Na podstawie art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 r., składając niniejszą petycję w interesie własnym i publicznym wnoszę o:
1/ zmianę pkt 7 w art. 6 Ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2022 r. poz. 933,1155 i 2140, z 2023 r. poz.337) poprzez nadanie art. 6 pkt 7 następującego brzmienia; "7) emeryturze podstawowej - rozumie się kwotę równą kwocie najniższej emeryturze określonej w przepisach emerytalnych,"
2/ zmianę ust. 2 art. 85 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, 1429, 1672 ) poprzez nadanie art. 85 ust. 2 następującego brzmienia; " 2. Kwota najniższej emerytury, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 6, art. 54, art. 54a ust.2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi od 1 marca każdego roku kwotę wynikłą z kwoty minimum socjalnego, obliczonego dla cen z pierwszego kwartału roku poprzedniego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, powiększonej co najmniej o przyjęty wskaźnik rocznej waloryzacji emerytur za poprzedni rok.";
dodanie do art. 85 w ust. 2 pkt 1 o następującym brzmieniu " 1) Rada Ministrów uchwałą do 15 lutego każdego roku ( opublikowaną w Dzienniku Ustaw ) określi wysokość kwoty najniższej emerytury i renty dla osób całkowicie niezdolnych do pracy, obowiązującej od 1 marca danego roku, której wysokość nie może być mniejsza od kwoty minimum socjalnego, obliczonego dla cen z pierwszego kwartału poprzedniego roku przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych dla 1 - osobowego gospodarstwa emeryckiego, powiększonej co najmniej o przyjęty wskaźnik rocznej waloryzacji emerytur za poprzedni rok.
UZASADNIENIE WNIOSKOWANYCH ZMIAN
Przedstawione w pismach z dnia 13 listopada, 22 listopada i 1 grudnia 2023 r., przesłanych m.in do wszystkich Posłów pocztą elektroniczną (tytuł: Apel do Parlamentarzystów o przywrócenie praw nabytych emerytom i rencistom KRUS; Niezbędne uzupełnienie propozycji dla rodziny i seniorów w Dekalogu Polskich Spraw; Rolnik/emeryt to też obywatel, który ma prawo do godnej emerytury, zgodnej z art. 30 Konstytucji ), zarzuty o niekonstytucyjności zmian ustawowych odnoszących się do obniżenia emerytury podstawowej w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz wskazane naruszenie praw Konstytucyjnych obywateli uzasadniają w pełni konieczność wskazanych w powyższym pkt. 1 i 2 ustawowych zmian w przedstawionym zakresie - skan w/w pism oraz pisma z 15 stycznia br. (uwagi obywatelskie do ustawy budżetowej na rok 2024 ) w załączeniu - zał. 1-17.
Zgodnie z art. 67 Konstytucji obywatel ma prawo do zabezpieczenia społecznego. Wprawdzie zakres i formy zabezpieczenia społecznego określa ustawa, niemniej zakres zabezpieczenia nie może naruszać praw obywateli wynikających z art. art. 2 i 30 Konstytucji.
Niestety, obecna forma zabezpieczenia społecznego regulowana m.in przepisami o emeryturze podstawowej i najniższej w/w ustawami oczywiście bezwzględnie narusza prawa obywatela wynikające z art.art. 2 i 30 Konstytucji.
Ustawodawca poprzez kreowanie prawa sprzecznego z Konstytucją nie może rencistów w pełni niezdolnych do pracy i emerytów oraz osób otrzymujących renty rodzinne, pozbawiać prawa do życia co najmniej na poziomie minimum socjalnego, albowiem nie zapewnienie stałych dochodów z tytułu wymienionych świadczeń, gwarantujących życie na poziomie co najmniej minimum socjalnego pozostaje w oczywistej sprzeczności z prawami obywatela wynikającymi z art. 30 Konstytucji, która zobowiązuje władze do poszanowania i ochrony godności człowieka.
Skutkiem wskazanych, niekonstytucyjnych zmian ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników są planowane w budżecie na rok 2024 r. emerytury z KRUS o przeciętnej wysokości w kwocie 1831 zł (brutto), tj. w kwocie netto znacznie poniżej progu minimum socjalnego. Skutkiem oczywistego naruszenia art. 30 Konstytucji jest emerytura najniższa systemu emerytalnego ustawy o FUS, która obecnie wynosi 1588 zł brutto, o od 1 marca 2024 r. prognozowana w wysokości 1777,46 zł, tj. również w kwocie znacznie poniżej progu minimum socjalnego, które prawdopodobnie w cenach dla pierwszego kwartału 2024 r. będzie wynosiło około 1800 zł.
Państwo, w świetle obowiązującej Konstytucji, jest zobowiązane do zapewnienia każdemu renciście w pełni niezdolnemu do pracy i emerytowi ze stażem uprawniającym do pełnej emerytury stałych dochodów na poziomie co najmniej minimum socjalnego.
Nie tylko autor PETYCJI uważa, że emerytura najniższa (minimalna) powinna nie być niższa niż minimum socjalne, również OGÓLNOPOLSKIE POROZUMIENIE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH - " OPZZ stoi na stanowisku, że minimalna emerytura nie powinna być niższa niż minimum socjalne dla jednoosobowych gospodarstw emeryckich" - stanowisko OPZZ z dnia 8 stycznia 2024 r. zawarte w uwagach do budżetu na rok 2024 r. (str. 7 stanowiska - emerytura minimalna).
Wysokość kwoty najniższej emerytury i renty w ustawie o emeryturach i rentach z FUS powinna wynikać z obliczenia minimum socjalnego przez Instytutu Pracy i Spraw socjalnych, a nie z arbitralnego uznania polityków sprawujących władzę.
Polska będąca demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej, szczycąca się ETOSEM SOLIDARNOŚCI, nie może pozwolić sobie na nierespektowanie praw obywateli wynikających z Konstytucji i art. 25 ust. 1 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Wobec powyższego proszę Szanowną Komisję o uwzględnienie przedstawionych w niniejszej petycji wniosków oraz sporządzenie i przedstawienie Wysokiej Izbie projektu ustawy nowelizującej przepisy przedmiotowych ustaw w wnioskowanym zakresie.
Wyrażam nadzieję, że Szanowna Komisja mając na względzie obowiązek ochrony praw obywateli wynikających z Konstytucji, niezwłocznie i pozytywnie rozpatrzy niniejszą petycję, za co z góry bardzo dziękuję.
Grzegorz Jedamski