Weryfikacja partnerów biznesowych to bardzo ważna sprawa, która może uchronić nas przed wieloma problemami oraz pogorszeniem kondycji finansowej firmy. Jak skutecznie sprawdzić potencjalnego klienta? Okazuje się, że wcale nie trzeba na to poświęcać dużo czasu.
Różne rejestry, różne informacje
W Polsce funkcjonuje co najmniej kilka dużych rejestrów, które każdy przedsiębiorca powinien znać. CEIDG, KRS, KRD, NIP czy REGON to tylko kilka z nich. W każdym znajdziemy sporo informacji, które mogą być niezwykle przydatne w prowadzeniu biznesu.
W CEIDG można odnaleźć podstawowe dane tylko o przedsiębiorcach. Z tego rejestru wyłączone są osoby fizyczne, które nie posiadają swojej działalności, ani nie są z takimi powiązane, na przykład zasiadając w zarządach spółek cywilnych.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to baza, której funkcjonowanie w obecnym zakresie reguluje ustawa o CEIDG z 2018 roku. Wchodzi ona w skład tak zwanej Konstytucji Biznesu, a ideą tej nowelizacji było zwiększenie funkcjonalności i przystępności informacji tam zawartych.
Można tam odnaleźć podstawowe dane o firmie, wliczając w to jej stan prawny, właściwość oraz dane teleadresowe. Jeśli przedsiębiorca podał w formularzu CEIDG swój numer telefonu lub adres e-mail, to takie informacje będą miały status publiczny. To właśnie z użyciem tego rejestru firma może szybko edytować na przykład swoje kody PKD.
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) to bardzo obszerny zbiór informacji. Znajdują się w nim dane, które mogą być kluczowe w pracy firm z branży usług. Poza danymi teleadresowymi czy o prokurze są tam też wpisy o osobach uprawnionych do zawierania umów w imieniu firmy, a także obszerne informacje o długach czy wszczętych postępowaniach upadłościowych.
Od grudnia 2020 roku w skład KRS-u włączono też dodatkowy zbiór danych o dłużnikach niewypłacalnych. Idea, jaka przyświecała ustawodawcy, to ograniczenie zawierania umów z osobami, które są niewypłacalne, co mogłoby wpędzić firmę w tarapaty finansowe.
Warto też dokładnie zaznajomić się z informacjami o kodach PKD, jakie ma wyszczególnione dana firma. Każdy przedsiębiorca musi posiadać odpowiednio dobrane oznaczenia, które są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Inne numery PKD dotyczą na przykład branży metalurgicznej, inne sektora usług gastronomicznych, fryzjerskich czy nowoczesnych technologii. Właściwe rozpoznanie tych kodów może ułatwić stworzenie spersonalizowanej oferty handlowej, która zyska uznanie w oczach potencjalnego zainteresowanego.
Czy analiza musi zajmować dużo czasu?
Gdyby chcieć dokładnie przeszukać wszystkie te bazy, to byłoby to zajęcie niezwykle czasochłonne, które mogłoby zająć przedsiębiorcy wiele godzin. Jeśli współpracujemy z niedużą ilością innych firm, to raz na jakiś czas być może uda się wygospodarować ten czas na przykład w weekend czy pod wieczór.
Jeśli jednak firma prężnie się rozwija i dziennie przedstawia swoje oferty kilku lub kilkunastu różnym przedsiębiorcom, to po pewnym czasie być może trzeba by dojść do wniosku, że najlepszym wyborem będzie zatrudnienie osoby, która będzie tylko do tych czynności oddelegowana. A na to nie każdą młodą firmę stać.
Na szczęście można przeprowadzić weryfikację potencjalnych partnerów biznesowych o wiele prościej, korzystając w tym celu z największej bazy firm w Polsce - ALEO.com. Dzięki temu serwisowi zyskujemy prosty dostęp do analizy danych ze wszystkich głównych rejestrów w jednym miejscu.
Serwis nie tylko przedstawia dane z poszczególnych baz, ale też potrafi je porównywać. Poznamy nie tylko dane kontaktowe czy numery PKD, ale i informację o tym, czy dany zakład korzystał z zewnętrznych źródeł finansowania lub programów pomocowych.
Kolejną ciekawą opcją są publikacje raportów finansowych dla wybranych rodzajów spółek, w tym z.o.o. oraz interaktywna mapa powiązań między osobami, które wchodzą w skład zarządu takich firm lub fundacji. To duże ułatwienie w analizie danych, które można później wykorzystać na wielu płaszczyznach.
Decydując się na wybór najlepszej metody porównywania danych, warto też zwrócić uwagę na koszta. Wszystkie „rządowe” bazy mają status publiczny, co oznacza, że dostęp do nich jest darmowy. Korzystać z zawartych tam informacji mogą wszyscy obywatele Polski.
Niektóre narzędzia lub usługi o charakterze agregującym są płatne. Czasem można spotkać się też z ofertami płatnego wyszukiwania, który może kosztować całkiem sporo. Warto pamiętać o tym, że na rynku funkcjonują też darmowe rozwiązania, które przeszukają informacje z wszystkich tych baz za darmo, w kilka sekund.