Jak zmieniają się nawyki żywieniowe Polaków w codziennej diecie? Zaobserwować to możemy przede wszystkim na podstawie najbardziej podstawowego produktu, jakim jest pieczywo. Jeszcze do niedawna każdy Polak zjadał ponad sto kilogramów chleba, bułek i ciastek rocznie, dziś – ponad połowę mniej1. Czym spowodowana jest tak dynamiczna zmiana i co obecnie króluje na naszych stołach?
Produkty zbożowe, w tym głównie pieczywo, powinny stanowić podstawę codziennej diety, gdyż znajdują się u podstawy piramidy żywieniowej. Coraz częściej zamiast zwykłego bochenka chleba, na naszym stole gości pieczywo chrupkie. Ilość zamieniamy na jakość – spożywamy mniej pieczywa, ale bardziej zwracamy uwagę na jego wartości odżywcze i skład produktu. Wynika to głównie ze wzrostu świadomości konsumentów.
Świeże i chrupiące – czego chcieć więcej?
Według badań podczas codziennych zakupów coraz więcej pieniędzy wydajemy na pieczywo chrupkie. Z najnowszego raportu Gfk wynika, że w ostatnim roku wydatki na tę kategorię produktową wzrosły o 7,3%. W porównaniu do poprzednich lat, w okresie od sierpnia 2016 do lipca 2017 Polacy kupili o 5,3% więcej pieczywa tego rodzaju2. – Faktycznie, zauważamy, że konsumenci coraz częściej wybierają „lżejsze” odpowiedniki tradycyjnego chleba – mówi Wiktor Kowalski, ekspert firmy Dan Cake. - Związane jest to z panującym trendem na mało kaloryczne i racjonalne odżywianie. Chrupkie, żytnie pieczywo stanowi idealną podstawę lekkiej kanapki na śniadanie czy kolację. To nie tylko alternatywa dla klasycznego pieczywa, ale także pomysł na zdrową, zbożową przekąskę do pracy czy szkoły. Często wykorzystuje się je również jako dodatek do zup-kremów oraz sałatek – dodaje ekspert Dan Cake.
Szerokie zastosowanie i wygoda
Na jakość pieczywa wpływa nie tylko rodzaj użytej do produkcji mąki, ilość dodatkowych składników i odpowiedni sposób wypieku, ale również sposób przechowywania. Dlatego też producenci przywiązują do tych elementów szczególną wagę. – W odpowiedzi na potrzeby konsumentów wprowadziliśmy do naszej oferty pieczywo chrupkie – klasyczne żytnie oraz żytnie z sezamem. Charakteryzuje się ono wysoką zawartością błonnika i krótką listą składników. Podstawą – 97 lub 85% - jest pełnoziarnista mąka żytnia, produkt nie zawiera żadnych konserwantów ani wzmacniaczy smaku. Innowacją jest z pewnością zamknięcie w postaci okienka typu „otwórz/zamknij”, co pozwala na wygodne przechowywanie i zachowanie świeżości – przekonuje ekspert firmy Dan Cake.
1 Raport Gfk na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas: http://www.gfk.com/pl/aktualnosci/news/polacy-zmieniaja-swoje-nawyki-zywieniowe/
2 Badanie Panelu Gospodarstw Domowych Gfk Polonia: http://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/dobre-prognozy-dla-producentow-pieczywa-chrupkiego/
Biuro prasowe Dan Cake