Sztuczna inteligencja już teraz towarzyszy nam na każdym kroku: od wyszukiwarek i map, po sklepy internetowe i biura. Zmienia rynek pracy, kreatywność i sposób, w jaki konsumujemy treści, choć większość użytkowników nie zdaje sobie sprawy z jej obecności. Najnowszy raport WEI „AI: Przewodnik. Obecny krajobraz, kierunki rozwoju, nadzieje i pułapki” wskazuje jakie szanse i zagrożenia niesie ta rewolucja technologiczna. |
|
– Technologia ma to do siebie, że zmienia wszystko i… jednocześnie nic. Rozwój sztucznej inteligencji sprawi, że nasze życie stanie się bogatsze, lepsze i ciekawsze, a potem – bez większego zamieszania – stanie się czymś oczywistym, tak jak dziś elektryczność czy samochody. Jednak te same, odwieczne dylematy etyczne i polityczne – o to, ile władzy oddać państwu, a ile prywatnym przedsiębiorstwom – pozostaną z nami bez zmian – zauważył Matt Ridley, jeden z autorów naszego WydawnictwaNasz najnowszy raport ma służyć jako przewodnik po złożonym i szybko zmieniającym się świecie sztucznej inteligencji. Jak wskazuje tytuł, naszym celem jest nakreślenie obecnego krajobrazu sztucznej inteligencji, oferując jasny obraz tego, na czym dziś stoimy. Badamy kierunki rozwoju od integracji w miejscu pracy po przyjęcie w gospodarstwach domowych, jednocześnie zastanawiając się zarówno nad szansami, jakie niesie AI (większą wydajnością, kreatywnością, dobrobytem), jak i nad zagrożeniami: nadmierną zależnością czy niejednoznacznością etyczną. W Warsaw Enterprise Institute wierzymy, że chociaż istnieją uzasadnione obawy związane ze sztuczną inteligencją, to właśnie wolny rynek stwarza najlepsze warunki do tego, by rozwój AI służył ludziom. Mamy nadzieję, że niniejszy raport wyposaży czytelników w wiedzę potrzebną do poruszania się po świecie sztucznej inteligencji nie ze strachem czy ślepym entuzjazmem, ale ze świadomą pewnością siebie i koncentracją na ludzkim rozwoju. Główne wnioski z raportu: Sztuczna inteligencja jest już głęboko zakorzeniona w codziennym życiu, zasilając popularne narzędzia, takie jak wyszukiwarki, mapy, filtry mailowe i aplikacje fitness – jednak większość użytkowników pozostaje nieświadoma tego, jak często wchodzą z nią w interakcje. Wirtualni asystenci i agenci AI nowej generacji staną się proaktywni, responsywni emocjonalnie i wysoce spersonalizowani, wykraczając poza wykonywanie zadań, przewidując potrzeby, dostosowując się do nastrojów użytkowników i działając autonomicznie zarówno w domach, jak i miejscach pracy. Rozprzestrzenianie się treści generowanych przez sztuczną inteligencję zaciera granicę między rzeczywistymi a syntetycznymi, podnosząc pilne zapotrzebowanie na jasne standardy etykietowania, ponieważ większość ludzi ma trudności z odróżnieniem tekstów, obrazów i filmów generowanych przez sztuczną inteligencję od autentycznych. Rynek kreatywny będzie samoregulował przyjęcie sztucznej inteligencji, a konsumenci wykazują silną skłonność do preferowania dzieł stworzonych przez ludzi, gdy znane jest ich pochodzenie, mimo że ślepe testy często ujawniają stronniczość na korzyść sztuki, muzyki i pisania stworzonych przez sztuczną inteligencję. Sztuczna inteligencja znacząco zmieni rynek pracy poprzez automatyzację rutynowych i powtarzalnych zadań, zwłaszcza w sektorach takich jak administracja, handel detaliczny, prawo i projektowanie, jednocześnie zwiększając wydajność i produktywność na stanowiskach wymagających wysokich umiejętności. Małe firmy mogą zyskać najwięcej dzięki generatywnej sztucznej inteligencji, wykorzystując ją do usprawnienia operacji, obniżenia kosztów i konkurowania z większymi przedsiębiorstwami poprzez automatyzację marketingu, tworzenia treści i obsługi klienta przy minimalnych kosztach. Emocjonalni towarzysze i boty terapeutyczne oparte na sztucznej inteligencji zyskują na popularności, oferując komfort, wsparcie i narzędzia zdrowia psychicznego samotnym lub niespokojnym użytkownikom, ale zasadniczo brakuje im prawdziwej empatii, samoświadomości i zdolności do wzajemnych relacji międzyludzkich. Pomimo swoich zdolności poznawczych, sztuczna inteligencja nie posiada prawdziwej ludzkiej inteligencji, ponieważ brakuje jej świadomości, intuicji, abstrakcyjnego rozumowania i osądu moralnego – cech niezbędnych do zrozumienia świata w ludzki sposób. Nadmierne regulacje mogą zdusić innowacje w zakresie sztucznej inteligencji i globalną konkurencyjność, podczas gdy podejście wolnorynkowe oparte na konkurencji, przejrzystości i zaufaniu użytkowników może zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i szybki postęp technologiczny. |
pełna treść raportu znajduje się TUTAJ |
oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: WEI