Zakup 54 niskoemisyjnych autobusów, budowę parkingów, dróg, ścieżek rowerowych i dwóch mostów na Wisłoku zakłada inwestycja, którą zrealizują wspólnie sąsiadujące z Rzeszowem gminy. Dzięki niej ma się poprawić transport publiczny. Wartość projektu to prawie 129 mln zł.
Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” (ZG PKS) i zrzeszonych w nim samorządów. Partnerskie gminy to: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. Liderem projektu jest ZG PKS.
Zastępca przewodniczącego Związku Sławomir Porada mówił w czwartek na konferencji prasowej, że najważniejszym celem inwestycji jest poprawa komunikacji w ramach Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF), poprawa dostępu mieszkańców do komunikacji publicznej, oraz zachęcenie do przesiadania się z samochodów do autobusów.
„Transport publiczny decyduje o mobilności mieszkańców, ich możliwościach dotarcia do miejsca pracy, szkoły, uczelni czy sklepu, skorzystania z oferty kulturalnej. Za jego rozwijaniem przemawia troska o środowisko i jakość życia. Więcej pasażerów w autobusach i pociągach, to mniej samochodów na drogach, mniej straconego czasu w ulicznych korkach i czystsze powietrze” – zauważył Porada.
Podstawowym, ale i najkosztowniejszym zadaniem jest zakup 54 niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, które będą obsługiwać linie podmiejskie. Będzie to 15 autobusów mieszczących minimum 90 pasażerów i 39 autobusów mieszczących co najmniej 70 pasażerów.
Porada zaznaczył, że obecny tabor nie jest wystarczający, żeby poprawić komunikację, dostęp do niej i zapewnić komfort podróży.
Dodał, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów.
Powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru w zajezdni autobusowej, w tym hala napraw i diagnostyki, automatyczna myjnia.
Związek Gmin PKS wprowadzi także system transportowy podobny do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym, jaki ma Rzeszów.
„Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia do jednego, spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami. To jest warunek sine qua non funkcjonowania całego projektu” – podkreślił w rozmowie z PAP Porada. „Myślę, że za rok, dwa będziemy mogli powiedzieć, że te dwa systemy są kompatybilne i współgrają ze sobą” – dodał.
Na dworcach i w pojazdach pojawią się nowoczesne tablice informacyjne. Dzięki nim, a także przez smartfon, pasażer będzie mógł sprawdzić, gdzie znajduje się autobus, za ile minut przyjedzie i ile kosztuje bilet.
Ponadto, w ramach realizacji projektu powstanie infrastruktura, umożliwiająca korzystanie z komunikacji publicznej. Będą to nowe drogi, ścieżki rowerowe, mosty. Niektóre gminy planują uruchomienie też nowych linii autobusowych. Długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji podmiejskiej wyniesie prawie 190 km.
W podmiejskich gminach powstaną m.in. węzły przesiadkowe z parkingami dla samochodów i rowerów, by można było prywatny pojazd zostawić obok dworca autobusowego czy kolejowego i do centrum miasta dojechać już publicznym środkiem transportu. W gminach, gdzie są linie kolejowe i dworce PKP, zostanie zintegrowanych kilka środków transportu - pieszy, rowerowy, autobusowy i kolejowy.
Przeprowadzona zostanie również kampania informacyjno-promocyjna zachęcająca mieszkańców do korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej.
Wartość projektu „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej oraz poprawa mobilności mieszkańców poprzez usprawnienie zrównoważonego transportu publicznego na terenie ROF” (Rzeszowski Obszar Funkcjonalny) wynosi ponad 128,8 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 to ponad 87,8 mln zł.
„Bez tej pomocy finansowej byłoby trudno gminom ościennym dorównać do standardów rzeszowskich, a to jest clou całego projektu, aby ten transport realizowany przez gminy związkowe nie był gorszy, a był przynajmniej taki sam, jak transport organizowany w Rzeszowie ” – mówił Porada PAP.
Wyraził przekonanie, że już w połowie 2018 r. na liniach podmiejskich, w związkowych gminach, będą kursować nowe autobusy. Natomiast zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2018 r. lub początek 2019. (PAP)
Agnieszka Pipała