W listopadzie 2021, w wyniku działania komisji antykorupcyjnej parlamentu bułgarskiego, ujawniono niezgodne z prawem działania szefa bułgarskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności [ABŻ] w latach 2019-2021 polegające na wydaniu bezprawnego rozporządzenia wstrzymującego umieszczanie na rynku polskiego mięsa drobiowego do czasu otrzymania wyników badań na obecność salmonelli oraz niejasnymi procedurami tych badań, często zlecanymi prywatnym laboratoriom pomimo doskonale rozwiniętej własnej bazy badawczej.
W 2020 bułgarskie służby weterynaryjne zgłosiły do systemu RASFF 32 przypadki obecności salmonelli w polskim mięsie drobiowym. W 2021 tylko 5 (ostatnie zgłoszenie w kwietniu 2021 r., gdy powołano komisję antykorupcyjną).
Jako były minister rolnictwa jestem świadom wagi systemu kontroli bezpieczeństwa żywności, w tym sprawnego systemu zgłaszania powiadomień o niebezpiecznej żywności. Ponieważ sytuacja ta może zmniejszyć zaufanie do organów nadzoru bezpieczeństwa żywności w UE oraz zakłócić funkcjonowanie wspólnego rynku, wnoszę następujące zapytania:
1 Czy Komisja jest świadoma procederu, który miał miejsce w bułgarskiej ABŻ?
2 Czy Komisja planuje albo przeprowadziła już działania kontrolne w bułgarskiej ABŻ w związku z doniesieniami o możliwych niezgodnych z prawem procesach zaburzających funkcjonowanie wspólnego rynku?
3 Czy istnieją unijne procedury oceny postępowania władz ABŻ w Bułgarii dla ustalenia, które ze zgłoszeń RASFF miały uzasadnienie w faktach, a na które mogły mieć wpływ zachowania o charakterze korupcyjnym lub protekcjonistycznym?
Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Krzysztofa Jurgiela