MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Jabłka, truskawki i borówki liderami konsumpcji owoców w maju

2 czerwca 2023
Jabłka, truskawki i borówki liderami konsumpcji owoców w maju

Wśród najpopularniejszych gatunków maja Kantar wymienia jabłka, truskawki i borówki. W porównaniu do kwietnia najbardziej wzrosła ilość konsumentów owoców sezonowych - truskawki o 65%, borówki o 27% oraz malin o 23%. W porównaniu do maja 2021 roku najbardziej wzrosło spożycie malin i borówek. W porównaniu do maja 2020 roku wzrost ilości konsumentów truskawki wyniósł 54% a borówki 50%.

polska smakuje_pasek (1).jpg
Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III etap”. Projekt jest realizowany przez Kantar Public.

Konsumpcja owoców w maju

W maju najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (85%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 12% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 14% 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się truskawki, które jadło 43% badanych. Jedna trzecia (33%) Polaków w maju jadła borówki.
2023_maj_badania_1920x1080-04.jpg
Mniej niż jedna trzecia osób jadła (w tygodniu poprzedzającym badanie) gruszki (31%) oraz maliny (27%). Przetwory z czarnej porzeczki spożywało 18% badanych, natomiast z aronii - 13%.
 
 
 
 
 
 

Wzrost liczby konsumentów owoców w maju
W porównaniu do kwietnia 2023 roku najbardziej wzrosło spożycie truskawek - z 26% do 43%. Oznacza to wzrost o blisko 2/3. 
W ostatnim miesiącu wzrosła także ilość konsumentów przetworów z czarnej porzeczki - o 29%, owoców borówki - o 27% oraz malin o 23%. 
W porównaniu do maja 2022 najbardziej wzrosło spożycie malin (o 8%) oraz borówek (o 3%). Spożycie jabłek utrzymało się na tym samym poziomie.
2023_maj_badania_dodatkowe-01.jpg
W skali dwóch lat 2021-2023 wzrostem "maj do maja" największym wzrostem mogą pochwalić się truskawki oraz borówki (odpowiedni o 17 p.p i o 11 p.p.). 
W przypadku truskawek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 54%, w przypadku borówek o 50%, malin o 35%. 
Gruszki zanotowały 21% wzrost ilości konsumentów. Przetwory z czarnej porzeczki 13%.
 
 
 
 
 
 
54% procentowy wzrost ilości konsumentów truskawek oznacza 4,9 mln nowych konsumentów. Truskawki w maju jadło 13,9 mln osób. 
50% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 3,6 mln nowych konsumentów. Borówki w maju jadło 10,7 mln osób. 
Maliny jadło w maju 8,7 mln Polaków. W porównaniu z majem 2022 roku, liczba konsumentów tego gatunku wzrosła o 1,6 mln. W skali dwóch lat - maj do maja - wzrost wyniósł ponad 1/3 (35%). Maliny zyskały 2,3 mln nowych konsumentów. 

Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie. 
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

https://wczorajnatalerzu.pl

https://wczorajnatalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw



Badanie zrealizowano w dniach 12-17 maja 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1012 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

oprac. redakcja ppr.pl


POWIĄZANE

W ostatnich latach przemysł rozrywkowy w Polsce przechodzi dynamiczne zmiany. Dz...

W dzisiejszym świecie, w którym technologia jest nieodłącznym elementem życia co...

W dzisiejszym świecie zmiany w gospodarce zachodzą w zastraszającym tempie. Prze...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę