Jjk podaje FAS, Kanada plasuje się jako główny rynek eksportowy amerykańskich art.rolno-spożywczych w 16 z 25 kategorii zorientowanych na konsumenta i zajmuje 2. miejsce w czterech innych kategoriach, umacniając swoją pozycję jako najbardziej zróżnicowany rynek eksportowy USA.
Prawie wszystkie kategorie zorientowane na konsumenta odnotowały stały lub silny wzrost eksportu w Kanadzie w ciągu ostatnich 5 lat. Od świeżych owoców i warzyw po pakowane gotowe do spożycia posiłki i przekąski, istnieją możliwości dla amerykańskich eksporterów. Najważniejszą kategorią eksportową zorientowaną na konsumenta do Kanady w zeszłym roku były pieczywo, płatki śniadaniowe i makarony ze sprzedażą prawie 2,8 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 24 procent od 2019 roku. Eksport przetworów spożywczych – w tym zup i innych przetworów w puszkach lub mrożonych – do Kanady wzrósł z nieco poniżej 1 miliarda dolarów w 2018 roku do prawie 1,4 miliarda dolarów w 2023 roku, co stanowi wzrost o 29 procent. Trend ten był częściowo napędzany przez pandemię, ponieważ konsumenci jedli więcej posiłków w domu. Eksport owoców morza do Kanady podlegał pewnym wahaniom z roku na rok w oparciu o wahania cen, ale w ciągu ostatnich 5 lat osiągnął średnią wartość 1,1 miliarda dolarów, napędzaną przez szeroką gamę gatunków. Eksport przypraw i sosów przekroczył 839 milionów dolarów w 2023 roku, co oznacza 24-procentowy wzrost w ciągu 5 lat. Wzrost w tej kategorii był napędzany przez mieszane przyprawy, sosy sałatkowe i sosy, które zrekompensowały spadający eksport ketchupu. Tymczasem eksport przetworzonych warzyw (w tym frytek, marynat i innych warzyw w puszkach i mrożonych) wyniósł prawie 730 milionów dolarów. Eksport przetworzonych owoców do Kanady wzrósł o 16 procent w ciągu ostatnich 5 lat do 590 milionów dolarów. W tej kategorii prym wiodą mieszane przekąski owocowo-orzechowe o wartości prawie 108 mln USD w 2023 r., a także dżemy i galaretki z eksportem o wartości 64 mln USD. Kanadyjska pobłażliwość dla słodyczy na zimnej północy pozostaje silna, ponieważ eksport czekolady i produktów kakaowych wzrósł o 23 procent z 713 milionów dolarów do 878 milionów dolarów w ciągu ostatnich 5 lat. Eksport słodyczy również wzrósł o 41 procent do ponad 447 milionów dolarów.
Całkowity eksport produktów rolnych z USA do Kanady został wyceniony na 28 miliardów dolarów w 2023 roku. Produkty zorientowane na konsumenta, w tym owoce i warzywa, mięso, nabiał, przetworzona żywność i napoje, stanowiły 72 procent tego handlu o wartości 20 miliardów dolarów. Ponadto eksport owoców morza z USA do Kanady przekroczył 1 miliard dolarów w 2023 roku.
Rynek kanadyjski oferuje producentom żywności i napojów możliwość podkreślenia ważnych cech produkcyjnych unikalnych dla ich produktów. Konsumenci w Kanadzie coraz częściej domagają się większej przejrzystości w zakresie pochodzenia żywności i napojów w swojej diecie oraz praktyk produkcyjnych stosowanych do ich uprawy i produkcji. W połączeniu z rosnącą świadomością na temat zrównoważonego rozwoju, kanadyjskie wzorce konsumpcji również zmierzają w kierunku zdrowszej żywności. Te podstawowe zmiany popytu są wspierane przez stosunkowo wysoki dochód rozporządzalny, który zachęca punkty sprzedaży detalicznej do dywersyfikacji asortymentu. Rośnie również zapotrzebowanie na różnorodne smaki z różnych kuchni, co jest częściowo wynikiem zwiększonej imigracji. Ta kombinacja czynników, wraz z bliskością geograficzną, stwarza możliwości dla importowanych produktów specjalistycznych ze Stanów Zjednoczonych i sprawia, że Kanada jest doskonałym rynkiem dla nowych eksporterów i mniejszych firm, które chcą rozwijać swoją działalność.
Inflacja i zwiększone koszty życia były ważnymi wątkami w ciągu ostatnich 2 lat. Wysoka inflacja cen żywności, a także ogólna inflacja, w szczególności mieszkaniowa, spowodowały, że zakupy są bardziej świadome cen. Podczas gdy zwrot w kierunku zakupów budżetowych jest najbardziej widoczny w segmentach konsumentów o niższych i stałych dochodach, kupujący o średnich dochodach również zmienili nawyki związane z wydatkami. Euromonitor International donosi, że dyskonty odniosły największe korzyści, ponieważ konsumenci szukali niedrogich artykułów spożywczych. Kanadyjska sieć dyskontów Dollarama rozszerzyła swoją sieć sklepów z 1 444 do 1 525 punktów sprzedaży i odnotowała 20-procentowy wzrost rotacji zapasów w drugim kwartale 2023 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r., pomimo podniesienia ceny. Pozytywnym aspektem jest to, że inflacja spadła z maksimów z 2022 r. i początku 2023 r. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) dla detalicznych zakupów żywności spadł z 11,4 proc. w styczniu 2023 r. do 4,7 proc. w grudniu 2023 r1. Oczekuje się, że w 2024 inflacja ogółem będzie nadal spadać, zbliżając się do docelowego przedziału Banku Kanady. Spadek ten będzie mile widzianą ulgą zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców detalicznych żywności specjalistycznej.
oprac, e-red. ppr.pl