Ptak_Waw_CTR_2024
Biometan_II_Forum_2024

Nielegalny reeksport rosyjskiego zboża z Kazachstanu

15 lipca 2024
Nielegalny reeksport rosyjskiego zboża z Kazachstanu

Kazachstan Temir Zholy (KTZ), narodowa spółka kolejowa Kazachstanu, zauważył nienormalnie wysokie dostawy pszenicy do południowych regionów Kazachstanu, a także rozbieżność między danymi o eksporcie, konsumpcji i zapasach zbóż w Kazachstanie. Wszystkie dane dotyczące zidentyfikowanej anomalii zostaną przekazane do dalszych badań do Agencji Monitoringu Finansowego i Antikor. Stwierdził to Bauyrzhan Urynbasarov, dyrektor zarządzający ds. procesów produkcyjnych KTZ, na spotkaniu poświęconym przygotowaniom do transportu ziarna nowej uprawy.

KTZ wskazał na rozbieżności w statystykach dotyczących wolumenów pszenicy.

"Otrzymaliśmy oficjalne pismo z Ministerstwa Rolnictwa, że zbiory pszenicy wyniosły 11 mln ton. Z tego wyeksportowaliśmy około 4-4,5 mln ton w tym roku gospodarczym, konsumpcja krajowa - 6 mln ton. W sumie musieliśmy wynieść prawie wszystko. Ale według najnowszych informacji z Korporacji Spożywczej i Ministerstwa Rolnictwa, rzekomo mamy kolejne 5-6 milionów ton starego zboża w elewatorach" – powiedział Bauyrzhan Urynbasarov.

 

KTZ uważa, że "nadmiarowe" ilości zostały przywiezione z Rosji i nielegalnie ponownie wywiezione do Azji Środkowej bez uiszczenia opłaty tranzytowej. Potwierdza to wstępne dochodzenie.

"Przeprowadziliśmy własne wewnętrzne śledztwo w regionie Turkiestanu i Szymkentu. Wykryto wyjątkowo wysoki odbiór importowanego rosyjskiego zboża i wyjątkowo wysoką kolejkę samochodów z przyczepami na granicy z Uzbekistanem. Dysponujemy wszystkimi materiałami: numerami samochodów, filmami, zdjęciami. Teraz kończymy formowanie pakietu dokumentów, które przekażemy organom ścigania" – powiedział przedstawiciel KTZ.

Firma prowadzi podobne wewnętrzne dochodzenie w regionach Kostanay i Pawłodar. Obliczana jest szkoda wynikająca z nieuiszczenia opłaty tranzytowej.

Ponadto w najbliższym czasie KTZ zamierza zwrócić się do wicepremiera Serika Zhumangarina z prośbą o polecenie przeprowadzenia inwentaryzacji wszystkich młynów importujących pszenicę.

"Myślę, że po kontrolach liczba importujących przedsiębiorstw, a co za tym idzie, ilość importowanego zboża zostanie znacznie zmniejszona" – powiedział Bauyrzhan Urynbasarov.

Jeśli chodzi o taryfę tranzytową na transport zboża, KTZ nie planuje jej obniżenia, mimo próśb ze strony Rosji. Obecnie cła na tranzyt w przewoźnikach zbożowych w kierunku Chin i Azji Centralnej są 7,5 razy wyższe niż cła eksportowe, co pozwala chronić interesy kazachstańskich eksporterów.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Początek września przyniósł wyraźną korektę cen paliw w polskich rafineriach. Ku...

Cynkomet wprowadza na rynek nową rolniczą przyczepę RM-240, specjalnie zaprojekt...

Już po raz siedemnasty Polska Izba Mleka zorganizowała Ranking Spółdzielni Mlecz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę