W październiku odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca, w którym uczestniczył prof. Zbigniew Kołtowski ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Trudna sytuacja w UE
Podczas spotkania wiele delegacji z krajów Unii Europejskiej zwracało uwagę na regres w pszczelarstwie co jest związane z niekorzystaną sytuacją pogodową oraz trudną sytuacją rynkową. W wielu krajach UE spada liczba pszczelarzy oraz spożycie miodu.
– Na szczęście na tym tle sytuacja w Polsce jak na razie wygląda całkiem dobrze. Cieszy też fakt, że rośnie liczba rodzin pszczelich, która obecnie wynosi 2,3 mln. Ale np. delegacja węgierska zwróciła uwagę, że pszczelarze z tego kraju mają ogromny problem ze sprzedażą miodu akacjowego, który jest węgierską specjalnością, wiąże się to napływem taniego towaru z Chin do UE – powiedział prof. Zbigniew Kołtowski.
Sytuacja rynkowa w Polsce
Z przekazanych przez polskich ekspertów do Copa-Cogeca informacji wynika, że średnia cena za kilogram miodu w Polsce wynosi:
Wyższe ceny notują miody odmianowe.
Rośnie też krajowa produkcja. W 2022 r. wyniosła ona 24 tys. t., a w 2023 r. już 27,5 tys. t. Prognozy rynkowe na 2024 r. mówią, że zbiory miodu będą wyższe lub podobne do tych z roku 2023.
Według rejestrów weterynaryjnych pszczelarstwem w Polsce zajmuje się 97 tys. osób. W ujęciu rocznym przybyło 6,5% nowych pszczelarzy (ok. 5,9 tys.).
Problem fałszowania miodu
To co martwi pszczelarzy to powszechny proceder fałszowania miodu na europejskim rynku. - W Niemczech wykonano ciekawe badania. Kupiono miody w sklepach wielkopowierzchniowych i oddano do analizy. Wykonano różne zaawansowano badania, łącznie z analizą DNA. Okazało się, że 80% tych miodów to są miody zafałszowane. Była tam pewna porcja miodu „normalnego”, ale ze sporą domieszką syropu, którego koszt produkcji jest zdecydowanie niższy – powiedział prof. Zbigniew Kołtowski ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Niezbędna promocja
Podczas posiedzenia eksperci podkreślili jak ważną kwestią jest nieustająca promocja pszczelarstwa, co może być ważnym czynnikiem zapobiegającym spadkowi spożycia wśród konsumentów. Ten trend jest niestety zauważalny w wielu krajach Unii Europejskiej.
oprac, e-mk, ppr.pl