Unijni decydenci powinni wzmocnić mechanizm ochrony upraw ryżu w UE n w obliczu najnowszego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
9 listopada Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał ważny wyrok w sprawie importu ryżu Indica pochodzącego z Kambodży i Myanmaru. Główną konsekwencją tej decyzji jest to, że sąd uchylił Akt wykonawczy Komisji nakładający środki ochronne na przywóz z obu krajów.
Kambodża i Mjanma odniosły w ostatnich latach znaczne korzyści z umowy „EBA” (Wszystko oprócz broni), która umożliwiła im wywóz znacznych, nieopodatkowanych ilości towarów do Europy, co zagraża rentowności producentów z UE.
Gra idzie o bardzo wysoką stawkę, ponieważ w Brukseli trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie ogólnego systemu preferencji taryfowych (GSP), Copa i Cogeca wzywają europejskich decydentów do uwzględnienia tej decyzji, proponując wzmocniony system.
Rząd Kambodży zarzucił naruszenie art. 22 ust. 1 i 2 oraz art. 23 rozporządzenia 978/2012 w sprawie stosowania systemu ogólnych preferencji taryfowych (GSP).
W rozporządzeniu wykonawczym Komisja błędnie zinterpretowała pojęcie „unijnych producentów produktów podobnych lub bezpośrednio konkurujących” i ograniczyła je do pochodzenia surowców.
Trybunał argumentuje, że chociaż produkty kwalifikujące się do środków ochronnych „pochodzą z kraju korzystającego”, zasada pochodzenia nie ma zastosowania do „podobnych lub bezpośrednio konkurujących produktów”. Ponadto sąd podtrzymał zarzuty rządu Kambodży dotyczące oczywistych błędów w ocenie dokonane przez Komisję w dostosowaniu cen UE i cen importowych.
Copa i Cogeca przyjmują do wiadomości wyrok i szanują wynik, chociaż ubolewamy nad anulowaniem aktu wykonawczego.
Rozumiemy jednak, że uruchomienie artykułów 22 i 24 ust. 2 GSP, ze względu na ich szeroki i ogólny charakter, mogło być skomplikowane. W rzeczywistości zastosowanie klauzuli ochronnej w styczniu 2019 r. stanowi pierwszy i jedyny przypadek w ramach rozporządzenia w sprawie GSP.
To orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zapada w czasie, gdy trwa rewizja GSP
przedmiotem dyskusji między Radą a Parlamentem Europejskim. Współprawodawcy muszą
dlatego wyciągnij wnioski z tego podręcznikowego przypadku, aby wzmocnić cały system. Kopa i
Cogeca opowiadała się za gruntowną rewizją GSP i ulepszeniem ewentualnego mechanizmu automatycznego, nie tylko ze względu na pewność działań potrzebnych europejskim hodowcom ryżu i
spółdzielni rolniczych, ale także jasnej i solidnej procedury administracyjnej. W tym kierunku z zadowoleniem przyjęliśmy dobry wynik osiągnięty przez Komisję Handlu Międzynarodowego Parlamentu Europejskiego 17 maja i mamy nadzieję, że Rada Unii Europejskiej znajdzie rozsądny kompromis, zbliżony do kompromisu Parlamentu Europejskiego.
Europejska społeczność hodowców ryżu wzywa państwa członkowskie do kontynuowania negocjacji, koncentrując się na stworzeniu jasnego, solidnego i skutecznego mechanizmu, który zostanie uruchomiony dopiero po zarejestrowaniu szkód poniesionych przez hodowców ryżu. Ponadto mechanizm ten powinien działać szybko, w przeciwnym razie szkody wyrządzone przez przywóz przyniosłyby nie do udźwignięcia szkody europejskiemu sektorowi ryżu, który już został poważnie dotknięty ostatnimi kryzysami.