Blisko 600 tys. zł ma kosztować promocja jabłek z Lubelszczyzny, która będzie finansowana głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.
Promocja ma pokazać w kraju lubelskie jabłka, jako owoce najwyższej jakości pochodzące z ekologicznego regionu – podkreślił w poniedziałek na konferencji prasowej marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
„Lubelskie jabłka smakują doskonale, mogą być swoistą marką województwa. Rolnictwo jest dominująca sferą działalności w regionie, może być jego atutem w rozwoju. Współpraca z dużymi sieciami handlowymi spowodować może, że rozpoznawalność jabłka lubelskiego będzie zdecydowanie większa w kraju, będziemy mogli stać się krajową marką” – dodał Stawiarski.
Jabłka z Lubelszczyzny pojawią się na specjalnie oznakowanych stoiskach w blisko 500 sklepach sieci Stokrotka w kraju oraz dwu supermarketach Leclerc w Lublinie. Będą oznakowane logo „Jabłko lubelskie”, w sklepach będą plakaty, a na zewnątrz bilbordy reklamowe. Rozdawane mają być ulotki klientom, będzie też kampania w internecie.
Organizatorzy kampanii liczą, że jej powodzenie spowoduje większe zainteresowanie dużych sieci handlowych jabłkami z Lubelszczyzny. Partnerem dla sieci handlowych, który będzie negocjował warunki wspólne dla wszystkich dostawców, ma być spółka LubApple. Jej udziałowcami jest kilka grup producenckich sadowników z regionu.
LubApple pośredniczyła dotychczas w eksporcie lubelskich jabłek za granicę, teraz chce zebrane doświadczenia wykorzystać w handlu z dużymi sieciami sklepów Polsce. Sadownicy współpracujący z LubApple mogą dostarczyć 100 tys. ton jabłek rocznie – poinformował prezes spółki Zbigniew Chołyk.
„Region lubelski ma wyjątkowo dobre warunki do produkcji jabłek. Jabłko lubelskie ma dzięki temu swoisty smak i aromat, chcemy pokazać, że może być bardzo dobrej jakości. Nasze jabłka są już znane za granicą, trudniej było nam dotąd pokazać się z nimi w Polsce” – powiedział Chołyk
Dodał, że „od 2015 nasz eksport rośnie dynamicznie, w ubiegłym roku sprzedaliśmy ponad 5 tys. ton jabłek, głównie do Hiszpanii, Omanu, Jordanii i Egiptu". Na rynek krajowy każda grupa sprzedawała jabłka samodzielne, teraz chcemy to robić wspólnie” – mówił Chołyk.
Kampania promocyjna ma trwać do końca lutego. W sprzedaży będą trzy odmiany lubelskich jabłek: ligol, jonagored i red prince.
Koszt działań promocyjnych to 595 tys. zł brutto, 85 proc. tej kwoty pochodzić będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, a reszta z budżetu województwa.
Zbigniew Kopeć (PAP)