Od dłuższego czasu raportujemy o imponujących sukcesach amerykańskiego startupu JUST - twórcy roślinnej alternatywy dla jaj konsumpcyjnych pod nazwą JUST Egg. Płynny roślinny zamiennik jaj tradycyjnych, z którego można przyrządzić „bezjajeczną jajecznicę” powstał na bazie izolatu białka fasoli mung.
W maju tego roku pojawiły się informacje, że JUST rozpoczyna współpracę z Michael Foods, jednym z największych amerykańskich dostawców jaj przetworzonych. Jest to przełomowe partnerstwo dla firmy Michael Foods, która stanie się wyłącznym producentem, dostawcą i dystrybutorem roślinnych zamienników JUST Egg dla klientów usług gastronomicznych i składników żywności. Just Egg to produkty dostępne w dwóch formach: płynnej oraz wstępnie upieczonego ciasta, które może być wykorzystywane na przykład jako składnik kanapek.
Alternatywy jaj są już dostępne w Stanach Zjednoczonych w wielu sklepach detalicznych, jak: Walmart, Kroger czy Whole Foods Market. Produkt cieszy się także dużym zainteresowaniem restauracji szybkiej obsługi oraz innych punktów gastronomicznych, jak kampusy uniwersyteckie, szpitale, kawiarnie. W kwietniu 2020 roku sprzedaż Just Egg wzrosła o 200 proc. w porównaniu do kwietnia roku 2019.
JUST rozwija się nie tylko w Stanach Zjednoczonych. W ubiegłym roku amerykański start – up ruszył na podbój rynków azjatyckich. Amerykanie w Chinach pojawili się ze swoją ofertą w sektorze e - commerce, sklepach detalicznych i punktach gastronomicznych. Przedstawiciele amerykańskiej firmy wyrażają nadzieję, że innowacyjny produkt posiada takie atrybuty w zakresie bezpieczeństwa i higieny żywności, które idealnie wpasowują się we współczesne trendy konsumenckie popularne wśród klientów z Państwa Środka.
Eksperci twierdzą, że obawy związane z chorobami drobiu takimi jak grypa ptaków są jednym z czynników wspierających wzrost rynku zamienników jaj. Co więcej, fasola mung jest popularna w chińskim rolnictwie i jest produktem preferowanym w diecie Chińczyków.
Przypominamy, że JUST postawił także na ekspansję w Europie. W 2018 firma JUST nawiązała współpracę z włoską Grupą Eurovo – wiodącym producentem i dystrybutorem pasteryzowanych i suszonych jaj. Niemiecka Grupa PHW stała się kolejnym partnerem, który miał zaoferować JUST Egg konsumentom europejskim. Planowo produkt ma pojawić się w Europie w tym roku. Ekspansja na europejskim kontynencie jest strategicznym celem dla Amerykanów.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz