Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Jakość handlowa miodu i produktów na bazie miodu w 2022 r.

21 lutego 2023
Jakość handlowa miodu i produktów na bazie miodu w 2022 r.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrolę jakości handlowej miodu i znakowania produktów na bazie miodu (złożonych z miodu i innych składników), którą objęto 119 podmiotów (72 sklepy, 33 producentów i 14 rolników prowadzących działalność w ramach rolniczego handlu detalicznego).

Cechy organoleptyczne

W zakresie cech organoleptycznych sprawdzono 141 partii miodu. Z uwagi na nietypowe cechy sensoryczne (smak, zapach, barwę) zakwestionowano 8 partii (5,7%).

Badania laboratoryjne

Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 158 partiach miodu, z czego 18 zakwestionowano (11,4%). Wykryte nieprawidłowości dotyczyły m.in. zawyżonej zawartości 5-hydroksymetylofurfuralu (HMF), obecności dekstryn skrobiowych i zaniżonej wartości liczby diastazowej.

Analizę pyłkową wykonano w 81 partiach miodu, z czego 18 zakwestionowano (22,2%). Nie potwierdzono pochodzenia botanicznego miodów deklarowanych jako odmianowe (ze względu na brak przewagi pyłku przewodniego wskazującego na daną odmianę), a także ich polskiego pochodzenia (z uwagi na obecność ziaren pyłku roślin obcych dla naszej strefy klimatycznej).

Oznakowanie

Oznakowanie zweryfikowano ogółem w przypadku 284 partii (223 partii miodu i 61 partii produktów na bazie miodu), z czego w 114 stwierdzono nieprawidłowości (75 partiach miodu – 36,6% i 39 partiach produktów na bazie miodu – 63,9%). Dotyczyły one m.in.:

Braku wskazania w nazwie miodu jego rodzaju.
Deklarowania nieprawidłowej odmiany, której nie potwierdziła analiza pyłkowa.
Użycia niewłaściwej nazwy dla produktów złożonych z miodu i różnych składników (np. syropu daktylowego, owoców czy ziół) poprzez użycie w nazwie określenia „miód” (w tym wyróżnienie go większą czcionką) z uwagi na definicję miodu jako nazwy prawnej zarezerwowanej dla produktu jednoskładnikowego niezawierającego dodatków.
Braku nazwy opisowej lub użycia nazwy uniemożliwiającej konsumentom poznanie rzeczywistego charakteru produktów na bazie miodu i odróżnienie ich od innych produktów, z którymi mogą zostać pomylone.
Braku podania w nazwie i wykazie składników produktów na bazie miodu informacji o formie zastosowanych składników (np. liofilizowane, w proszku).
Sugerowania specjalnych właściwości miodu poprzez stosowanie określenia „naturalny”.
Braku wskazania obowiązkowej informacji o kraju pochodzenia miodu.
Podawania niezgodnie z przepisami danych producenta oraz informacji o dacie minimalnej trwałości, warunkach przechowywania i ilości nominalnej.


POWIĄZANE

Rząd Ukrainy przyjął Strategię rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich na Ukraini...

Rada i Parlament Europejski osiągnęły dziś porozumienie w sprawie rocznego budże...

Pakt konkurencyjności przedstawiony przez prezydencję węgierską, Deklaracja Buda...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę