Podczas codziennych zakupów Polacy stawiają przede wszystkim na jakość. Za produkt wysokiej jakości ponad 88 proc. badanych jest skłonnych zapłacić więcej - wynika z przedstawionego we wtorek badania „Decyzje zakupowe Polaków”.
Najnowsze badania dotyczące decyzji konsumenckich Polaków, przeprowadzone przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, pokazują, że najważniejszym kryterium branym pod uwagę przez Polaków podczas zakupu dóbr codziennego użytku jest jakość. W trakcie codziennych zakupów zwraca na nią uwagę ponad 73 proc. badanych. Dla blisko 65 proc. ważna jest także cena produktu, a blisko 40 proc. zwraca uwagę na kraj jego pochodzenia. Niemal 9 na 10 badanych jest skłonnych zapłacić wyższą cenę za produkt wysokiej jakości.
Jak wskazali autorzy badania, ponad 80 proc. respondentów deklaruje, że podczas codziennych zakupów zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu, a 90 proc. twierdzi, że mając możliwość wyboru, należy kupować produkty polskiego pochodzenia. 8 na 10 konsumentów zauważa Godło "Teraz Polska" na produktach/usługach, zwłaszcza na towarach spożywczych (42,6 proc.) i budowlanych (9,8 proc.).
"Produkty i usługi oznaczone Godłem są lubiane przez konsumentów, gdyż są kojarzone z wysoką, stabilną jakością, są oceniane jako produkty rozpoznawalne, a więc popularne, a także pochodzące z Polski. Badania dowodzą, że Godło "Teraz Polska" w czytelny sposób symbolizuje wysoką polską jakość poszukiwaną przez konsumentów" – zaznaczył, cytowany w komunikacie, dr Jarosław Górski z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Według 98 proc. badanych Godło „Teraz Polska” wiąże się z polskim pochodzeniem produktu, a według ponad 96 proc. z jego stabilną jakością. Dla 94 proc. respondentów Godło ma wpływ na rozpoznawalność produktu, a dla blisko 70 proc. wiąże się z prestiżem.
Jak wynika z badania, ponad 90 proc. respondentów uważa, że charakterystyczny biało-czerwony znak "Teraz Polska" "jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług". "Niezależnie od poziomu patriotyzmu zakupowego, konsumenci mają tendencję do wybierania produktów krajowych, jeżeli krajowe pochodzenie sygnalizuje wysoką jakość" - ocenili autorzy badania.
Ten znak promocyjny przyznawany jest w drodze konkursu produktom i usługom wyróżniającym się na polskim rynku pod względem jakościowym, technologicznym i użytkowym. Jak przypomniał prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Krzysztof Przybył konkurs „Teraz Polska” jest organizowany od blisko 30 lat. Dotychczas nagrodzono łącznie ponad 600 polskich przedsiębiorców.
Badania dotyczące decyzji zakupowych Polaków przeprowadzono techniką CATI we wrześniu 2017 r. Wzięło w nim udział 1000 gospodarstw domowych. Respondenci pochodzili ze wszystkich województw i reprezentowali każdą z grup wiekowych powyżej 18 roku życia. Wyniki badania zostały zaprezentowane we wtorek na PGE Narodowym podczas jesiennego Klubu „Teraz Polska”.(PAP)
autor: Magdalena Jarco