Kłodzko, Stronie Śląskie, Bardo to tylko niektóre z miejscowości, w których przedsiębiorcy poszkodowani w czasie powodzi będą mogli w punkcie mobilnym nie tylko złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne, ale i uzyskać informację jak to zrobić. Eksperci ZUS pomogą także w wypełnieniu wniosku.
Już od 5 października wnioski o wypłatę pieniędzy można składać przez Internet a także w dowolnej placówce ZUS. Od 15 października ruszają punkty mobilne.
- Uruchamiamy je po to żeby pomóc przedsiębiorcom, którzy zostali poszkodowani w czasie powodzi w uzyskaniu pieniędzy w ramach „świadczenia interwencyjnego” – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Już jutro ruszy punkt w Bardzie a we wtorek w Kłodzku i Wleniu – dodaje.
Według rzeczniczki, pieniądze ze świadczenia interwencyjnego mogą dostać ci przedsiębiorcy, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
- Pieniądze dostaną te osoby, które prowadziły działalność gospodarczą 16 września 2024 r – wyjaśnia Kowalska-Matis. – Wsparcie przeznaczone jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – dodaje.
Świadczenie interwencyjne jest przyznawane po złożeniu, przygotowanego przez ZUS, wniosku RSI pod nazwą: "Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi".
Wniosek można złożyć elektronicznie (Platforma Usług Elektronicznych ZUS/eZUS) w formie pisma ogólnego POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Niezbędne dokumenty można też złożyć w formie papierowej w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym. Wniosek w formie interaktywnego formularza będzie dostępny na stronie www.zus.pl.
Przedsiębiorcy bez dostępu do Internetu lub potrzebujący wsparcia przy wypełnianiu wniosku mogą skorzystać z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce, w tym także w punktach mobilnych Zakładu.
- Wypłata przysługuje, co do zasady w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Jednak przedsiębiorca dostanie pieniądze po spełnieniu kilku warunków tzn., jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę materialną uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej, przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz jeśli zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r. – precyzuje Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że ponieważ we wniosku przedsiębiorca określa sposób, wg, którego ma być ustalona kwota świadczenia interwencyjnego, tj. w oparciu o liczbę ubezpieczonych zgłoszonych na określony przepisami dzień albo o średniomiesięczny przychód z 2023 r., więc w sytuacji, kiedy ktoś założył działalność dopiero w 2024 r. i nie można wyliczyć średniomiesięcznego przychodu za 2023 r. np., gdy przedsiębiorca założył działalność gospodarczą np. w lutym 2024 r. (nie uzyskał, zatem przychodu w 2023 r.) i nie zatrudnia pracowników - wtedy jedynym sposobem ustalenia wysokości świadczenia interwencyjnego może być ustalenie na podstawie liczby ubezpieczonych tj. jego, jako jedynego ubezpieczonego.
Więcej informacji znaleźć można na naszej stronie internetowej.
Iwona Kowalska-Matis
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa Dolnośląskiego
oprac, e-red, ppr.pl