Wydarzeniem pierwszego dnia Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa było podpisanie przez Cedrob Porty Sp. z o.o. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. umowy przedwstępnej na budowę mroźni wysokiego składowania. To strategiczna inwestycja, na którą Grupa Cedrob, polski lider sektora mięsnego, przeznacza 100 milionów zł.
Dziś umowę przedwstępną w tej sprawie podpisały Cedrob Porty Sp. z o.o. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. W uroczystości uczestniczyli minister inwestycji, finansów i rozwoju Jerzy Kwieciński oraz Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
– Rozwój naszych portów, żeglugi morskiej i śródlądowej jest dla naszego rządu i państwa polskiego priorytetem – powiedział minister Jerzy Kwieciński. – I to jest absolutnie nieprzypadkowe, bo 80% towarów na świecie jest przewożonych drogą morską. Pomimo tego, że rozwijają się inne gałęzie transportu, ta proporcja się nie zmienia. Te kraje, które mają dobrze rozwinięty transport morski i śródlądowy, rozwijają się dobrze. Potwierdza to również historia naszych portów w ostatnich latach. Ten rozwój jest w tej chwili bardzo dynamiczny, odzyskujemy swoje miejsce na Bałtyku i nie tylko na Bałtyku, jeśli chodzi o siłę portów. W zeszłym roku przez polskie porty przewieziono 100 mln ton towarów – coraz więcej przewozimy kontenerów, kreujemy większą wartość dodaną. Cieszy mnie, że zaczynamy mieć w polskich portach polskich inwestorów, takich jak Grupa Cedrob. Gratuluję odwagi inwestorowi, Grupie Cedrob. Właśnie o to nam chodzi, żeby polskie porty obsługiwały polskie firmy, polskich producentów. Jeszcze do niedawna najwięcej towarów do Polski trafiało przez port w Hamburgu. Cieszę się, że zmienia się ta perspektywa. I jestem przekonany, że ta inwestycja pozwoli Grupie Cedrob na dalszy rozwój na rynkach międzynarodowych.
Spółka Cedrob Porty wybuduje mroźnię na terenie należącym do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Obiekt o pojemności ok. 30 tys. palet zlokalizowany będzie w pobliżu DCT Gdańsk S.A., który jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku i w relacjach euro-azjatyckich głównym hubem przeładunkowym dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz Skandynawii. Budżet przedsięwzięcia to minimum 100 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2021 roku.
– Ta inwestycja Grupy Cedrob jest szczególnie ważna, bo wchodzi duży, prywatny podmiot do Portu Gdańsk i deklaruje, będzie przeładowywał, eksportował gigantyczne ilości swoich towarów przez kilkanaście lat – stwierdził Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Do tej pory mieliśmy w polskich portach taką sytuację, że wchodziły tam podmioty zagraniczne albo żeby przeładowywać ładunki, albo żeby blokować rozwój. Jeśli popatrzycie Państwo na mapę i na historię świata, to tam, gdzie jest dostęp do morza, gdzie są porty, tam jest rozwój, postęp, cywilizacja. Dlatego tak ważne są inwestycje w rozwój infrastruktury portowej.
W nowoczesnej i w pełni zautomatyzowanej chłodni będzie składowane mięso przeznaczone na eksport. Zastosowanie najnowszych rozwiązań technologicznych pozwoli na optymalne wykorzystanie przestrzeni, podniesienie wydajności i uzyskanie wysokiej konkurencyjności. Wszystkie operacje na terenie chłodni będą wykonywane 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu z możliwością załadunku i wyładunku dużej liczby kontenerów. Budowa własnej chłodni w Porcie Gdańsk usprawni transport mięsa do zagranicznych kontrahentów Grupy Cedrob i pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć produkcję. Ale inwestycja jest ważna dla całej branży spożywczej – docelowo chłodnia Cedrob Porty będzie obsługiwać także zewnętrznych producentów.
– Dorastaliśmy kilka lat do tego przedsięwzięcia, bo to nie jest zadanie łatwe – powiedział Andrzej Goździkowski, prezes zarządu Cedrob SA. – Kilka lat rozmów, kalkulacji, przyniosło efekt. Zachwyciłem się Portem Gdańsk, udało nam się uzyskać dobre warunki w negocjacjach. Nazwaliśmy naszą spółkę Cedrob Porty, w przyszłości – mam takie marzenie – że kolejną tego rodzaju inwestycję zbudujemy na Adriatyku w ramach Trójmorza. W przyszłym roku zaczynamy budowę, za dwa lata rozpoczniemy działalność składową i logistyczną. Uznaliśmy, że musimy mieć własną mroźnię, własną logistykę, żeby eksportować więcej i dalej. Mięso mrożone możemy wywozić poza rynki europejskie. Już dużo eksportujemy do RPA, niedawno podpisaliśmy bardzo korzystną umowę eksportową do krajów arabskich.
– Zyskaliśmy kolejnego silnego partnera, żeby rozwijać infrastrukturę przeładunkową – podsumował Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. – Dla nas to dodatkowa kotwica, argument dla armatorów, którzy wybierają nasz port. Widzimy wzrost wolumenu towarów spożywczych. Miejsca paletowe w rozbudowywanym terminalu kontenerowym DTC na pewno zostaną wykorzystane.
Eksport i inwestycje to dwa główne filary planu rozwojowego Grupy Cedrob. Krajowy potentat branży mięsnej z roku na rok zwiększa sprzedaż za granicę. Dziś produkty Grupy Cedrob dostępne są na ponad 60 rynkach, a łączne przychody z eksportu wyniosły w 2018 roku ponad 1 mld zł. Dynamiczny rozwój i rekordowe wyniki sprzedaży udało się uzyskać dzięki przemyślanej strategii inwestycyjnej. Tylko w zeszłym roku wartość nakładów inwestycyjnych wyniosła 310 mln zł, a w ciągu ostatnich sześciu lat aż 884 mln zł.
Port Gdański to ważny międzynarodowy węzeł komunikacyjny. Gdański terminal DCT obsługuje największe statki kontenerowe i plasuje się na świecie w pierwszej trójce terminali pod względem liczby kontenerów przeładowywanych podczas zawinięcia oceanicznej jednostki do portu. Co roku Port Gdański SA poprawia swoje rekordy przeładunku: w I półroczu 2019 r. przeładowano w nim ponad 27 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 9% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2018.
***
Grupa Cedrob jest największym polskim producentem mięsa, liderem w produkcji drobiu i trzody chlewnej oraz uznanym producentem wędlin. Posiada 28-letnie doświadczenie w branży, które jest gwarancją wysokiej jakości produkcji. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii zrównoważonego rozwoju, firma jest dziś globalnym dostawcą żywności. Eksportuje swoje produkty na ponad 60 rynków na całym świecie.