OPOLAGRA_2025

Galerie i centra handlowe przeżyją przedświąteczny boom

17 grudnia 2024
Galerie i centra handlowe przeżyją przedświąteczny boom

Blisko co drugi konsument zamierza odwiedzić galerie handlowe i supermarkety.

Według najnowszego raportu, 51,2% aktywnych konsumentów zamierza przed najbliższymi świętami udać się na zakupy do galerii i centrów handlowych. W zeszłym roku 48,7% osób odpowiedzialnych za zakupy w swoich domach było przynajmniej raz w tym okresie w tego typu obiektach. Najtłoczniej będzie w ostatnich 2 tygodniach przed Bożym Narodzeniem. Natomiast największa kumulacja wizyt nastąpi 4-6 dni przed Wigilią. W ub.r. w galeriach i centrach handlowych ruch wzrósł o 34% w porównaniu do referencyjnego okresu z przełomu października i listopada. Doganiały je tylko hipermarkety z wynikiem 32%. Dyskonty i supermarkety miały zdecydowanie słabsze skoki – 10% i 7%. W tym roku galerie i centra handlowe już zanotowały wzrost ruchu o 8,5% w Black Friday w stosunku do „zwykłego”, poprzedniego piątku.

Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Proxi.cloud, 51,2% aktywnych konsumentów zamierza przed najbliższymi świętami udać się na zakupy do galerii i centrów handlowych. Do tego 48,7% badanych konsumentów twierdzi, że w zeszłym roku przynajmniej raz było w tym okresie na przedświątecznych zakupach w tego typu obiektach. Raport został oparty na badaniu opinii publicznej, które przeprowadzono wśród ponad 1,5 tys. Polaków odpowiedzialnych za zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Ich odpowiedzi pokazują, że w tym roku w galeriach i centrach handlowych przed świętami ruch może być podobny bądź nawet trochę większy niż w poprzednim roku.

– Zebrane dane pokazują również, że najczęściej konsumenci będą chcieli odwiedzić galerie i centra handlowe w okresie do 2 tygodni przed świętami. Natomiast największa kumulacja wizyt nastąpi 4-6 dni przed Wigilią, głównie w weekend, tj. 20-22 grudnia – informują analitycy z UCE RESEARCH.

Według analiz UCE RESEARCH i Proxi.cloud, w zeszłym roku wzmożony ruch w galeriach handlowych był szczególnie obserwowany w czasie trzech tygodni poprzedzających Boże Narodzenie. Sprzyjały temu dwie niedziele handlowe – 10 oraz 17 grudnia. Jednocześnie w soboty je poprzedzające nie było mniej tłoczno. W tym roku wzrost ruchu będzie skumulowany na przestrzeni dwóch tygodni poprzedzających święta, a nie trzech, jak rok temu. Będzie to wynikało z tego, że w grudniu br. niedziele handlowe przypadają 15 oraz 22 grudnia.

– W zeszłym roku największy ruch w placówkach handlowych zanotowaliśmy 22 grudnia, a więc tuż przed samymi świętami. Świadczy to o tym, że duża część Polaków odkłada zakup prezentów na ostatnią chwilę. W tym roku spodziewamy się, że szczytowymi dniami będą sobota, 21 grudnia, oraz niedziela handlowa, 22 grudnia. Okres bezpośrednio poprzedzający święta sprzyja wzrostowi ruchu z uwagi na brak możliwości korzystania z zakupów e-commerce. Czas na dostawę takich zakupów przed świętami jest zbyt krótki – wyjaśnia Łukasz Pytlewski, współautor raportu z Proxi.cloud.

Rok temu, w okresie trzech tygodni przed Wigilią w porównaniu do referencyjnego okresu, przyjętego od 30 października do 5 listopada 2023 roku, ruch w tego typu obiektach wzrósł średnio o 34%. W hipermarketach zwiększył się przeciętnie o 32%, w dyskontach o 10%, a w supermarketach – o 7%.

– Z tego wynika, że najsilniejszy wzrost ruchu w okresie przedświątecznym jest obserwowany w galeriach handlowych. Świadczy to o tym, że ich oferty świąteczne, w tym prezentowe, są zdecydowanie lepiej dopasowane niż wielkopowierzchniowych sieci handlowych. Przewiduję, że tym razem w galeriach handlowych i hipermarketach ruch rdr. również wzrośnie dwucyfrowo – mówi ekspert z Proxi.cloud.

Do tego autorzy raportu dodają, że jest na to duża szansa. Dla przykładu, w tym roku galerie i centra handlowe już zanotowały wzrost ruchu o 8,5% w Black Friday (29 listopada br.) w stosunku do „zwykłego”, poprzedniego piątku (22 listopada br.). – Natężenie promocji oraz ich komunikacji w mediach spowodowało, że klienci chętniej odwiedzali galerie i centra handlowe tego dnia. Powyższy wzrost bez wątpienia był zauważalny przez sieci handlowe operujące w galeriach – podsumowuje Łukasz Pytlewski.

 

***
Opis metody badawczej

Podstawowe badanie zostało przeprowadzone w dniach 01-06.12 2024 r. przez UCE RESEARCH i Proxi.cloud metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1277 osób w przedziale wiekowym 18-80 lat, odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Pozostałe dane pochodzą z bieżących oraz archiwalnych zasobów analitycznych firmy technologicznej Proxi.cloud.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Uroczystość odbyła się w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie w obecnośc...

W świecie napięć geopolitycznych, cyfrowych walut i rosnącej niepewności, decyzj...

Wczoraj tj. 11.06.2025 roku przed budynkiem ministerstwa rolnictwa odbyła się ko...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę