MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Kobiety z wiertarkami

9 marca 2021
Kobiety z wiertarkami

Aż 41% kobiet deklaruje, że samodzielnie przeprowadza prace związane z dekoracją wnętrz (16% mężczyzn), a 32% inicjuje i planuje remonty – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Castorama Polska. A ponieważ w ciągu ostatniego roku, który upłynął pod znakiem pandemii, remonty stały się jednym z najpopularniejszych sposobów na spędzanie czasu, nikogo nie powinno dziwi, że bardzo dużo kobiet przestaje obawiać się wykonywania prac dotychczas uznawanych za typowo męskie.

 

Kobiety nie boją się nowych wyzwań. Z jednej strony coraz częściej zajmują wysokie stanowiska w branżach, które dotychczas były postrzegane jako męskie (na przykład branża budowlana), z drugiej strony coraz chętniej przejmują tradycyjnie „męskie” obowiązki. Castorama postanowiła sprawdzić, jak nowe, kobiece role wyglądają w kontekście remontów oraz dowiedzieć się, jakie są obserwacje kobiet, doradczyń klienta w sklepie, na temat klientek.

 

Kobieta – decydentka

W przeprowadzonym na zlecenie Castoramy badaniu zapytaliśmy o podział odpowiedzialności za różne aspekty zmian w mieszkaniu. Biorąc pod uwagę deklaracje respondentów, badani wspólnie wybierają przede wszystkim materiały wykończeniowe (54%). Kobiecą domeną są zaś samodzielne prace związane z dekoracją wnętrza (41%) oraz inicjacja samego remontu i pomysł na rodzaj przeprowadzanych zmian (32%), na co z pewnością mają wpływ różne programy pokazujące przemiany wnętrz, na przykład Doroty Szelągowskiej. Istotną inspiracją stał się też kanał YouTube, na którym można sprawdzić, jak samodzielnie zrobić niemal wszystko w domu. Portale społecznościowe to również prawdziwa kopalnie pomysłów i przykładów prac, które możemy wykonywać sami.

 

Interesujące jest, że postrzeganie, kto jest w gospodarstwie domowym odpowiedzialny za badane zagadnienia jest ściśle związane z płcią respondenta – każda z płci przypisuje sobie większą rolę w danym obszarze. Szczególnie to widać w przypadku przeprowadzania remontu. Badani mężczyźni prawie nie widzą kobiet jako tych, do których należy w gospodarstwie domowym przeprowadzanie takowych. Również rzadziej deklarują, że robią to wspólnie z partnerką. Natomiast kobiety przypisują sobie większą rolę w przeprowadzaniu remontów i także widzą większą rolę wspólnych działań w tym obszarze. Co ciekawe wśród najstarszej grupy respondentów (56+) rośnie rola kobiety w tej kwestii. Drobne naprawy to domena mężczyzn zwłaszcza z ich punktu widzenia. Samodzielne prace związane z dekoracją wnętrza to przede wszystkim rola kobiet, aczkolwiek badani mężczyźni częściej niż w całej populacji deklarują, że należy to do wspólnych obowiązków.





Interesująco kształtują się dane dotyczące wykonywania drobnych napraw. Co prawda w tej dziedzinie zdecydowanie prowadzą mężczyźni 63% vs. kobiety 12%, jednak niektóre statystyki doprecyzowujące wskazują na dużo wyższe zaangażowanie kobiet w tego rodzaju pracach: prawie 30% kobiet w wieku 36+ deklaruje, że to kobieta w gospodarstwie domowym zajmuje się drobnymi naprawami, natomiast wśród najmłodszych respondentów (18 – 22 lata) 40% podejmuje tego typu działania wspólnie.

