Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

Nielegalne naliczanie "grzywien" za przestój wagonów

21 listopada 2023
Nielegalne naliczanie "grzywien" za przestój wagonów

Kazachstański biznes jast oburzony i bardzo zaniepokojony nielegalnymi opłatami za przechowywanie towarów przez KTZ-Freight Transportation LLP.

Argumenty przemawiające za nielegalnością podwójnych opłat zostały przedstawione przez Murata Amrina, Zastępcę Prezesa Zarządu NCE Atameken, na spotkaniu poświęconym rozważeniu problematycznych kwestii biznesowych w kolejowym transporcie towarowym z przedstawicielami KTZ-Freight Transportation LLP, Prokuratury Transportu, Ministerstwa Transportu, Ministerstwa Sprawiedliwości i środowiska biznesowego. Poinformowała o tym służba prasowa Krajowej Izby Przedsiębiorców.

Należy zauważyć, że obecnie załadowcy i operatorzy taboru kolejowego mają do czynienia z podwójnym naliczaniem "grzywien": za przestój wagonów na torach głównych i stacyjnych, zwrot opłat przewoźnikowi za korzystanie z tych torów, a także za składowanie towarów.

Krajowy przewoźnik towarowy KTZ - Freight Transportation LLP stosuje dodatkową opłatę za magazynowanie towarów we wszystkich przypadkach przestoju wagonów, niezależnie od przyczyn przestoju i miejsca jego realizacji. Przepisy dotyczące przewozu towarów kolejami, zatwierdzone Zarządzeniem nr 612 Ministra Przemysłu i Rozwoju Infrastruktury Republiki Kazachstanu z dnia 2 sierpnia 2019 r., przewidują jednak wyczerpujący katalog przypadków, w których przewoźnik pobiera tę opłatę.

Naliczenie opłaty za składowanie ładunku, zgodnie z tymi zasadami, jest dopuszczalne tylko w trzech przypadkach. Nałożenie tej opłaty na puste wagony, które nie są ładowane ani rozładowywane, a także na ładunki w wagonach lub kontenerach, które nie stoją bezczynnie na torach stacyjnych, narusza ograniczenia przewidziane w przepisach.

Ponadto wzrasta liczba przypadków naruszenia warunków dostawy towarów przez KTZ-GP, co prowadzi do sytuacji, gdy wagony przyjeżdżają na stację docelową z opóźnieniem, nie pozostawiając odbiorcy czasu na niezwłoczne przyjęcie tych wagonów. W rezultacie dochodzi do podwójnego naliczania wynegocjowanych opłat, co stanowi obciążenie finansowe dla odbiorców.

Salamat Abzhaliyev, dyrektor naczelny Departamentu Komercyjnej Pracy z Ładunkami KTZ-GP LLP, zwrócił uwagę na fakt, że opłaty KTZ-GP są stosowane tylko w przypadkach, gdy przestój występuje z przyczyn zależnych od odbiorcy.

Jednak zdaniem wiceprezesa Krajowej Izby Przedsiębiorców Atameken M. Amrina są inne powody przestojów wagonów, w tym na linii KTZ-GP.

W wyniku spotkania osiągnięto pewne porozumienia. W zakresie zmiany zróżnicowania warunków stosowania podwyższonej opłaty za składowanie zdecydowano, że KTZ Freight Transportation LLP do dnia 23 listopada br. przekaże Ministerstwu Pracy Republiki Kazachstanu oraz Krajowej Izbie Przedsiębiorców Republiki Kazachstanu Atameken informacje na temat rynku odbiorców, którzy zapewniają przyjęcie ładunku w ciągu 48 godzin, a dla których proponuje się ustanowienie opłaty – od 25 godzin do 48 godzin włącznie, w podwójnej wysokości, ze wskazaniem nazwy odbiorców oraz pobranej wysokości opłat zgodnie z cennikiem Przewoźnika, , a także wysokość pobranych grzywien (10) za lata 2021–2023.

Na podstawie wyników analizy wpływu na rynek odbiorców, Ministerstwo Handlu Republiki Kazachstanu wraz z Krajową Izbą Przedsiębiorców Atameken rozważy przyjęcie projektu różnicowania stosowania dziesięciokrotnej opłaty z wprowadzeniem odpowiednich zmian w "Zasadach przewozu towarów koleją".

W związku z możliwością zawierania przez NC KTZ S.A. standardowych umów pomiędzy przewoźnikiem a spedytorem na przewóz towarów w ruchu międzynarodowym i tranzytowym, ministerstwu transportu zalecono przyjęcie stosownego zarządzenia o przedłużeniu zarządzenia Ministerstwa Przemysłu i Rozwoju Infrastruktury Republiki Kazachstanu z dnia 12 kwietnia 2023 r. nr 243 w sprawie zawarcia standardowych umów między przewoźnikiem a spedytorem na przewóz towarów w ruchu międzynarodowym i tranzytowym na rok 2024.


oprac, e-mk ppr.pl na podst źródło: APK-Unform


POWIĄZANE

Respect Energy – jeden z wiodących podmiotów polskiego sektora energetycznego – ...

Berry Fest nabiera mocy Gdy manufaktura win owocowych wzmacnia plantatorów ✿Mała...

Zdaniem Daniela Obajtka Unia Europejska nie dorosła technologicznie i gospodarcz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę