Na co kobiety zwracają uwagę decydując się na zakup używanego samochodu? Czy panie kupują oczami, mniejszą wagę przywiązując do parametrów technicznych auta? Ile czasu poświęcają na znalezienie idealnego samochodu? O tym jakie auta wybierają Polki mówią eksperci z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Według ostatnich, dostępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców[1], na koniec 2016 roku w Polsce, prawo jazdy kategorii B posiadało prawie 12 mln mężczyzn i ponad 8 mln kobiet. Kobiet - kierowców z roku na rok przybywa, a panie pewniej czują się w świecie motoryzacji, niż jeszcze kilka lat temu. Kobiety są świadome swoich oczekiwań względem samochodów, wiedzą jakie parametry powinien mieć ten idealny. A powszechnie panujący stereotyp, związany z tym że kobiety wybierają i kupują samochody tylko na podstawie koloru karoserii, czy tapicerki może odejść w zapomnienie.
Kobiety o autach używanych – historia pojazdu, czy regularny serwis ważniejsze niż dla mężczyzn
Na co zatem zwracają uwagę kobiety poszukując idealnego samochodu na rynku wtórnym? Jak wynika z badania opinii „Rynek samochodów używanych w Polsce – doświadczenia i oczekiwania Polaków”[2] zrealizowanego przez Kantar TNS na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), 59% kobiet uważa, że zakup dobrego, używanego auta jest trudny, ale możliwy. Jednocześnie 48% badanych pań przyznaje, że samochody używane mogą być bardzo dobre, tylko trzeba potrafić ich szukać. Gdzie zatem kobiety szukają samochodów używanych? 82% badanych wskazuje, że w pierwszej kolejności szukają w internecie, na portalach z ofertami. Jednak co ciekawe, tylko 19% przyznało, że uważa to miejsce za bezpieczne – takie, gdzie dostaną rzetelne informacje na temat faktycznego stanu samochodu. Panie uważają, że najlepszym źródłem ofert sprawdzonych samochodów używanych są znajomi (38%). Jednocześnie, kobiety zapytane o cechy samochodu używanego, który warto kupić, częściej od mężczyzn wskazują na w pełni udokumentowany stan techniczny (85%), udokumentowany rzeczywisty przebieg (85%) oraz w pełni udokumentowaną historię serwisową i dokonywanych napraw blacharsko-lakierniczych (73%). A jak wynika z badania m.in. właśnie te cechy stanowią największą trudność w procesie szukania dobrego samochodu używanego. 49% badanych pań uważa, że w dostępnych ofertach najczęściej są wystawiane samochody ze złym stanem technicznym. Z kolei 43% uważa, że problemem są sprzedawcy nie wzbudzający zaufania.
Kobiety są znacznie bardziej uważne przy wyborze auta używanego. Mitem jest, że panie kupują samochód tylko na podstawie jego koloru, nie sprawdzając dokładnie kwestii technicznych. Kobiety przy wyborze auta są bardzo rzeczowe i przywiązują dużą wagę do szczegółów, szczególnie tych mających kluczowy wpływ na stan samochodu używanego, jak np. historia serwisowania czy eksploatacji pojazdu. Wiedzą o co zapytać i na jakie elementy zwrócić uwagę. Pytają o dokumentację, bezpieczeństwo danego modelu, sprawdzają historię napraw oraz serwisu. Te wszystkie informacje dostępne są w przypadku aut używanych po wynajmie długoterminowym. Kupujący mają pewność co do historii samochodu. Dzięki dokumentacji wiedzą jaki jest prawdziwy stan licznika, jaka jest pełna historia pojazdu. Wiedzą także jakie naprawy, w tym te blacharsko – lakiernicze, były dokonywane oraz gdzie i w jakich odstępach czasowych samochód był serwisowany. Niezwykle istotne jest także, że wszelkie naprawy czy prace serwisowe są realizowane zawsze w profesjonalnych serwisach, przy użyciu oryginalnych części zamiennych i zgodnie z zaleceniami oraz technologią producenta pojazdu. To daje gwarancję dobrego stanu auta oraz bezpieczeństwa jego użytkowania – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Dokładna analiza i czasochłonne poszukiwania
Kobiety znacznie więcej czasu poświęcają na poszukiwanie samochodu używanego niż mężczyźni. Dokładnie sprawdzają ogłoszenia, analizują opisy, historię i parametry poszczególnych samochodów. Chcą mieć pewność, że auto które wybiorą będzie spełniało ich oczekiwania, będzie bezpieczne i przede wszystkim sprawdzone. A na znalezienie takiej oferty potrzebny jest czas. 47% kobiet wskazuje, że znalezienie odpowiedniego auta zajmuje im od 1 do 3 miesięcy. Tymczasem ten sam przedział czasowy wskazuje jedynie 39% mężczyzn. Kobiety zapytane także o to, dlaczego mają złe doświadczenia związane z zakupem używanego samochodu, przede wszystkim wskazują na nieuczciwość sprzedawcy (78%) - panie przyznają, że kupiony samochód miał ukryte przez sprzedawcę wady takie jak np. rdza czy usterki techniczne, które wcześniej nie zostały zgłoszone. Drugim powodem niezadowolenia jest zły stan techniczny auta, co wiązało się z koniecznością dodatkowych, kosztownych napraw (44%).
