Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Motocykliści coraz częściej giną na polskich drogach

30 kwietnia 2020
Motocykliści coraz częściej giną na polskich drogach

W 2019 r. na polskich drogach doszło do 2630 wypadków z udziałem motocyklistów, w których zginęło 295 osób. To największa liczba ofiar śmiertelnych od 2011 r. Główną przyczyną wypadków była nadmierna prędkość.


W ubiegłym roku w Polsce było zarejestrowanych 1,5 mln motocykli, co stanowi 4,9% wszystkich pojazdów silnikowych. Choć liczba motocyklistów na polskich drogach wzrosła o 50,4 tys. w porównaniu do 2018 r., to liczba wypadków z ich udziałem zmniejszyła się – wynika z raportu rocznego policji, któremu przyjrzeli się eksperci rankomat.pl.


Coraz więcej motocyklistów ginie na drogach, choć liczba wypadków maleje

W ubiegłym roku w wypadkach z udziałem motocyklistów zginęło 282 kierujących oraz 13 pasażerów. To największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych od 2011 r. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zwykle tendencja była spadkowa.


W 2019 r. do 2630 wypadków z udziałem motocyklistów i zostało w nich rannych 2161 motocyklistów oraz 221 ich pasażerów. To o 91 mniej rannych niż w 2018 r. (–3,6%), a jednocześnie aż o 485 więcej niż w 2015 r (+25,5%). Liczba wypadków zmniejszyła się w stosunku do 2018 r., jednak zeszłoroczny wynik był drugim największym do tej pory.

Łącznie w 2019 r. doszło w Polsce do 30 288 wypadków drogowych. To o 1386 mniej (–4,7%) niż w 2018 r. W ostatnich latach liczba wypadków na polskich drogach maleje. W ostatniej dekadzie rekordowy pod tym względem był 2011 r. (40 065 wypadków, czyli aż o 32,2% więcej niż w 2019 r.)


W ubiegłym roku w wypadkach drogowych zginęło 2909 osób. To o 47 więcej niż w 2018 r. (+1,6%). Jednak w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba ofiar śmiertelnych wyraźnie zmalała. W 2011 r. na polskich drogach zginęło 4189 osób (o 44% więcej niż w 2019 r.).

 

Nadmierna prędkość główną przyczyną wypadków powodowanych przez motocyklistów

W 2019 r. główną przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (54,8%). Rzadziej doszło do nich w wyniku nieprawidłowego wyprzedzania (11,2%), a także niezachowania bezpiecznej odległości (10,5%).

Motocykliści ofiarami wymuszeń pierwszeństwa

Jednak motocykliści giną i odnoszą rany na drogach nie tylko z własnej winy. W 2019 r. do 51,5% wypadków, w których zostali poszkodowani, przyczynili się inni użytkownicy dróg. Zwłaszcza kierujący samochodami osobowymi. W spowodowanych przez nich wypadkach zginęło 77 motocyklistów, a 1138 zostało rannych.


Główną przyczyną wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści z winy innych użytkowników dróg, było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (70%). Znacznie rzadziej nieprawidłowy manewr skrętu (8,3%), a także nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (7,3%).

 

 

Biuro prasowe Rankomat.pl


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę