Największe przedsiębiorstwa, stanowiące ok. 1 proc. ogółu firm w Polsce, coraz częściej angażują się w działalność społeczną i charytatywną. – Dobroczynność jest elementem społecznej odpowiedzialności biznesu, a ta wspiera całą strategię biznesu – przekonuje Barbara Tęcza z PKN Orlen. Firmy te mają wiele możliwości angażowania się w projekty społecznie. To zasługa pracowników i potencjału organizacyjnego, ale też możliwości finansowych. Szacuje się, że największe przedsiębiorstwa tworzą ponad 30 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw i blisko 25 proc. PKB całego kraju.
– Bez filantropii nie da się propagować takich wartości jak solidaryzm społeczny, walka z wykluczeniem, przeciwdziałanie różnego rodzaju traumom i problemom społecznym. Wszyscy potrzebują wsparcia i to jest siła napędowa zmiany w społecznościach lokalnych. Jeżeli filantropia jest na odpowiednim poziomie, to taka społeczność szybko uczy się współdzielenia i powstają rozwiązania, które nazywamy ekonomią współpracy. Wówczas mamy do czynienia z nowoczesnymi społecznościami – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii. – We współczesnej ekonomii filantropia i społeczne zaangażowanie są drzwiami do nowych wspólnotowych rozwiązań biznesowych.
Jak podkreśla, firmy będą miały coraz większy wpływ na rozwój gospodarczy kraju, głównie w zakresie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy i budowania kapitału społecznego.
– Filantropia, a właściwie dobroczynność, jest częścią większego projektu, który w PKN Orlen określamy jako strategię CSR. Kilka lat temu opracowaliśmy politykę dobroczynności, określiliśmy zasady, na jakich jest u nas prowadzona, określiliśmy też priorytety, czyli ochrona zdrowia i życia oraz edukacja i wychowanie. Ważna jest przede wszystkim wrażliwość na krzywdę, cierpienie innych, potrzeba czynienia dobra i autentyczne działanie – mówi Barbara Tęcza, kierownik zespołu ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w PKN Orlen.
Firmy w Polsce coraz częściej angażują się w działalność charytatywną. Zachęcają do tego pracowników, co więcej dobroczynność często jest wpisana w tworzoną strategię odpowiedzialnego biznesu. Raport „Menedżerowie CSR” sporządzony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z Instytutem PBS i Deloitte wskazuje, że ok. 80 proc. menadżerów dostrzega wpływ idei CSR na sposób działania biznesu w Polsce. Według 35 proc. wolontariat jest jednym z najlepszych narzędzi CSR w pracy.
– Nasza fundacja Orlen Dar Serca była jedną z pierwszych na polskim rynku. Powstała w 2001 roku. Jej podstawowym projektem jest opieka nad rodzinnymi domami dziecka, których w Polsce jest ponad 300 i które mają 2 tys. podopiecznych. Opiekujemy się dziećmi, a także wspieramy kompetencje osób prowadzących rodzinne domy dziecka. Drugą dużą grupą programów są stypendia. Prowadzimy też działania społeczne nie tylko jako fundacja, lecz także jako cały koncern PKN Orlen – wymienia Barbara Tęcza.
Przedsiębiorstwa włączają się również w życie lokalnych społeczności. PKN Orlen zorganizował pięć edycji projektu „Zaczarowany tornister”, w ramach którego pracownicy kupowali wyprawki szkolne dla dzieci z ubogich rodzin z Płocka i Lubelszczyzny. Łącznie przez ponad 10 lat działalności koncern pomógł ponad 3 tys. beneficjentów.
Biznes angażuje się w działania społeczne, a częściej robi to znacznie skuteczniej niż państwowa administracja. Największe przedsiębiorstwa stanowią mniej niż 1 proc. ogólnej liczby firm w Polsce, ale odpowiadają za jedną trzecią PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw i prawie jedną czwartą całego PKB. To jednak nie tylko efekt dużych środków, które firmy przeznaczają na taką działalność, sprawia, że jest ona bardzo skuteczna.
– Duże firmy mają praktycznie nieograniczone możliwości, mają wielu pracowników i potencjał organizacyjny. W przypadku Totalizatora Sportowego jest też fundacja korporacyjna, realizator programu wolontariatu pracowniczego adresowanego do wszystkich pracowników spółki. Program dociera do blisko 2 tys. osób w spółce. W bieżącej edycji wolontariusze zaangażują się aż 500 razy w projekty wolontariackie. To pokazuje skalę, na jaką firmy mogą się angażować społecznie – wskazuje Bartosz Mielecki, prezes Fundacji LOTTO Milion Marzeń.
Często to pracownicy inicjują działalność charytatywną, znajdują potrzebujących, angażują nie tylko współpracowników, lecz także członków rodziny i przyjaciół. W ten sposób skala programu jest coraz większa i dociera do większej grupy.
– Z roku na rok w projekty angażuje się coraz większa liczba zatrudnionych. Uczestniczy w nich cała kadra, na wszystkich stanowiskach, włącznie z kadrą menadżerską, czy przedstawicielami zarządu – mówi Mielecki.
Z badań CBOS „Dobroczynność w Polsce” wynika, że 78 proc. Polaków stara się pomagać potrzebującym, a wskaźnik dobroczynności jest najwyższy od 2007 roku. Przekłada się to na liczbę programów inicjowanych przez pracowników i realizowanych przez firmy.
– Program wolontariacki jest realizowany od 2009 roku. Zaczynaliśmy od pięciu projektów wolontariatu pracowniczego, obecnie jest ich aż 95. To pokazuje jak bardzo konsekwentna praca i dobry przykład wpływają motywująco na angażowanie się innych pracowników w projekty społeczne – podkreśla prezes Fundacji LOTTO Milion Marzeń.
Działalność charytatywna przekłada się również bezpośrednio na usytuowanie firmy na rynku. Z badania „State of sustainable business survey”, przeprowadzonego w 2015 roku przez BSR/ Globe Scan wśród 200 firm będących członkami organizacji Business for Social Responsibility wynika, że przedsiębiorcy coraz częściej włączają CSR do strategii biznesowej, bo takie działania przynoszą wymierne korzyści finansowe.
– Działalność dobroczynna to element społecznej odpowiedzialności biznesu, a ta wspiera realizację strategii biznesowej firmy. To jest ściśle ze sobą powiązane i statuuje firmę biznesowo. Jesteśmy dumni, że już od chwili, kiedy powstał RESPECT Index, jesteśmy w nim notowani. To indeks firm odpowiedzialnych społecznie, jest też więcej inwestorów, dla których odpowiedzialność społeczna firmy jest istotna. To coraz częściej staje się podstawą do decyzji o kupieniu akcji danej firmy – przekonuje Barbara Tęcza.
Z badania Nielsen „Global sustainability report” przeprowadzonego wśród 30 tys. internautów wynika, że również użytkownicy sieci zwracają uwagę na podejmowane aktywności CSR. Dla 45 proc. z nich ważne jest, by producent działał z poszanowaniem środowiska naturalnego i był zaangażowany społecznie, a 66 proc. deklaruje, że zapłaciłaby więcej za produkt czy usługę, gdyby dostawcą była firma odpowiedzialna społecznie.
PKN Orlen i Totalizator Sportowy znaleźli się wśród tegorocznych laureatów nagrody „Dobroczyńca Roku”, którą przyznaje od 19 lat Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce.
Newseria Biznes