biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Niemcy chcą zablokować terminal w Świnoujściu. Kolejna próba utrącenia polskiej inwestycji

31 lipca 2025
Niemcy chcą zablokować terminal w Świnoujściu. Kolejna próba utrącenia polskiej inwestycji

Kolejna strategiczna inwestycja wstrzymana. Czy polityka obecnego rządu ułatwia działania zagranicznych interesów?

Niemiecka organizacja ekologiczna próbuje zablokować budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu – jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych polskiej gospodarki morskiej. Sąd administracyjny w Warszawie wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej, co oznacza wstrzymanie inwestycji. Decyzja zapadła na podstawie skargi złożonej przez niemiecką stronę.

To kolejna sytuacja, w której strategiczny projekt mogący wzmocnić niezależność gospodarczą Polski zostaje zatrzymany, a w tle znów pojawiają się niemieckie interesy – podobnie jak w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który również został wstrzymany przez obecny rząd.

Gospodarka morska i eksport rolny pod presją

Planowany terminal w Świnoujściu miałby obsługiwać największe kontenerowce wpływające na Bałtyk. To inwestycja o ogromnym znaczeniu dla polskiego handlu, logistyki i eksportu – również dla sektora rolnego, który mógłby dzięki temu znacząco poprawić konkurencyjność na rynkach pozaeuropejskich.

Polski eksport żywności – zarówno świeżej, jak i przetworzonej – wciąż w dużym stopniu uzależniony jest od infrastruktury portowej państw trzecich, w tym Niemiec. Terminal w Świnoujściu miałby to zmienić, umożliwiając bezpośredni transport z Polski do Afryki, Bliskiego Wschodu czy Azji.

Niemiecka skarga i decyzja sąd

W lutym 2025 roku Polska wydała pozytywną decyzję środowiskową umożliwiającą rozpoczęcie inwestycji. Jednak organizacja „Lebensraum Vorpommern” z niemieckiej wyspy Uznam złożyła skargę, twierdząc, że nie oceniono w pełni wpływu projektu na środowisko po niemieckiej stronie granicy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przychylił się do tej skargi i wstrzymał wykonalność decyzji. Ostateczny wyrok ma zapaść 4 sierpnia. Do tego czasu budowa nie może ruszyć.

Polityka rządu – czy ułatwia presję z zewnątrz?

To nie pierwszy przypadek, w którym obecny rząd zawiesza lub spowalnia kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Decyzja o zamrożeniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego została przyjęta z zadowoleniem w niemieckich mediach, które otwarcie pisały o „braku potrzeby duplikowania funkcji lotniska w Berlinie”.

Również w sprawie terminala w Świnoujściu pojawiają się pytania, czy zaniechanie twardej obrony polskich interesów nie zachęca zagranicznych podmiotów do prób blokowania kolejnych inwestycji.

Eksperci z branży morskiej i logistycznej nie mają wątpliwości: każde opóźnienie budowy Świnoujścia to realne wzmocnienie pozycji portów w Hamburgu, Bremerhaven czy Rotterdamie – a także utrata szans eksportowych dla polskich rolników i przetwórców.

PPR.pl: rolnictwo potrzebuje portów

Nowoczesne porty to nie tylko kontenery i stal. To także skrócenie czasu transportu świeżej żywności, możliwość ekspansji na nowe rynki i większa opłacalność eksportu. Dla polskiego sektora rolno-spożywczego każda inwestycja w infrastrukturę to strategiczna szansa – i każda jej blokada to ryzyko utraconych miliardów.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu to projekt o znaczeniu porównywalnym z CPK czy Via Carpatia – i również napotyka na zaskakująco słaby opór polityczny wobec zewnętrznych prób jego zatrzymania.

Co dalej?

 Jeśli 4 sierpnia sąd oddali niemiecką skargę, inwestycja ruszy z miejsca. Jeśli nie – Polska może być zmuszona do opracowania nowej dokumentacji, co oznacza opóźnienia sięgające nawet kilku lat. To czas, który gospodarka – a zwłaszcza polski rolnik i eksporter – może przypłacić utratą konkurencyjności

Konkludując należy postawić kluczowe pytania:

  • Czy obecny rząd wystarczająco broni strategicznych interesów gospodarczych Polski?
  • Dlaczego kluczowe inwestycje infrastrukturalne (Świnoujście, CPK) są zatrzymywane właśnie teraz?
  • Jakie będą skutki tych decyzji dla polskiego rolnictwa i eksportu?

autor Marek Kozak, oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Elastyczna edukacja rolnicza zyskuje na znaczeniu. Kurs rolnika online to nie ty...

Sznurek do prasy rolniczej jest niezbędny do działania takich maszyn jak prasa k...

Rozpoczynając realizację przedsięwzięcia mogącego oddziaływać na środowisko, inw...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę