Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przypomina, że zbliża się termin zakończenia naboru „Wzornictwo w MŚP” z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). W ramach działania można otrzymać środki na opracowaną strategię wzorniczą, która będzie przedmiotem wdrożenia innowacji w przedsiębiorstwie. Budżet naboru to 100 mln zł, a maksymalne dofinansowanie projektu może wynieść nawet 3 mln zł. Termin składania wniosków upływa 25 lipca 2024 r. o godz. 16:00.
„Wzornictwo w MŚP” zakłada kompleksowe wsparcie w zakresie wykorzystania procesów wzorniczych w celu lepszego dostosowania firm do potrzeb, wymagań i oczekiwań klientów oraz zwiększenia atrakcyjności oferowanych przez nie produktów, co w efekcie przyczyni się do poprawienia ich pozycji rynkowej. O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej, tj. województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz część województwa mazowieckiego (bez Warszawy i dziewięciu otaczających ją powiatów).
„Działanie >>Wzornictwo w MŚP<< to niepowtarzalna szansa dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z Polski Wschodniej na zyskanie przewagi konkurencyjnej, którą może dać innowacyjny design i nowe wzornictwo. W ramach działania firma, jeszcze przed złożeniem wniosku, może przeprowadzić audyt wzorniczy oraz przygotować strategię wzorniczą, a następnie w projekcie wdrożyć nowy produkt opracowany z wykorzystaniem pełnego procesu wzorniczego. Zachęcamy przedsiębiorców do składania wniosków i skorzystania z dostępnego wsparcia, które może otworzyć drzwi do nowych rynków i klientów” - mówi Katarzyna Duber-Stachurska, prezes PARP.
Wnioski w ramach działania można składać do 25 lipca 2024 r. za pośrednictwem LSI (https://lsi.parp.gov.pl). Maksymalne dofinansowanie może wynieść do 85% wartości projektu i sięgać nawet 3 mln zł. Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych to 200 tys. zł. Wkład własny uzależniony jest od wyboru sposobu finansowania projektu oraz zaplanowanych działań, może wynieść od 15 do 50% dla usług doradczych oraz zgodnie z mapą pomocy regionalnej dla części inwestycyjnej.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Wsparciem zostanie objęty komponent doradczy polegający na zakupie usług przeprowadzenia audytu oraz opracowania strategii wzorniczej. Koszty tych usług doradczych będą kwalifikowalne, jeżeli zostaną poniesione nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Usługi te muszą być prowadzone przez podmiot, który zapewnia zespół, w którego skład wchodzi co najmniej jeden projektant. Maksymalna wartość dofinansowania na koszty związane z przeprowadzeniem audytu wzorniczego i opracowaniem strategii wzorniczej wynosi 70 tys. zł. Strategia wzornicza stanowi załącznik do wniosku o dofinansowanie.
Drugi komponent obejmuje dofinansowane działań związanych z wdrożeniem w przedsiębiorstwie opracowanej, z wykorzystaniem procesów projektowania, strategii wzorniczej - efektem ma być wprowadzenie na rynek innowacji produktowej. Dodatkowo możliwe jest wprowadzenie/wdrożenie innowacji w procesie biznesowym. Innowacja w procesie biznesowym musi być bezpośrednio związana z wdrożeniem innowacji produktowej. Należy wykazać, że nowy lub ulepszony proces lub produkt różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów oferowanych przez firmę klientom.
Dofinansowanie można przeznaczyć na kompleksowe projekty obejmujące:
Wsparcie na usługi rozwojowe (szkoleniowe) i doradztwo udzielane jest w formie dotacji bezzwrotnej, natomiast finansowanie inwestycji (regionalna pomoc inwestycyjna) nastąpi w formie dotacji warunkowej.
Najczęściej popełniane błędy w poprzednim naborze
„Poprzedni nabór w ramach działania >>Wzornictwo w MŚP<< trwał od 9 maja do 20 września 2023 r. Do PARP wpłynęło 280 wniosków na łączną kwotę dofinansowania ponad 530 mln zł. Pozytywną ocenę otrzymało 47 projektów, które otrzymają ponad 91 mln zł z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Aby ułatwić przedsiębiorcom składanie wniosków w obecnym naborze, przeanalizowaliśmy najczęściej popełniane błędy i przygotowaliśmy wskazówki, jak poprawnie wypełniać wniosek, żeby otrzymać dofinansowanie. Aktualnie na przedsiębiorców czeka 100 mln zł” - powiedziała Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w PARP.
Powtarzającym się błędem był brak przedstawienia pełnego procesu wzorniczego, obejmującego fazy projektowania, prototypowania oraz testowania dla nowego lub ulepszonego produktu. Należy pamiętać, iż działania te muszą wynikać z opracowanej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie strategii wzorniczej. Kolejnym błędem był brak wykazania, że w projekcie następuje zaprojektowanie przez projektanta cech technicznych, użytkowych i estetycznych produktu. Opis innowacji produktowej powinien koncentrować się na spodziewanych cechach, w tym funkcjonalnościach oraz przeznaczeniu produktu. Ponadto wielu wnioskodawców koncentrowało się w projekcie na aspektach inwestycyjnych (projekt o charakterze typowo inwestycyjnym lub planowane zakupy inwestycyjne nie zostały powiązane z opracowywaną innowacją produktową).
Wiele problemów sprawiało również potwierdzenie innowacyjności projektu. Najczęstszym błędem w projektach był brak wykazania, że w wyniku projektu zostanie wdrożona innowacja produktowa (nie wykazano różnic pomiędzy projektowanym wzorniczo produktem a dotychczasową ofertą produktową lub zaplanowane w projekcie zakupy, działania nie dotyczyły wdrożenia innowacji produktowej, a jedynie innowacji procesowej). W ramach procesów wzorniczych Wnioskodawcy błędnie skupiali się na działaniach wizerunkowych, które nie stanowią innowacji produktowych.
Zdarzało się również, że negatywnie ocenione projekty nie spełniały kryterium dotyczącego potencjału Wnioskodawcy do realizacji projektu. Przyczyną był brak posiadanych przez Wnioskodawcę zasobów finansowych lub infrastrukturalnych na terenie makroregionu Polski Wschodniej potwierdzających możliwość realizacji projektu i wdrożenia jego założeń.
Z doświadczenia naboru organizowanego w 2023 r. wynika, że część strategii wzorniczych prezentowała ogólne informacje, nie prezentując często przedmiotu projektowania wzorniczego (innowacji produktowej), procesu wzorniczego, jak również niezbędnego harmonogramu działań i niezbędnych zakupów.
Przedsiębiorco, pamiętaj
Możesz wykorzystać również przeprowadzony audyt wzorniczy oraz opracowaną strategię wzorniczą w ramach działania 1.4 „Wzór na konkurencję, etap I” Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW), pod warunkiem aktualności informacji i rekomendacji zawartych w strategii wzorniczej oraz braku realizacji projektu dotyczącego wdrożenia strategii wzorniczej w ramach działania 1.4 POPW „Wzór na konkurencję, II etap” POPW.
W takim przypadku zasada poniesienia kosztu usług doradczych 12 miesięcy przed tym dniem złożenia wniosku nie obowiązuje, a koszty te nie podlegają dofinansowaniu w ramach wniosku złożonego w naborze „Wzornictwo w MŚP” programu FEPW.
oprac, e-red, ppr.pl; Źródło informacji: PARP