Grupa Maspex wspiera rozwój zrównoważonego rolnictwa i pracuje nad nowymi odmianami pomidora gruntowego, ogórka gruntowego, pszenicy durum, jabłka czerwonomiąższowego oraz udoskonaleniem procesu kiszenia. Zgodnie z założeniami Strategii Zrównoważonego Rozwoju „Efekt Kolibra” minimum 50 proc. surowców dostępnych w Polsce pochodzić będzie z upraw znajdujących się w promieniu 150 km od zakładów produkcyjnych.
Od lat Grupa Maspex w ramach swoich zakładów produkcyjnych kładzie szczególny nacisk
na wspieranie lokalnych rolników i dostawców oraz poprawę jakości uprawianych w Polsce owoców
i warzyw. Obecnie prowadzone są innowacyjne projekty badawcze dotyczące wprowadzenia nowych, przystosowanych do zmieniającego się klimatu odmian roślin. Dzięki odpowiedniemu doborowi nasion powstałe w ramach projektu uprawy będą bardziej ekologiczne (mniejsze zużycie wody,
brak konieczności stosowania pestycydów oraz większa odporność na ewentualne okresy suszy
czy przymrozki).
Wsparcie i strategiczna współpraca z rolnikami lokalnymi, którzy są kluczowymi dostawcami surowców owocowo-warzywnych i zbożowych, to jeden z priorytetów zawartych w strategii „Efekt Kolibra” określającej cele Grupy Maspex do 2030 r. W efekcie czego większość uprawianych w Polsce surowców zbożowych oraz owocowo-warzywnych jest skupowanych od lokalnych rolników, których uprawy znajdują się w pobliżu zakładów.
W poszukiwaniu lepszej jakości ogórków
Od wielu lat polscy producenci ogórków kiszonych zmagają się z problemem braku odmiany ogórka gruntowego, która spełniałaby zarówno oczekiwania rolników, jak i branży przetwórczej.
Stosowana technologia uprawy nie pozwala na osiągnięcie zadowalającej opłacalności produkcji,
co skutkuje niewystarczającym zainteresowaniem rolników tego typu uprawami i negatywnie wpływa na cechy ogórka. W rozwiązaniu tego problemu ma pomóc projekt badawczo-naukowy współrealizowany przez należącą do Grupy Maspex firmę Fruktus Agros Nova. Celem projektu
jest stworzenie stabilnej bazy surowca dopasowanego do potrzeb posiadanej technologii kiszenia
oraz pokrycie zapotrzebowania na odmianę ogórka przeznaczoną do procesu kiszenia.
– Wpływ na poprawę ekonomiki produkcji ogórków jest kluczowy dla potrzeb produkcyjno-sprzedażowych spółki, pomoże też w zacieśnieniu współpracy z lokalnymi rolnikami. Poprawa plenności zachęci współpracujących z nami od lat rolników do obsadzenia pól nowymi odmianami.
Jesteśmy głęboko przekonani, że „wychodzące”, czyli coraz rzadziej spotykane odmiany ogórków, zyskają zwolenników również wśród osób, które do tej pory nie zajmowały się uprawą ogórka gruntowego. Lepszej jakości surowiec, dostosowany do naszego klimatu, to mniejsze zużycie wody
w procesie uprawy oraz bardziej ekologiczny i mniej kosztowny proces pozyskiwania warzyw – mówi Dariusz Piotrowski dyrektor zakładu w Wąsoszu.
Wsparcie w uzyskaniu lepszej jakości ogórków będzie miało kluczowe znaczenie dla problemu zbyt małej krajowej produkcji wysokiej jakości ogórka gruntowego przeznaczonego do procesu kiszenia. Realizacja projektu przyniesie także realne zmiany w zakresie zrównoważonej, niskoemisyjnej uprawy. Wprowadzenie nowej odmiany pozwoli na zmniejszenie zużycia środków ochrony roślin oraz nawozów doglebowych o co najmniej 20 proc.
– Poprawa jakości produktów i procesów, partnerska współpraca z dostawcami oraz innowacyjność
są jednymi z priorytetów naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Projekty związane z ulepszeniem bazy surowcowej wokół zakładu w Wąsoszu oraz opracowaniem nowatorskich produktów kiszonych
to działania realizowane w ścisłej współpracy z sektorem nauki, partnerami merytorycznymi
oraz rolnikami. Dodatkowe finansowanie ze środków unijnych pozwala nam prowadzić prace badawczo-rozwojowe w większym zakresie oraz w efekcie opracowywać innowacje na skalę
co najmniej europejską – mówi Marta Kutyna-Bakalarska, dyrektor Działu Zarządzania Innowacjami
w Grupie Maspex.
