W 2019 r. na polskich drogach doszło do 2630 wypadków z udziałem motocyklistów, w których zginęło 295 osób. To największa liczba ofiar śmiertelnych od 2011 r. Główną przyczyną wypadków była nadmierna prędkość.
W ubiegłym roku w Polsce było zarejestrowanych 1,5 mln motocykli, co stanowi 4,9% wszystkich pojazdów silnikowych. Choć liczba motocyklistów na polskich drogach wzrosła o 50,4 tys. w porównaniu do 2018 r., to liczba wypadków z ich udziałem zmniejszyła się – wynika z raportu rocznego policji, któremu przyjrzeli się eksperci rankomat.pl.
Coraz więcej motocyklistów ginie na drogach, choć liczba wypadków maleje
W ubiegłym roku w wypadkach z udziałem motocyklistów zginęło 282 kierujących oraz 13 pasażerów. To największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych od 2011 r. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zwykle tendencja była spadkowa.
W 2019 r. do 2630 wypadków z udziałem motocyklistów i zostało w nich rannych 2161 motocyklistów oraz 221 ich pasażerów. To o 91 mniej rannych niż w 2018 r. (–3,6%), a jednocześnie aż o 485 więcej niż w 2015 r (+25,5%). Liczba wypadków zmniejszyła się w stosunku do 2018 r., jednak zeszłoroczny wynik był drugim największym do tej pory.
Łącznie w 2019 r. doszło w Polsce do 30 288 wypadków drogowych. To o 1386 mniej (–4,7%) niż w 2018 r. W ostatnich latach liczba wypadków na polskich drogach maleje. W ostatniej dekadzie rekordowy pod tym względem był 2011 r. (40 065 wypadków, czyli aż o 32,2% więcej niż w 2019 r.)
W ubiegłym roku w wypadkach drogowych zginęło 2909 osób. To o 47 więcej niż w 2018 r. (+1,6%). Jednak w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba ofiar śmiertelnych wyraźnie zmalała. W 2011 r. na polskich drogach zginęło 4189 osób (o 44% więcej niż w 2019 r.).
Nadmierna prędkość główną przyczyną wypadków powodowanych przez motocyklistów
W 2019 r. główną przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (54,8%). Rzadziej doszło do nich w wyniku nieprawidłowego wyprzedzania (11,2%), a także niezachowania bezpiecznej odległości (10,5%).
Motocykliści ofiarami wymuszeń pierwszeństwa
Jednak motocykliści giną i odnoszą rany na drogach nie tylko z własnej winy. W 2019 r. do 51,5% wypadków, w których zostali poszkodowani, przyczynili się inni użytkownicy dróg. Zwłaszcza kierujący samochodami osobowymi. W spowodowanych przez nich wypadkach zginęło 77 motocyklistów, a 1138 zostało rannych.
Główną przyczyną wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści z winy innych użytkowników dróg, było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (70%). Znacznie rzadziej nieprawidłowy manewr skrętu (8,3%), a także nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (7,3%).
Biuro prasowe Rankomat.pl