europejskie forum rolników 2025

Korzystanie z telefonu w pojazdach na egzaminie na prawo jazdy

25 marca 2025
Korzystanie z telefonu w pojazdach na egzaminie na prawo jazdy
Parlament europejski i Rada Europy osiągnęli porozumienie w sprawie nowoczesnych unijnych przepisów o prawie jazdy.

Unia Europejska wprowadzi nowe przepisy dotyczące prawa jazdy, wprowadzając ruchome prawo jazdy, okres próbny dla nowych kierowców oraz jazdę "z towarzyszeniem".

Porozumienie w sprawie aktualizacji unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy, osiągnięte we wtorek wczesnym rankiem, ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach w Europie, gdzie rocznie na drogach UE ginie prawie 20 000 osób.

Szkolenie w zakresie korzystania z telefonu i jazdy w niebezpiecznych warunkach
Posłom udało się wprowadzić nowe wymogi, aby kierowcy byli lepiej przygotowani do rzeczywistych sytuacji na drodze i rozwinęli wystarczającą świadomość ryzyka wśród pieszych, dzieci, rowerzystów i innych niechronionych użytkowników dróg. Aby zakwalifikować się do uzyskania prawa jazdy, kierowca będzie musiał dowiedzieć się o bezpiecznym korzystaniu z telefonu podczas jazdy, ryzyku związanym z martwym polem, systemach wspomagających kierowcę, bezpiecznym otwieraniu drzwi oraz jeździe po śniegu i śliskości.

Mobilne prawo jazdy

Zgodnie z nowymi przepisami cyfrowe prawo jazdy, dostępne na smartfonie z ogólnounijną technologią portfela cyfrowego, stanie się głównym formatem w UE. Państwa członkowskie będą miały pięć lat i sześć miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów na wdrożenie tego rozwiązania. Posłowie zadbali jednak o to, aby kierowcy nadal mieli prawo do ubiegania się o fizyczne prawo jazdy.

Dwuletni okres próbny dla nowych kierowców, limit alkoholu

Po raz pierwszy przepisy UE przewidują co najmniej dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. Początkujący kierowcy będą podlegać surowszym przepisom i sankcjom za jazdę pod wpływem alkoholu i jazdę bez zapinanych pasów bezpieczeństwa lub fotelików dziecięcych. Posłowie zabezpieczyli w tekście zachętę dla krajów UE do prowadzenia polityki zerowej tolerancji dla alkoholu i narkotyków, która zakazywałaby spożywania alkoholu przez wszystkich kierowców.
Obniżenie wieku uprawniającego do uzyskania licencji zawodowych, wprowadzenie kierowców towarzyszących
Aby złagodzić niedobór kierowców zawodowych, minimalny wiek, w którym kierowca może uzyskać prawo jazdy na samochód ciężarowy, zostanie obniżony z 21 do 18 lat, a w przypadku prawa jazdy na autobus z 24 do 21 lat, pod warunkiem że wnioskodawca posiada certyfikat kwalifikacji zawodowych. Kraje UE mogą zezwolić osobom w wieku 17 lat na prowadzenie ciężarówki lub furgonetki na swoim terytorium tylko w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Ten system kierowców towarzyszących będzie miał szersze zastosowanie w całej UE w odniesieniu do kierowców samochodów osobowych.

Ważność i kontrole stanu zdrowia

Negocjatorzy zgodzili się, że prawa jazdy powinny być ważne przez 15 lat w przypadku motocykli i samochodów. Kraje UE mogą skrócić ten okres do 10 lat, jeśli prawo jazdy może być używane jako dowód osobisty, podczas gdy prawa jazdy na samochody ciężarowe i autobusy będą musiały być odnawiane co pięć lat. Kraje UE mogą skrócić okres ważności praw jazdy starszych kierowców (65 lat i więcej).
Przed wydaniem pierwszego prawa jazdy kierowca powinien przejść badania lekarskie, w tym dotyczące wzroku i układu krążenia. W przypadku kierowców samochodów osobowych lub motocyklistów kraje UE mogą jednak zdecydować się na zastąpienie badań lekarskich formularzami samooceny lub, w przypadku przedłużenia okresu ważności prawa jazdy, innymi alternatywnymi środkami. Z inicjatywy posłów do PE władze krajowe będą zachęcane do zwiększania świadomości społecznej na temat minimalnych norm sprawności fizycznej i psychicznej do kierowania pojazdami.

Sprawozdawczyni PE Jutta Paulus (Zieloni, Niemcy) powiedziała: Nowa dyrektywa w sprawie prawa jazdy ułatwia życie ludziom – jest bardziej cyfrowa, bardziej elastyczna i wiąże się z mniejszą biurokracją. Jednocześnie wysyłamy wyraźny sygnał na rzecz większego bezpieczeństwa na drogach zgodnie z Wizją Zero: mniej wypadków, mniej rannych i mniej ofiar śmiertelnych na naszych drogach.
Dodatkowo wprowadzamy jednolite standardy w całej Europie i ułatwiamy młodym ludziom wejście do zawodu kierowcy. Ponadto wzmacniamy nasze ochotnicze służby ochrony ludności i rozwiązujemy problem niedoboru wykwalifikowanych pracowników w sektorze transportu. Wreszcie, dbamy o to, aby niczyje prawo do prowadzenia pojazdów nie było ograniczane ze względu na długi czas rozpatrywania wniosków".

Następne kroki
Wstępne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Radę i Parlament. Kraje UE będą miały cztery lata na transpozycję nowych przepisów do prawa krajowego i przygotowanie się do ich wdrożenia.

Geneza
Zmienione unijne przepisy dotyczące praw jazdy są częścią pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawionego przez Komisję w marcu 2023 r., którego celem jest poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i zbliżenie się do zera ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym w UE do 2050 r. ("wizja zero"). Ten sam pakiet zawiera również przepisy dotyczące zakazu prowadzenia pojazdów, co do których negocjatorzy Parlamentu i Rady pracują nad osiągnięciem porozumienia.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Na krajowym rynku soi na Ukrainie utrzymał się umiarkowany spadek cen ze względu...

Pierwszy wiceminister polityki rolnej i żywności Ukrainy Taras Wysocki wziął udz...

W obliczu rosnącej świadomości społecznej na temat dobrostanu zwierząt, branża m...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę