W porównaniu z sytuacją sprzed roku właściciele diesli płacą dziś za tankowanie mniej o 0,73 zł/l; benzyna kosztuje taniej o 0,44 zł/l, a LPG o 0,36 zł/l *.
W połowie 16. tygodnia 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 3,82 zł/l (bez zmian od 13 kwietnia). Najdroższy zachodniopomorskie: 3,98 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to lubuskie: +4 gr/l przy średniej 3,92 zł/l.
W woj. śląskim sprzedają też najtańszą benzynę: średnia 4,17 zł/l (+5 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,30 zł/l (+7 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to opolskie: +10 gr/l przy średniej 4,30 zł/l.
Wielkopolskie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,56 zł/l (-1 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy - w woj. zachodniopomorskim: 1,82 zł/l. Największe zmiany ostatniego tygodnia to dolnośląskie: +3 gr/l przy średniej 1,65 zł/l.
WIĘCEJ czytaj na portalu Polskiej Izby Paliw Płynnych: paliwa.pl
Dziś w hurcie polskich rafinerii delikatna korekta podwyżek. Pb95 tanieje średnio 6 zł/m3, a ON 2 zł/m3 netto. W okresie 08-20.04 średnie wzrosty wyniosły jednak +96 zł/m3 netto dla benzyny i +128 zł/m3 netto dla oleju napędowego. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom (placówkom sprzedaży detalicznej paliw) benzynę o 48 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 27 gr/l brutto. W wyniku tego marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez stacje kierowcom spadły poniżej 1% 1 litra paliwa.
WIĘCEJ czytaj na portalu Polskiej Izby Paliw Płynnych: paliwa.pl
Doniesienia ze światowych rynków surowcowo-walutowych nie nastrajają też optymistycznie na przyszłość – w nadchodzącym tygodniu będą spore podwyżki w polskich rafineriach i na polskich stacjach. Dziś w referencyjnych dla europejskiego rynku notowaniach ARA Pb95 drożeje 3%, a ON 2,66%; od początku kwietna podwyżki wyniosły już odpowiednio 23 i 11% (w tym samym czasie, tj. od 1 kwietnia w polskich rafineriach benzyna zdrożała 0,74%, a olej napędowy 1,22%). Na porannej sesji giełdowej w Londynie ropa Brent drożeje dziś 3,36% (38% od 12 lutego). Dolar traci do złotówki 2 gr (-0,41%).
Tym samym od 12 lutego teoretyczne koszty polskich rafinerii wzrosły już ok. 27 gr/l surowca (cena 1 l Brent w przeliczeniu na złotówki przy kursie dolara wg NBP). Oczywiście nie licząc bardzo znaczących kosztów biokomponentów.
Trzeba bowiem przypomnieć, że w związku z unijnymi wymaganiami klimatycznymi obowiązkowo do paliw oferowanych polskim kierowcom nasze rafinerie muszą dodawać: 7% FAME do diesla (B7) i od 5 do 10% bioetanolu do benzyn (E5/E10). Tymczasem zarówno olej rzepakowy [surowiec do FAME], jak i amerykańska kukurydza[z której produkowany jest bioetanol] bynajmniej nie tanieją. Ponadto w celu utrzymania stabilności takiej mieszanki (by nie wydzielała się zeń np. woda) konieczne jest stosowanie drogich dodatków - antyutleniaczy.
Polska Izba Paliw Płynnych