W Unii Europejskiej wchodzi w życie aktualizacja Systemu Kontroli Importu 2 (ICS2). Aktualizacja zobowiązuje przewoźników kolejowych i drogowych do przekazywania niektórych obowiązkowych i bardziej szczegółowych informacji o przewożonych towarach do elektronicznego systemu ICS2 poprzez złożenie pełnej deklaracji skróconej przywozowej (ENS). Pisze o tym Rail.insider, powołując się na informacjeFederacji Pracodawców Ukrainy.
Należy zauważyć, że wymogi ICS2 mają zastosowanie do przewoźników pocztowych i ekspresowych, a także innych zainteresowanych stron, takich jak dostawcy usług logistycznych. W pewnych okolicznościach odbiorcy końcowi zarejestrowani w UE będą również zobowiązani do przekazywania danych ENS do ICS2. Podobne wymogi w zakresie bezpieczeństwa danych obowiązują już w odniesieniu do transportu lotniczego, morskiego i wodnego śródlądowego towarów.
Jak zauważyła Iryna Kosse, starszy pracownik naukowy w Instytucie Badań Ekonomicznych i Doradztwa Politycznego, jeśli ładunek trafia spoza UE do UE, ENS jest składany przed przybyciem do pierwszego punktu wjazdu do UE (na przykład granicy Polski).
Doprecyzowano, że do końca sierpnia 2025 r. nadal dozwolone jest stosowanie zgłoszenia zbiorczego T1 (za pośrednictwem systemu NCTS P5) z danymi dotyczącymi bezpieczeństwa zamiast odrębnego ENS. Ale do tego potrzebujesz:
Polska potwierdziła już, że to odroczenie jest przyznawane automatycznie dla ukraińskich przewoźników drogowych, bez indywidualnego wniosku. Jednak w przypadku transportu kolejowego zaleca się złożenie odrębnego wniosku.
oprac, e-red ppr.pl