Priorytetem dyscyplina kosztowa i bezpieczeństwo łańcucha dostaw.
• Po pierwszym półroczu 2022 r. przychody czołowego producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie wyniosły ok. 1,64 mld zł i były o 25,1 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2021 r.
• Dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży był efektem zwiększenia wolumenów sprzedaży rdr. o 9,6 proc. oraz podwyżek cen produktów wdrożonych przez Grupę.
• W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. sprzedaż spółek Grupy rosła szybciej niż rynki, na których działają. Wielton utrzymał pozycję lidera we Francji oraz wicelidera branży
w Polsce i Wielkiej Brytanii. Pozycję rynkową umocniły również spółki niemiecka
i włoska.
• Grupa wypracowała pozytywny wynik EBITDA we wszystkich kluczowych spółkach pomimo rekordowych cen surowców i komponentów oraz szybkiego wzrostu cen energii i paliw wywołujących presję na marżowość biznesu.
• Na wyniki netto Grupy w I półroczu 2022 pozytywnie wpłynęły zdarzenia
o charakterze jednorazowym ujęte w drugim kwartale m.in. aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David, rozliczanie transakcji nabycia Guillén oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej. Ich łączny wpływ na wynik na poziomie netto w drugim kwartale wyniósł 53,9 mln zł.
• Zrealizowany plan naprawczy w Lawrence David przełożył się na ożywienie sprzedaży
i poprawę wyników tej spółki.
• Na wyniki negatywnie wpłynęła trudna sytuacja we francuskiej spółce Fruehauf, której wyniki były poniżej zakładanych przez Grupę. Wdrożone zostały działania naprawcze mające na celu poprawę efektywności.
• W odpowiedzi na wyzwania rynkowe Grupa kontynuuje działania mające utrzymać bezpieczeństwo łańcucha dostaw przy zachowaniu wysokiej dyscypliny kosztowej.
W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Wielton zanotowała solidny 25-proc. wzrost skonsolidowanych przychodów, a sprzedaż jej spółek rosła dynamiczniej niż rynki, na których działają. Umocnienie pozycji rynkowej widoczne było szczególnie w Polsce, Niemczech oraz we Włoszech. Wyższe przychody zawdzięczamy utrzymaniu wzrostowego trendu wolumenów sprzedaży naszych produktów i podwyżce ich cen. Nasze wyniki za pierwsze półrocze oceniamy jako dobre - pomimo rosnących kosztów produkcji, wypracowaliśmy marżę EBITDA sięgającą 6,0 proc, a nasz backlog jest na bezpiecznym poziomie.
Ze względu na niestabilną sytuację geopolityczną oraz obserwowane schłodzenie popytu, nasze wysiłki koncentrują się obecnie na jak najskuteczniejszym ograniczeniu wpływu negatywnego otoczenia rynkowego na wyniki finansowe. Dbamy zarówno o zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw,
jak i o bezpieczeństwo energetyczne Grupy – mówi Mariusz Golec, CEO Grupy Wielton.
W okresie od stycznia do czerwca 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły ok. 1,64 mld zł, zwiększając się o 25,1 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r. Grupa sprzedała 11 946 sztuk produktów, o 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Spółka Wielton utrzymała pozycję wicelidera polskiego rynku, na którą awansowała w czwartym kwartale 2021 r. W pierwszym półroczu jej udziały w rynku wyniosły niemal 16 proc. Rejestracje pojazdów z oferty Wieltonu zwiększyły się o 21 proc. W tym samym okresie rynek polski zmalał
o 8 proc. Przychody spółki na polskim rynku zwiększyły się rdr. o 43,7 proc. do 335,9 mln zł. Jej backlog na koniec czerwca liczył 5 808 sztuk, co oznacza spadek o prawie 14 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.
We Francji, gdzie rynek zanotował spadek o 2 proc., spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 20 proc., a jej przychody zwiększyły się o niemal 11 proc. do 380,9 mln zł. Wyniki spółki pozostawały pod presją trudnej sytuacji na rynku pracowniczym we Francji (problemy z pozyskaniem pracowników oraz rosnąca presja płacowa), co negatywnie przełożyło się na rezultaty finansowe Grupy. Wdrożone zostały działania mające na celu poprawę efektywności spółki Fruehauf, których pierwsze pozytywne efekty spodziewane są w kolejnych okresach.
Podobne działania poprawiły już kondycję finansową i ożywiły sprzedaż spółki Lawrence David, wicelidera rynku brytyjskiego. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. utrzymała ona drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 13 proc. oraz wzrostem rejestracji pojazdów o 17 proc., czyli nieco powyżej całego rynku. Przychody Lawrence David zwiększyły się o 51,9 proc., do 261,6 mln zł.