Jak pokazują wyniki badania, kupującym przede wszystkim zależy na tym, aby samochód był sprawdzony. Dlatego niezwykle ważne jest, aby do każdego ogłoszenia podejść indywidualnie. Każdy samochód – mimo, że w ogłoszeniu wygląda obiecująco – powinniśmy osobiście sprawdzić. Poprośmy właściciela o dokumentację samochodu, a jeśli nie chce nam jej udostępnić, nie poświęcajmy więcej czasu na to ogłoszenie. Dokumentacja, przy zakupie auta używanego jest niezwykle ważna. To na tej podstawie jesteśmy w stanie ocenić jak eksploatowany był samochód, jakie naprawy były w nim dokonywane, czy serwis był wykonywany regularnie. Bądźmy ostrożni - jeśli właściciel nie chce nam pokazać dokumentów, powinien to być dla nas sygnał ostrzegawczy – mówi Michał Cierniak, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Zawsze warto skorzystać także z oceny niezależnego eksperta. Jeśli nie jesteśmy pewni samochodu, dobrze jest umówić wizytę na stacji diagnostycznej lub w zaprzyjaźnionym serwisie, gdzie mechanik będzie mógł ocenić jego faktyczny stan.
Auta po wynajmie długoterminowym – warte rozważenia
Jeśli poszukujemy auta używanego, które ma autentyczny przebieg, regularny serwis i kompletną historię napraw, warto wziąć pod uwagę samochody używane, które znajdują się w ofercie firm specjalizujących się w zarządzaniu flotami firmowymi. Mowa o samochodach po tzw. wynajmie długoterminowym, które od nowości były użytkowane przez firmy, czy przedsiębiorców i po okresie użytkowania, wynoszącym z reguły 3 - 4 lata, trafiają do sprzedaży na rynku wtórnym. Korzystające z nich wcześniej firmy po zwrocie dotychczas używanych samochodów, otrzymują w ramach zawartych umów nowe pojazdy. Dużą zaletą aut użytkowanych w ramach wynajmu długoterminowego jest ich pełna historia eksploatacji oraz regularne serwisowanie, wykonywane w autoryzowanych stacjach obsługi lub innych renomowanych sieciach serwisowych, zawsze zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów pojazdów. Ogłoszenia sprzedaży aut używanych po wynajmie długoterminowym znajdziemy m.in. bezpośrednio na stronach poszczególnych firm zarządzających flotami / wynajmu długoterminowego samochodów oraz na stronie internetowej Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, czyli organizacji je zrzeszającej.
Auta po wynajmie długoterminowym mają z reguły 3-5 lat. I co niezwykle istotne, możemy dowiedzieć się o nich dosłownie wszystkiego. Mamy dostęp do pełnej historii danego auta, uwzględniającej prace serwisowe, czy wszelkie naprawy, wraz z dokumentacją fotograficzną. Przebieg takich samochodów jest zawsze autentyczny. Wszystkie wystawione na sprzedaż auta posiadają także certyfikaty czy opinie wydane przez niezależnych rzeczoznawców, potwierdzające ich ogólny stan techniczny i wizualny, dokonywane naprawy oraz przebieg. Klient nabywający taki samochód wie o nim absolutnie wszystko i może być spokojny, że informacje te są prawdziwe – mówi Michał Cierniak, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Co ważne, cena samochodów po wynajmie jest zawsze rynkowa i uzależniona od faktycznego stanu konkretnego egzemplarza oraz jego przebiegu. Pamiętając, że każde auto było regularnie serwisowane, zgodnie z zaleceniami producenta, nie należy obawiać się aut z nieco większym przebiegiem, który automatycznie ma wpływ na niższą cenę. Nie oznacza to oczywiście, że wśród ofert samochodów po wynajmie długoterminowym nie znajdziemy takich, których przebieg będzie wynosił kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
[1] http://www.cepik.gov.pl/documents/76251/76577/Uprawnienia+2016/7cb52197-0f24-4fd9-b56f-00847e92c706
[2] Badanie zostało wykonane w dniach 4 – 18 stycznia 2019 na celowo dobranej ogólnopolskiej próbie Polaków, którzy w ostatnich 5 latach zakupili auto używane. Błąd statystyczny dla tej próby wynosi 4,9%. Narzędzie wykorzystane do przeprowadzenia badania to ogólnopolski panel internetowy Kantar.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 70% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 157,5 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 20,7 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).
Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z o.o. oraz Emotis Sp. z o.o.
Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w roku 2018 zakupiły 129,5 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu 1/3 (33,7%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24,3%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.
infowire.pl