Hiszpański przemysł mleczarski zwiększał w ubiegłym roku produkcję mleka i wydajność pomimo COVID-19. Spadek sprzedaży nabiału w turystyce towarzyszył gwałtownemu wzrostowi sprzedaży w gospodarstwach domowych. Według USDA zjawisko to może wystąpić także w 2021 r. Hiszpański sektor serów stanął jednak w obliczu trudności ze sprzedażą serów dla koneserów zarówno w kraju i na rynkach eksportowych. Przedstawiciele przemysłu spodziewają się odbicia w eksporcie hiszpańskich specjalności serowych w związku z ogłoszonym w marcu 2021 r. zawieszeniem taryf celnych związanych z konfliktem w obszarze wspierania firm lotniczych.
Hiszpańska krajowa produkcja mleka krowiego wzrosła o 2,7% do 7,4 mln ton w 2020 r. W porównaniu do 2019 r. pogłowie krów mlecznych w Hiszpanii spadło o 4% do 810 tys. zwierząt. Liczba hodowców bydła mlecznego kontynuowała trend spadkowy, obniżając się o 5% do 12 479 osób.
Co warto podkreślić, Hiszpania jest jednym z wiodących w UE producentów mleka owczego i koziego, przeznaczonego głównie do produkcji serów. Jednak w 2020 r., w związku z pandemią COVID-19 i cofającym się popytem, produkcja mleka owczego i koziego nieznacznie spadła.
Hiszpańskie źródła branżowe zwracają uwagę, że w 2020 r. mimo pandemii COVID-19, konsumpcja gospodarstw domowych płynnego mleka, jogurtu, masła, śmietanki i tanich serów urosła silnie. USDA zwraca uwagę, że Hiszpania skutecznie zmieniła kierunki eksportu produktów mleczarskich na rynki spoza UE: do UE trafiło „tylko” 65% całkowitego eksportu produktów mleczarskich (głównie do Portugalii, Francji i Włoch). Poważnymi partnerami spoza UE stały się: Wielka Brytania, Arabia Saudyjska, USA i Chiny. W 2020 r. całkowity hiszpański eksport produktów mleczarskich wzrósł o 0,4% i wyceniany był na 1,8 mld USD. Wyższe wolumeny eksportu mleka i śmietanki, jogurtu, fermentowanego mleka, mieszanek dla niemowląt i serwatki zrównoważyły mniejszy eksport hiszpańskiego sera.
W hiszpańskich gospodarstwach domowych w ciągu ostatniego roku: spożycie płynnego mleka wzrosło o 5%, jogurtu i mleka fermentowanego o 2,5%, serów o 6%, a śmietany, masła i innych produktów mleczarskich o 17%. Jednak zwiększona konsumpcja gospodarstw domowych nie zrównoważyła w pełni utraty sprzedaży za pośrednictwem hoteli, restauracji i kanałów instytucjonalnych. Różnica to ok. 95 mln USD.
W ostatniej dekadzie, w odpowiedzi na silny popyt międzynarodowy, hiszpańska produkcja serów podskoczyła o 50% osiągając 442 tys. ton w 2019 r. Według przedstawicieli hiszpańskiego przemysłu mleczarskiego ten trend nieznacznie się załamał w 2020 r. z powodu kryzysu COVID-19 i zawieszenia turystyki. Spodziewają się jednak, że hiszpańska produkcja sera w 2021 r. odżyje z powodu spodziewanego otwarcia sektora hotelarskiego i turystyki oraz szerokiej akcji szczepień.
Forum Mleczarskie