W dniu 25 marca 2017 roku odbyło się Walne Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita, na którym Prezes Zarządu Dariusz Sapiński przedstawił sprawozdanie z działalności firmy wraz z wynikami roku 2016.
– Jestem bardzo zadowolony z podsumowania ubiegłego roku, ponieważ pokazują, że 2016 rok był kolejnym, w którym Mlekovita może pochwalić się dobrą kondycją. Ponadto zakończyliśmy rok z rekordowymi przychodami, które po raz pierwszy przekroczyły 4 mld złotych – mówi Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. – Osiągnęliśmy sukces w postaci stałego rozwoju firmy i wzrostu wartości marki Mlekovita, która jest obecnie najcenniejszą marką produkcyjnego sektora polskiej gospodarki. Wprowadzamy kolejne nowe produkty, z których wiele od momentu pojawienia się na rynku zyskało uznanie konsumentów i zdobyło nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach. Zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, rozbudowując i modernizując infrastrukturę wewnętrzną, a już w tym roku otworzymy kolejną: Fabrykę Proszków Mlecznych, inwestycję kluczową i największą w historii firmy z dotychczas zrealizowanych, w wyniku której Mlekovita będzie nie tylko największym producentem proszków mlecznych w Polsce, ale i w Europie Środkowo-Wschodniej.
Mlekovita jako jedyna grupa mleczarska w Polsce i jeden z niewielu przetwórców mleczarskich w Europie przygotowana jest na dobowy przerób surowca przekraczający 6,5 mln litrów (w związku z budową Fabryki Proszków Mlecznych, której ukończenie zaplanowane zostało na czerwiec 2017 r., przewidywane jest zwiększenie produkcji o ok. 3 mln l dziennie).
W 2016 roku zainwestowano rekordową kwotę blisko 170 mln złotych. Inwestycje były związane m.in.:
∙ ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych,
∙ z większą innowacyjnością firmy,
∙ z uzyskaniem lepszego bezpieczeństwa w zakresie dostarczanych czynników i energii,
∙ z utrzymaniem wysokich standardów i poprawą warunków pracy pracowników,
∙ z rozwojem dystrybucji i dostępności produktów Mlekovita,
∙ z ciągłą dbałością o środowisko naturalne.
Główne zadania inwestycyjne realizowane w 2016 roku to:
- w centrali Grupy Mlekovita w Wysokiem Mazowieckiem:
1) trwająca budowa Fabryki Proszków Mlecznych,
2) linia do konfekcjonowania serów w plastry i pakowania w opakowania dwupaki,
3) rozbudowa budynku masłowni i linia do pakowania masła w kostki,
4) paletyzator produktów w dziale wyroby świeże,
5) linie do produkcji i pakowania serów dojrzewających i serów topionych,
6) linia do produkcji serów parzonych string cheese – paluszki serowe i ser mozzarella,
7) zakończenie budowy i oddanie do użytku hurtowni nabiałowej,
8) tunel chłodniczy dla wyrobów fermentowanych,
9) modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków,
10) rozbudowa instalacji do produkcji i pakowania mleka UHT i o przedłużonej trwałości,
11) zakup zakładu produkcyjnego w Łaszczowie z pełną infrastrukturą i liniami produkcyjnymi,
12) zakup sprzętu komputerowego i systemu monitoringu cyfrowego,
13) zakup wyposażenia do sklepów Mlekovitka i hurtowni,
14) rozbudowa magazynów produktów na terenie całego kraju,
- w oddziałach Grupy Mlekovita:
15) w Zakładzie w Kościanie: budowa magazynu hurtowni, stacja transformatorowa, kocioł parowy, tank aseptyczny do linii UHT, automat do klejenia tacek,
16) w Zakładzie w Lubawie: budowa kotłowni gazowej, zakup tankosilosów, wymiennik ciepła,
17) w Zakładzie w Baranowie: zestaw pasteryzująco wirujący, modernizacja oczyszczalni ścieków, pakowarka próżniowa, obkurczarka, hala namiotowa,
18) w Zakładzie w Trzebownisku: modernizacja twarożkarni ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych, montaż rozdzielni elektrycznej, rozpoczęcie budowy nowej kotłowni i nowej oczyszczalni ścieków,
19) w Zakładzie w Białej Podlaskiej: budowa hurtowni, wykrywacz metalu do linii serów,
20) w Zakładzie w Zakopanem: zbiorniki magazynowe mleka, detektor metali do linii serów, wózki wędzarnicze, prasowalnica, stacja mycia i modernizacja aparatowni.
Konsekwentna realizacja założonych działań pozwoliła na zwiększenie mocy wydajnościowych Mlekovita o 20% i zwiększenie zdolności produkcyjnych, czym potwierdziła pozycję lidera w branży.
Inwestycje podyktowane były uwarunkowaniami rynkowymi związanymi z dużą dostępnością i dynamiką skupu surowca – w porównaniu do 2015 roku dynamika skupu i zakupu surowca wzrosła o blisko 10%.
Ogrom pracy wkładanej w rozwój bazy produktowej znakomicie ilustruje liczba nowych produktów oferowanych każdego roku konsumentom przez Grupę Mlekovita. Po rekordowym w liczbie nowych produktów roku 2015 (116 nowych produktów w 14 kategoriach), w 2016 r. na rynek wprowadzono kolejne 31 produktów w 8 kategoriach:
1) sery:
2) serki:
3) sery pleśniowe:
4) sery topione:
5) twarogi:
6) produkty fermentowane:
7) mleko i produkty mleczne:
8) masła i tłuszcze:
Forum Mleczarskie