Pomidorowa rewolucja
Polscy producenci keczupów i koncentratów pomidorowych mogą pozyskać z rodzimego rynku
ok. 30 proc. rocznego zapotrzebowania szacowanego na ok. 100 tys. ton pomidorów.
Wymusza to konieczność importu, wytworzonego poza granicami kraju, gotowego koncentratu pomidorowego. Należąca do Grupy Maspex spółka Agros Nova (wytwarzająca produkty marek Łowicz, Krakus, Kotlin i Włocławek) oraz firma nasienna Plantico realizują projekt naukowo-badawczy mający na celu wytworzenie nowej odmiany pomidora regionalnego oraz wprowadzenie nowoczesnego systemu uprawy pozwalającego na monitorowanie procesu wzrostu. Pozwoli to na uniezależnienie
się od zewnętrznych dostawców i intensywny rozwój polskiego rolnictwa, dla którego do tej pory, uprawa pomidora gruntowego nie była wystarczająco opłacalna.
– Lepszej jakości surowiec, dostosowany do naszego klimatu, to mniejsze zużycie wody w procesie uprawy oraz bardziej ekologiczny i mniej kosztowny proces pozyskania owoców – wpłynie to wyraźnie na podniesienie jakości wytwarzanych koncentratów i ich walory smakowe – mówi Adam Pawluk dyrektor zakładu w Łowiczu.
Realizacja działań w ramach projektu przyniesie realne zmiany w zakresie zrównoważonej, niskoemisyjnej uprawy. Wprowadzenie nowej odmiany pozwoli na zmniejszenie zużycia wody
o ok. 35–40 proc., zmniejszenie zużycia nawozów doglebowych o minimum 10 proc. oraz ograniczenie stosowania środków ochrony roślin.
Lubella pionierem uprawy pszenicy durum w Polsce
Pszenica durum to jedna z najstarszych roślin uprawianych przez człowieka. Obecnie znajduje zastosowanie w produkcji makaronów i kasz (kuskus, bulgur). Mimo to zaczęła być siana przez polskich rolników dopiero w 2005 r. Do końca sierpnia 2022 r. w Krajowym Rejestrze Odmian znajdowały
się jedynie 4 odmiany ozime tej pszenicy i żadnej odmiany jarej. Zboże to zajmuje obecnie ok. 2500 ha pól uprawnych w naszym kraju, przy czym rolnicy bazują głównie na odmianach zagranicznych.
Jeden z projektów Lubelli obejmuje prace badawczo-rozwojowe nad opracowaniem wysokiej jakości makaronów z dodatkiem pszenicy durum uprawianej w Polsce, w tym otrzymaniem nowej formy pszenicy durum o cechach przydatnych w przemyśle przetwórczym. Prace prowadzone są w ramach projektu pt. „Opracowanie i wdrożenie kompleksowej technologii uzyskiwania wysokiej jakości wyrobów makaronowych z dodatkiem polskiej pszenicy durum”.
– Uprawa w Polsce pszenicy durum gwarantuje zmniejszenie jej importu z zagranicy i tym samym obniżenie kosztów produkcji i cen gotowych wyrobów, a także ich śladu węglowego.
Wpłynie to pozytywnie na rozwój polskiego przemysłu przetwórczego i sektora rolniczego oraz przełoży się na pozytywny efekt środowiskowy – mówi Andrzej Gąsiorek, dyrektor generalny zakładu Lubelli
w Lublinie.
Jabłka czerwonomiąższowe z Tymbarku
W ramach projektu dot. jabłek czerwonomiąższowych podjęta została współpraca z trzema sadownikami z okolic Tymbarku. Podczas realizacji projektu dla sadowników tych zostało zakupionych 6000 sadzonek jabłoni o owocach czerwonomiąższowych oraz elementy niezbędne do założenia sadów. Zgodnie z celami projektu jakość plonu ma być ukierunkowana na wydajność i łatwość zbioru (dostosowanie sposobu sadzenia i prowadzenia koron do zbioru mechanicznego oraz działania agrotechniczne umożliwiające maksymalne rozszerzenie okna zbioru w celu optymalnego wykorzystania sprzętu do zbiorów).
