Od stycznia do czerwca 2020 r., pomimo wzrostu eksportu, całkowity wynik sprzedaży hiszpańskich owoców i warzyw za granicę jest niezadowalający - podaje Freshplaza.
Serwis Freshplaza podaje, że eksport hiszpańskich owoców i warzyw wzrósł o 9,5% pod względem wartościowym między styczniem a czerwcem w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku i wyniósł 8 563 mln euro, chociaż pod względem ilości spadł o 3,5%, dając wynik 7,2 mln ton.
Spadek eksportu warzyw
Eksport warzyw wzrósł o 5,5% wartości, osiągając 3 728 mln euro, ale spadł o 1,4% w tym samym okresie w odniesieniu do 2019 r., osiągając łącznie 3,3 mln ton. Szczególny spadek dotknął warzyw priorytetowych dla hiszpańskiego eksportu, takich jak pomidory, ogórki, sałata i kapusty.
Sprzedaż pomidorów wyniosła 459 231 ton, o 8% mniej niż w pierwszej połowie 2019 roku, osiągając 586 mln euro. Eksport sałaty spadł pod względem wielkości i wartości, o 4% w obu przypadkach, do 475 737 ton i 441 milionów euro, a eksport kapusty również spadł o 10% pod względem wielkości i 9% wartości, osiągając łącznie 349 737 ton i 428 milionów euro (-10 %).
Eksport owoców
Sprzedaż za granicę w pierwszej połowie roku wyniosła 4 835 mln euro, o 13% więcej pod względem finansowym, ale pod względem wielkości spadła o 5% do 3,8 mln ton. Wyróżnia się pozytywne zachowanie owoców pestkowych, podkreślając brzoskwinię, z 132 578 tonami (+ 11%) i 185,5 miliona euro (+ 32%) .
Z drugiej strony spada liczba owoców jagodowych, przy 3% spadku ilości i wartości truskawek w porównaniu z pierwszą połową 2019 roku, o łącznej wartości 274 229 ton i 553 mln euro. W przypadku malin eksport zmniejszył się o 21% pod względem wielkości i 7% wartości, osiągając 40 688 ton i 293 mln euro.
Źródło: freshplaza