Eksport oleju rzepakowego w sezonie 2016/17 będzie na poziomie około 4,34 mln ton wobec 4,3 mln ton sezon wcześniej (wzrost o 0,9%). W światowym eksporcie tego oleju najbardziej liczy się duży globalny producent rzepaku–Kanada (68% udział), która wyeksportuje jego około 2,9 mln ton. Kanada zwiększy eksport tego oleju o 2,4% podążając za wzrostem jego produkcji.
UE wyeksportuje 6,4% mniej oleju rzepakowego tj. 294 tys. ton (7% udział). UE nie ma większego znaczenia jako eksporter tego oleju ze względu na popyt wewnętrzny generowany zwłaszcza przez producentów biodiesla.
Podobne znaczenie będzie miała Rosja z eksportem 250 tys. ton (+6,4%), co oznacza 6% udział.
Zjednoczone Emiraty Arabskie powinny wyeksportować 300 tys. ton tego oleju, czyli 6,3% mniej niż w poprzednim sezonie (7% udział).
Po stronie importu, który przewidywany jest na poziomie około 4,4 mln ton (+3%). Największy udział mają Stany Zjednoczone (39% udział), Chiny (25%), UE-28 (5%) oraz Norwegia (9% udział-382 tys. ton). W USA zakupy tego oleju spadną o 2,3% do 1,7 mln ton.
Zakupy oleju rzepakowego przez Chiny zwiększą się o 32,5% do około 1,1 mln ton. Zakupy oleju rzepakowego dokonane przez UE powinny wzrosnąć o 22% do około 200 tys. ton.
FAMMU / FAPA