Jak podaje raport Komisji datowany na kwiecień 2020 r., po etapie gromadzenia produktów o długim terminie przydatności do spożycia tj. mleko UHT, obecne zamknięcie restauracji odbija się na sprzedaży produktów o wysokiej wartości dodanej (wino oraz sery premium, zwłaszcza ze znakami ChOG / ChNP zazwyczaj częściej spożywane w restauracjach). Ucierpiała sprzedaż bezpośrednia z lokalnych manufaktur serowych w wyniku ograniczeń w przemieszczaniu się i ograniczenia/zamknięcia ruchu turystycznego. Jak podkreśla jednak Komisja, inne kategorie produktowe w grupie nabiałowej mogą przez to zyskać.
Zdaniem Komisji wybuch epidemii faworyzuje produkcję bardziej zautomatyzowaną, produkcję wyrobów o dłuższym terminie przydatności do spożycia oraz nie wymagającą elementu pracochłonności i obecności dużego zespołu ludzkiego narażonego na zakażenie.
W gospodarstwach domowych utrzymywać się będą zapasy mleka UHT i serów o dłuższym terminie przydatności. Komisja oblicza, że w 2020 r. spożycie sera w UE może nieznacznie wzrosnąć (+ 0,3%), wspierane przez rosnącą sprzedaż detaliczną, a także poprzez wzrost kategorii dań gotowych ze składnikiem sera. Eksport może również nadal rosnąć (+ 1,5%), głównie dzięki popytowi na rynkach azjatyckich. To pozwoli zwiększyć produkcję serów (+ 0,6%).
W obszarze napojów fermentowanych może pojawić się efekt wzrostu popytu na jogurty z uwagi na ich wartości funcjonalne w żywieniu. W wyniku tego zjawiska nastąpi wygaśnięcie spadków grupie jogurtów, a następnie ich wzrost o 0,5%.
W swoich obliczeniach Komisja spodziewa się też spadku eksportu unijnego masła o 10% oraz wzrostu zapasów o około 10 tys. ton.
Forum Mleczarskie