W Chinach przebywa misja gospodarcza przedstawicieli polskich producentów mleka i wyrobów mlecznych, by promować polskie wyroby mleczarskie i zwiększenia ich eksportu do tego kraju - poinformowała Polska Izba Mleka.
Misja gospodarcza przedstawicieli polskiej branży mleczarskiej odbywa się w ramach realizowanego programu Mleczne Skarby finansowanego ze środków Funduszu Promocji Mleka. Bierze w niej udział 11 przedstawicieli polskiej branży mleczarskiej.
Polska Izba Mleka, organizacja zrzeszająca największych producentów i przetwórców mleka w Polsce, od wielu lat prowadzi działania promocyjne mające za zadanie wzmocnienie wizerunku mleka i wyrobów mlecznych z Polski wśród chińskich konsumentów. Misja jest kolejnym krokiem i wyjątkową okazją na bezpośrednie zaprezentowanie oferty polskich producentów, a także na nawiązanie bezpośredniego kontaktu i nowych, owocnych relacji biznesowych.
Polskie produkty mleczne obecne są na chińskim rynku od dłuższego czasu, niemniej potencjał Chin jest w tym zakresie ogromny i wciąż jeszcze nie do końca wykorzystany - zauważa Izba.
Misją objęte są trzy miasta prężnie rozwijającego się biznesu chińskiego: Pekin, Szanghaj i Chengdu.
W pierwszym dniu misji odbyło się m.in. spotkanie w Pekinie z przedstawicielami rynku chińskiego poprzedzone prezentacją polskiego sektora mleka i charakterystyki polsko-chińskiej wymiany handlowej. W rozmowach z polskimi przedsiębiorcami uczestniczyło około 30 firm, przedstawicieli zarówno firm już importujących, jak i zainteresowanych importem produktów mlecznych z Polski. Byli także przedstawiciele sieci handlowych, dystrybutorzy, hurtownicy, producenci wyrobów bazujących na produktach mlecznych.
Projekt „Mleczne skarby – udział w misjach” realizowany przez Polska Izbę Mleka jest finansowany od 2018 r. ze środków Funduszu Promocji Mleka. Jest on kontynuacją programu Mleczne Skarby, informacyjno-promocyjnego Trade Milk, finansowanego w latach 2014-2017 ze środków Unii Europejskiej, krajowego budżetu oraz Funduszu Promocji Mleka.
Polska do Chin eksportuje m.in. mleko, maślankę sery i serwatkę. Najważniejszym produktem żywnościowym wywożonym do tego kraju jest serwatka. W 2017 r. sprzedano jej za ok. 26 mln euro (w 2016 r - za 17 mln euro). W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku do Chiny kupiły od nas m.in. 22,7 tys. ton serwatki o wartości 16,8 mln euro i 26,5 tys. ton mleka o wartości ok. 11 mln euro.
Anna Wysoczańska (PAP)