Po teście jabłek Fundacja Pro-Test przebadała pomidory. Okazuje się, że one również zawierają pozostałości pestycydów. I ponownie w pomidorach kupionych w Lidlu jest ich więcej niż w tych z Biedronki.
Fundacja Pro-Test sprawdziła w badaniach w akredytowanym laboratorium zawartość ponad 540 pestycydów w pomidorach malinowych kupionych w dwóch największych sieciach handlowych: Lidlu i Biedronce.
To już drugi test – po teście jabłek – sprawdzający jakość warzyw i owoców w dwóch konkurujących ze sobą dyskontach, które od kilku tygodni prowadzą walkę na ceny. Czy oprócz tego, że Lidl i Biedronka dbają o niskie ceny, pamiętają też o jakości oferowanych produktów? Fundacja Pro-Test postanowiła sprawdzić to w laboratorium.
Kraj pochodzenia badanych pomidorów to Polska. Na zlecenie Fundacji Pro-Test laboratorium sprawdziło w nich zawartość pozostałości pestycydów. Co się okazało? W pomidorach z Lidla znajdowały się pozostałości trzech pestycydów, a w pomidorach z Biedronki – jednego.
Wykryte ilości pestycydów mieściły się w obowiązujących normach. Trzeba jednak pamiętać, że w wielu innych składnikach naszej codziennej diety również znajdują się pozostałości pestycydów. Łącznej ilości tych toksycznych związków, spożywanej przez nas każdego dnia, nie sposób oszacować i nie sposób przewidzieć, jak wpływa na nasze zdrowie.
Naukowcy nie znają również skutków współoddziaływania między sobą różnych pestycydów. A jak widać, w samych pomidorach związków może być kilka. Taka mieszanka może wpływać na nasz organizm inaczej niż pojedyncze substancje. Dlatego warto trzymać się zasady: im mniej pestycydów w tym, co jemy, tym lepiej.
Pomidory z takimi ilościami pestycydów, jakie wykryła Fundacja Pro-Test, nie spełniałyby natomiast norm, gdybyśmy mieli do czynienia z warzywami ekologicznymi.
Wyniki testu są dostępne na stronie fundacji: www.pro-test.pl.
Celem testów publikowanych przez Fundację Pro-Test jest podniesienie świadomości konsumenckiej i wyposażenie konsumentów w niezależną wiedzę na temat jakości produktów, niezbędną do podejmowania decyzji zakupowych. Z drugiej strony badania wpływają na polepszenie jakości produktów, ponieważ producenci i sieci sklepów mogą zobaczyć, jak wypadają na tle konkurencji i stale polepszać jakość oferowanych przez siebie warzyw i owoców.
Fundacja Pro-Test niebawem opublikuje wyniki badań kolejnych produktów.
oprac, e-mk, ppr.pl