Rok do roku jej backlog zmalał o 3,5 proc., do 3 139 sztuk.
57-proc. wzrostem przychodów na rynku niemieckim wyróżniły się w pierwszej połowie 2022 r. spółki Langendorf i Wielton GmbH. Tak znacząca dynamika pozwoliła im na awans z dziewiątego na szóste miejsce w branży ze wzrostem udziałów do 2,5 proc. Cały rynek niemiecki zwiększył się w tym okresie o niemal 23,5 proc. W krajach CEE Grupa zarejestrowała o 38 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem. Pomimo wzrostu udziałów rynkowych do niemal 6 proc. spadła jednak na piątą pozycję (rok wcześniej była czwarta). W tym samym czasie rynek w regionie zwiększył się o niemal 19 proc.
Trwa integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca czerwca 2022 r. Guillén, zajmujący siódme miejsce na rynku (udziały na poziomie 3,6 proc.), zarejestrował o ok. 8 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. W tym samym czasie rynek hiszpański zwiększył się o ponad 5 proc.
W okresie styczeń - czerwiec 2022 r. zysk netto Grupy wyniósł 85,8 mln zł, wobec 41,1 mln zł przed rokiem oraz 0,8 mln zł straty netto w 2020 r. Zysk EBITDA zwiększył się o 6,6 proc. do 97,6 mln zł. Po pierwszym półroczu 2020 r. EBITDA wyniosła 23,8 mln zł.
Pomimo pogłębiającej się presji kosztowej, wywołanej rekordowym wzrostem cen oraz ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 6,0 proc. (w pierwszym kwartale tego roku było to 4,5 proc.). Wynik ten był niemal dwukrotnie wyższy od zanotowanego w pierwszym półroczu 2020 r (2,9 proc.). Przed rokiem marża EBITDA Grupy wyniosła 7,0 proc.
Na nasz wynik netto w I półroczu wpłynęły pozytywnie zdarzenia o charakterze jednorazowym m.in. rozliczenie transakcji nabycia Guillén n, aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej. W drugim kwartale ich łączny wpływ wyniósł 53,9 mln zł. Jednak nasze wyniki za drugi kwartał
2022 r, są powodem do satysfakcji również bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych – zarówno wynik operacyjny, jak i zysk netto wzrosły wobec drugiego kwartału 2021 r. odpowiednio o 29% i 10%.
W pierwszej połowie 2022 r. konieczność zwiększenia zaangażowania gotówki w kapitał obrotowy Grupy Wielton wpłynęła na zwiększenie wskaźnika jej długu netto do EBITDA do nadal bezpiecznego poziomu ok. 3,4. Jednocześnie pokrycie zobowiązań handlowych aktywami obrotowymi kształtowało się na poziomie ok. 1,89. W najbliższym czasie będziemy koncentrować się na utrzymaniu bezpiecznej, wysokiej płynności, co pozwoli nam skuteczniej reagować na zmiany i ryzyka rynkowe – mówi Piotr Kamiński, CFO Grupy Wielton.
***
O Grupie Wielton
Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Misją Grupy Wielton jest tworzenie i dostarczanie najlepszych rozwiązań transportowych dla biznesu. Swoją aktywność Grupa opiera na czterech kluczowych wartościach, do których zaliczają się: ludzie, inicjatywa, jakość i bezpieczeństwo. W ramach całej Grupy zatrudnienie znajduje obecnie ponad 3,6 tys. pracowników, przy czym najwięcej, bo aż ok. 2 tys. w pracuje w zakładach w Wieluniu.
Podmiotem dominującym w grupie Wielton jest Wielton S.A. notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Siłą Grupy jest konsekwentnie realizowana strategia, oparta na rozwoju organicznym i akwizycjach. W 2015 r. Grupa nabyła wiodące włoskie marki Viberti i Cardi oraz francuską spółkę Fruehauf. W maju 2017 r. Grupa Wielton przejęła niemiecką spółkę Langendorf, dzięki czemu poszerzyła swoją ofertę David we wrześniu 2018 r. pozwoliło wzbogacić ofertę Grupy o kolejne unikalne pojazdy. Na szczególną uwagę zasługują zabudowy typu home delivery oraz bezsłupkowe naczepy kurtynowe. Z kolei przejęcie spółki Guillén Desarrollos Industriales umożliwiło rozszerzenie działalności Grupy o kolejny ważny rynek – Hiszpanię.
m.in. o specjalistyczne pojazdy do przewozu szkła i prefabrykatów betonowych. Przejęcie spółki Lawrence