Coraz więcej kobiet samodzielnie nie tylko podejmuje decyzję o remontach w swoich gospodarstwach domowych, jak również je przeprowadza. Decydują nie tylko o kwestiach wykończeniowych, ale coraz częściej również o całokształcie zmian i biorą w nich aktywny udział. Ten trend nasiliła pandemia. Od jej wybuchu sklepy budowlano-dekoracyjne, takie jak Castorama, odnotowują nieustannie zwiększone zainteresowanie klientów asortymentem przydatnym podczas remontu i dekorowania wnętrz oraz kreowania przestrzeni wokół domowej. Szczególnie widoczne wzrosty zanotowały typowo DIY produkty jak tapety, panele czy farby.

Kobieta – ekspert i doradca

Ważnym elementem zakupu wszelkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia remontu jest konsultacja z doradcą klienta. Czy kobieta na takim stanowisku wzbudza zaufanie, szczególnie jeśli pracuje w dziale postrzeganym jako typowo męski, takim jak na przykład budowlany? Czy jest postrzegana jako partner, przewodnik dla klientów? Czy same klientki chętniej zwracają się do nich o pomoc? O własnych obserwacjach na ten temat opowiada Iwona Klaczyńska, kierowniczka działu technicznego w Castoramie w Zgorzelcu.

- W Castoramie pracuję od 12 lat. Obecnie na stanowisku kierowniczki, ale jest to praca bezpośrednio w sklepie, mam więc ciągły kontakt z klientami. W moim zespole większość stanowią mężczyźni, jednak, oprócz mnie, pracują jeszcze cztery kobiety. Uważam, że dzięki takiej różnorodności nie tylko mamy dobrą atmosferę, ale też nasze ekspozycje są ładniejsze, bardziej estetyczne, co akurat w przypadku towarów z mojego działu nie jest takie oczywiste.

Przyznaję, że początki były trudne – klienci woleli konsultować swoje zakupy z kolegami. Jednak z czasem, choć nie było to łatwe i wymagało dużego nakładu pracy, udało się nam przekonać klientów, że kobiety – doradczynie klientów – są prawdziwymi ekspertkami i naszej wiedzy można zaufać.

Obserwuję klientów i wyraźnie widzę, że czasy się zmieniły. Mój dział odwiedza coraz więcej kobiet – w tym profesjonalne, kobiece ekipy remontowe. Zmienił się również poziom wiedzy – kobiety wiedzą, czego szukają, przychodzą przygotowane, najczęściej dopytują tylko o szczegóły. Ostatnio na przykład omawiałam z jedną z klientek sposoby kładzenia gładzi szpachlowej. Dzięki wszechobecnym poradnikom internetowym kobiety biorą się samodzielnie za różnego rodzaju remonty czy renowacje, na przykład mebli. Ułatwiają to również narzędzia – mamy tak szeroki asortyment, że bez problemu mogę doradzić te, które lepiej sprawdzą się w damskich rękach, bo na przykład są lżejsze i bardziej kompaktowe.

Kobiety nie boją się wchodzić w nowe role. Niezależnie od tego, czy doradzają, czy same przeprowadzają remont, są świetnie przygotowane i doskonale radzą sobie z osiąganiem założonych celów.



Informacje o spółce Castorama:

Castorama Polska Sp. z o.o. jest liderem w kategorii polepszania warunków mieszkaniowych w naszym kraju. Firma uruchomiła swój pierwszy sklep w 1997 roku. Obecnie prowadzi sprzedaż w 85 lokalizacjach w różnych częściach Polski. Zapewnia również klientom w całym kraju dostęp do oferty on-line. Spółka zatrudnia ponad 12 tys. pracowników. Castorama Polska Sp. z o.o. jest częścią Kingfisher plc, międzynarodowej spółki posiadającej prawie 1200 sklepów w 10 krajach Europy. W celu uzyskania dalszych informacji zapraszamy na stronę www.castorama.pl oraz www.kingfisher.com.



Biuro prasowe Castorama Polska / Kingfisher


POWIĄZANE

W ostatnich latach przemysł rozrywkowy w Polsce przechodzi dynamiczne zmiany. Dz...

W dzisiejszym świecie, w którym technologia jest nieodłącznym elementem życia co...

W dzisiejszym świecie zmiany w gospodarce zachodzą w zastraszającym tempie. Prze...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę