USDA w swoim raporcie na temat rynku detalicznego w Hiszpanii podkreśla, że liczący 46,9 mln mieszkańców kraj posiada dochód PKB per capita w wysokości 27 254 USD. Raport zwraca szczególną uwagę na jakość, bezpieczeństwo i identyfikowalność wytwarzanych tu produktów spożywczych. Eksport krajowego przemysłu zorientowany jest na rynek unijny, gdyż Hiszpania eksportuje 30% produkcji krajowej. Ciekawie wygląda zestawienie największych sieci handlowych.
Największą siecią detaliczną jest Mercadona z 26,5 mld USD obrotu. Drugie miejsce zajmuje Grupo Carrefour z 9,99 mld USD obrotu. Trzecie miejsce zajmuje Grupo Eroski z obrotem 5,33 mld USD. Niewiele mniej uzyskuje Auchan Retail: około 5,2 mld USD i Lidl Supermercados 5,11 mld USD. Czołówkę największych sieci zamyka DIA Retail z obrotami na poziomie 4,74 mld USD.
Spółdzielnia Consum to 2,86 mld USD, a El Corte Ingles 2,82 mld USD. Mniejsze przychody ze sprzedaży są udziałem sieci Ahorramas: 1,94 mld USD i Makro 1,42 mld USD (dane za Euromonitor, Trade Data Monitor, Eurostat, FIAB).
Jak podkreśla amerykańska agencja wciąż za wcześnie mówić o rachunku szkód, jakie wyrządziła epidemia COVID-19, ale w pierwszym kwartale 2020 r, PKB spadł o 5,2%. Prognozy mówią o spadku nawet 11,6% i wzroście bezrobocia od 18% do nawet 23,6% w perspektywie całego roku.
Wśród zjawisk, na które szczególnie zwraca się uwagę, jest wzrost znaczenia regionalnych sieci supermarketów, które bardzo wyraźnie zwiększyły swoją sprzedaż w pierwszych dwóch miesiącach lockdownu. Ten wzrost sprzedaży wzmocnił ich udział w rynku zwykle zdominowanym przez duże sieci handlowe. Fakt, że sieci regionalne zyskały tak dużą popularność w Hiszpanii podczas pandemii jest unikalnym zjawiskiem w tym regionie.
Innym zjawiskiem był wzrost znaczenia e-commerce. Tu szczególnie wyraźny był wzrost zainteresowania seniorów tą formą zakupów. Konsumenci w wieku powyżej 65 lat zwiększyli wydatki o 210%. Według Alimarket, segment e-commerce zwiększył wartość sprzedaży o 115%.
Kryzys COVID-19 ożywił też preferencje konsumentów dotyczące przygotowania żywności w domu i kupowania częściej hiszpańskich produktów. Hiszpańscy konsumenci deklarują, że zwracają teraz większą uwagę na pochodzenie produktów.
Forum Mleczarskie