OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Na Ukrainie załamał się rynek wagonów zbożowych

21 kwietnia 2025
Na Ukrainie załamał się rynek wagonów zbożowych

Na rynku wagonów zbożowych panuje trudna sytuacja: nadwyżka taboru i spadek stawek za użytkowanie. Z tego powodu firmy są zmuszone do przestawiania wagonów na ssanie informuje Rail.insider 

"Z 520 naszych transportowców zboża stoi już 260. Reszta kursuje po minimalnych stawkach 100-200 hrywien" – opisuje sytuację na rynku prezes BGS Rail, Darius Zakarauskas.

Łącznie BGS Rail dysponuje 2520 wagonami, z czego 520 to przewozy zboża. Ponadto firma straciła w strefie działań wojennych około 200 sztuk taboru kolejowego. Zdaniem Dariusza Zakarauskasa rok 2024 był dla przewoźników zbożowych porażką: zysków prawie nie było, a sezon był znikomy. W odpowiedzi spółka wycofała część wagonów z ruchu – część skierowano do osiedlenia się na stacjach w Ukrzaliznycji, część – na własnych torach dojazdowych.

A BGS Rail nie jest jedyny.

"W tym roku wiele osób wysłało wagony do ssania" – potwierdza Dmytro Kazanin, dyrektor i właściciel TEUS.

Ale przywrócenie ich do pracy nie jest tanie. Można przypuszczać, że większość z tych samochodów będzie nadal stać bezczynnie: wszystkie czekają na stabilizację stawek transportowych. Jednocześnie Dmytro Kazańin nie przewiduje znaczącej podwyżki taryf przed sezonem 2026-2027.

Sytuację komplikuje czynnik techniczny. Darius Zakarauskas dodaje: obecnie obserwuje się trend, że samochody, w których zbliża się okres naprawy zajezdni, są również wycofywane z eksploatacji. A co za tym idzie, jeszcze trudniej jest przywrócić je do pracy – wymagane są inwestycje w naprawy. A skąd je wziąć? Banki raczej nie pomogą.

"Tak więc w pewnym momencie firmy mogą po prostu stracić pieniądze, a samochody zostaną zaparkowane. Nie zostaną spisane na straty, ale też nie zadziałają – będą balastem" – mówi Dariusz Zarauskas.

Co się dzieje na rynku i dlaczego nośniki zboża stały się stalą?

Po pierwsze, znacznie spadły stawki za korzystanie z wagonów ze zbożem. Według Walerija Tkaczewa, zastępcy dyrektora Departamentu Technologii Transportu i Pracy Handlowej JSC Ukrzaliznycia, w kwietniu 2025 r. stawka rynkowa wynosi tylko 50-100 UAH dziennie za samochód.

Obecny poziom stawek dla przewoźnika zboża nie pokrywa nawet podstawowych kosztów utrzymania wagonu – konserwacji, naprawy (raz na dwa, trzy lata), wymiany części, kosztów administracyjnych i ogólnych kosztów ekonomicznych operatora/właściciela wagonów. Według Walerija Tkaczewa dzienny koszt utrzymania jednego przewoźnika zboża może przekroczyć 100-150 hrywien dziennie. Jeśli samochód jest kupowany na kredyt, biorąc pod uwagę obsługę zadłużenia, koszty mogą sięgać 500-1000 UAH dziennie.

Po drugie, na rynku występuje stabilna nadwyżka z tytułu wykorzystania wagonów zbożowych. Według Walerija Tkaczewa, obecnie w parku roboczym (nadającym się do eksploatacji) około 27 tysięcy. wagony zbożowe, w szczególności ok. 5,5-6 tys. ton. — Ukrzaliznycka furmanki, a prawie 21 tys. — prywatny. Ale w zależności od sezonu nadwyżka wynosi od 7-8 do 12 tysięcy ton. przewoźnicy zboża.

Okazuje się więc, że właściciele samochodów są zmuszeni do przemyślenia swojego podejścia do zarządzania własną flotą: albo oddać samochody do pracy za symboliczne stawki, albo tymczasowo zatrzymać (rozliczyć) tabor z nadzieją na przywrócenie popytu w przyszłości. Coraz więcej właścicieli samochodów zaczęło myśleć o konieczności porzucenia tak nieefektywnego aktywa, jakim jest samochód (wynikająca wartość rynkowa z użytkowania samochodu nie pokrywa nawet jego bieżącego utrzymania).

Jak już wcześniej informowaliśmy, UZ oferuje usługę rozliczania pustych wagonów na bieżąco.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) oraz Światowa...

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że Komisja Europejska rozpoc...

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski podpisał ustawę mającą na celu usprawnienie...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę