Według prognoz opublikowanych w raporcie UNCTAD w nadchodzących miesiącach międzynarodowy handel będzie nadal pozostawał pod presją negatywnych skutków wywołanych przez światowy kryzys logistyczny.
W konsekwencji zakłóceń w łańcuchu dostaw, zatłoczonych portów morskich i nieefektywności terminali w 2022 roku oczekiwany jest znaczny wzrost cen konsumenckich w skali globalnej.
Według analityków należy się spodziewać utrzymania wysokich stawek frachtowych. Gwałtowny wzrost kosztów transportu kontenerowego jest solidnym czynnikiem osłabiającym ożywienie społeczne i gospodarcze następujące po próbie powrotu rynku światowego do „normalności” po najgorszym okresie pandemii COVID - 19.
Analizy przedstawione w raporcie UNCTAD dopuszczają scenariusz, że w wyniku wzrostu stawek kontenerowych na praktycznie wszystkich szlakach handlowych – jeśli zjawisko to się utrzyma – może doprowadzić do wzrostu światowych cen importu o 11 proc. i poziomu cen konsumpcyjnych o 1,5 proc. od chwili obecnej do 2023 roku.
KIPDiP