Sadownicy mają możliwość skonsultowania z jednostką naukową tematów związanych z uprawą tej mało znanej w Polsce odmiany jabłoni. Wymiana wiedzy i doświadczenia na temat uprawy jabłoni wpłynie na poprawę jej jakości, a w konsekwencji na lepsze plonowanie jabłoni i mniejsze zużycie środków ochrony roślin.
Zakład w Tymbarku po zakończeniu projektu będzie miał zapewnioną stałą dostawę jabłek czerwonomiąższowych o pożądanych cechach od sprawdzonych, godnych zaufania rolników, z sadów znajdujących się w niedalekiej odległości od zakładu.
Dzięki urozmaiceniu upraw i rozszerzeniu okna zbioru sadownicy zaangażowani w projekt podniosą swoją dochodowość i konkurencyjność.
Drugie życie nieidealnych warzyw i owoców
Wspieranie lokalnych rolników i dostawców to również działania ograniczające marnowanie żywności. Grupa Maspex już dwa razy wprowadziła do sprzedaży w sieci Lidl limitowaną edycję przetworów powstałych z plonów, których rolnicy nie byli w stanie sprzedać.
Dżem agrestowy wyprodukowany z owoców zebranych z upraw Pana Pawła Jarugi z Klementowic
to inicjatywa marki Łowicz należącej do Grupy Maspex, która miała zwrócić uwagę na problem marnowania żywności już na etapie jej zbierania i przetwarzania. Agrest wykorzystany w produkcie jest smacznym i pełnowartościowym owocem, który z uwagi na swoją odmianę o różowym zabarwieniu nie mógł znaleźć odbiorców. Drugie życie otrzymał od marki Łowicz dzięki wprowadzeniu na rynek limitowanej edycji dżemów z wizerunkiem Pana Pawła na etykiecie.
W ubiegłym roku, dzięki marce Kotlin należącej do Maspeksu, drugą szansę otrzymały tzw. „krzywe” buraki – wyrosły w nieidealnych proporcjach i z upraw Pana Mieczysława Miszczaka z województwa łódzkiego trafiły do limitowanej edycji ketchupów, która także dostępna była w sieci sklepów Lidl. Wykorzystywanie nieidealnych bądź nie cieszących się popularnością produktów rolnych przez rozpoznawalne marki spożywcze pomaga zwiększać świadomość społeczną na temat problemu marnowania żywności. Działania na rzecz niemarnowania żywności są częścią Strategii Zrównoważonego Rozwoju „Efekt Kolibra” realizowanej przez Grupę Maspex do 2030 roku.
***
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Grupy Maspex „Efekt Kolibra” to cele i działania na najbliższe
8 lat, do 2030 r. Strategia obejmuje pięć ekosystemów, które wyznaczają główne obszary działalności firmy. W ich ramach Maspex określił 18 priorytetów, które będą realizowane poprzez 42 działania prowadzące do osiągnięcia 37 celów. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Maspeksu realizuje
13 celów Agendy 2030 ogłoszonej przez ONZ. Z pełną Strategią Zrównoważonego Rozwoju Maspeksu można zapoznać się na stronie spółki.
***
Maspex jest największą polską firmą w branży spożywczej oraz jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej. Spółka posiada w swoim portfolio 70 marek i łącznie oferuje ponad
2300 propozycji towarowych, a jej produkty są obecne w ponad 60 krajach na całym świecie. Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Puchatek, DecoMorreno, Cremona, Plusssz, Żubrówka, Soplica, Bols, Absolwent, Żytniówka oraz La Festa, Relax, Bucovina, River, Queens, Olympos, Apenta
czy Vellingrad to w większości liderzy rynkowi, marki najbardziej cenione w swoich kategoriach przez konsumentów w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Produkty z portfolio Maspex powstają w 17 nowoczesnych zakładach produkcyjnych w Polsce i za granicą. Rocznie wytwarza
się w nich 2,3 mld litrów soków, nektarów i napojów, ponad 280 tys. ton makaronów, wyrobów zbożowych i instant oraz niemal 170 tys. ton dżemów i przetworów. Firma skupuje od polskich rolników corocznie 330 tysięcy ton owoców i warzyw oraz 130 tysięcy ton pszenicy. Maspex stawia na rozwój organiczny oraz akwizycje.