biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Hiszpania: Rynek detaliczny w pigułce

14 lipca 2020
Hiszpania: Rynek detaliczny w pigułce

USDA w swoim raporcie na temat rynku detalicznego w Hiszpanii podkreśla, że liczący 46,9 mln mieszkańców kraj posiada dochód PKB per capita w wysokości 27 254 USD. Raport zwraca szczególną uwagę na jakość, bezpieczeństwo i identyfikowalność wytwarzanych tu produktów spożywczych. Eksport krajowego przemysłu zorientowany jest na rynek unijny, gdyż Hiszpania eksportuje 30% produkcji krajowej. Ciekawie wygląda zestawienie największych sieci handlowych.

Największą siecią detaliczną jest Mercadona z 26,5 mld USD obrotu. Drugie miejsce zajmuje Grupo Carrefour z 9,99 mld USD obrotu. Trzecie miejsce zajmuje Grupo Eroski z obrotem 5,33 mld USD. Niewiele mniej uzyskuje Auchan Retail: około 5,2 mld USD i Lidl Supermercados 5,11 mld USD. Czołówkę największych sieci zamyka DIA Retail z obrotami na poziomie 4,74 mld USD.

Spółdzielnia Consum to 2,86 mld USD, a El Corte Ingles 2,82 mld USD. Mniejsze przychody ze sprzedaży są udziałem sieci Ahorramas: 1,94 mld USD i Makro 1,42 mld USD (dane za Euromonitor, Trade Data Monitor, Eurostat, FIAB).

Jak podkreśla amerykańska agencja wciąż za wcześnie mówić o rachunku szkód, jakie wyrządziła epidemia COVID-19, ale w pierwszym kwartale 2020 r, PKB spadł o 5,2%. Prognozy mówią o spadku nawet 11,6% i wzroście bezrobocia od 18% do nawet 23,6% w perspektywie całego roku.

Wśród zjawisk, na które szczególnie zwraca się uwagę, jest wzrost znaczenia regionalnych sieci supermarketów, które bardzo wyraźnie zwiększyły swoją sprzedaż w pierwszych dwóch miesiącach lockdownu. Ten wzrost sprzedaży wzmocnił ich udział w rynku zwykle zdominowanym przez duże sieci handlowe. Fakt, że sieci regionalne zyskały tak dużą popularność w Hiszpanii podczas pandemii jest unikalnym zjawiskiem w tym regionie.

Innym zjawiskiem był wzrost znaczenia e-commerce. Tu szczególnie wyraźny był wzrost zainteresowania seniorów tą formą zakupów. Konsumenci w wieku powyżej 65 lat zwiększyli wydatki o 210%. Według Alimarket, segment e-commerce zwiększył wartość sprzedaży o 115%.

Kryzys COVID-19 ożywił też preferencje konsumentów dotyczące przygotowania żywności w domu i kupowania częściej hiszpańskich produktów. Hiszpańscy konsumenci deklarują, że zwracają teraz większą uwagę na pochodzenie produktów.

 

Forum Mleczarskie


POWIĄZANE

W obliczu dynamicznych zmian na rynku surowców roślinnych, sektor paszowy w Euro...

W sezonie 2024/25 Unia Europejska wyłania się jako kluczowy światowy importer śr...

Lato w polu nie zna odpoczynku. To czas intensywnej pracy, gdy każda godzina ma ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę