 500 plus, a od początku 2024 roku podwyższone do 800 plus, wypłacane...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę