Adama_poleposition_15.03_30.04

e-petrol: na Wielkanoc ceny mogą się obniżyć

29 marca 2021
e-petrol: na Wielkanoc ceny mogą się obniżyć
W ostatnich dniach byliśmy świadkami - nie bójmy się tego słowa - drastycznych zwyżek w cenach detalicznych na polskich stacjach. To pokłosie zmian na rynku międzynarodowym w poprzednich tygodniach. Czy dzisiaj, w warunkach lockdownu, można jednak oczekiwać przeceny związanej z osłabieniem konsumpcji paliw?

Wydaje się prawdopodobne, że w okresie około świąt Wielkiej Nocy będziemy mogli zobaczyć nieco niższe ceny na stacjach paliw. Przyczyna tego stanu to korekta cen na rynku międzynarodowym i ograniczenie mobilności Polaków w związku z nałożonymi restrykcjami, mającymi spowolnić transmisję koronawirusa.
 
Diesel potaniał
 
W okresie od soboty (20. marca) zmienność cen paliw na polskim rynku hurtowym była znacząca - jednak mimo dużej chwiejności ceny benzyn okazały się w miniony piątek dość podobne, jak tydzień wcześniej. Średnia cena Pb95 to 4042,80 zł za m sześc. - czyli o 6 zł więcej niż 20. marca. Większa zmiana dała się zaobserwować  w cenie średnich destylatów - diesel potaniał w omawianym okresie o ponad 36 zł do poziomu 3963,40 zł/m sześc., zaś olej opałowy o prawie 40 zł, do poziomu 2630,60 zł/m sześc.

Marże detaliczne są na przeciętnym poziomie
 
Podstawą składu ceny na stacjach benzynowych jest koszt paliwa z rafinerii. Koszt ten zostaje następnie powiększony o akcyzę, opłatę paliwową, VAT oraz marżę sprzedawcy, która zazwyczaj wynosi kilka-kilkanaście groszy na litrze. Co więcej cena paliwa z rafinerii również posiada w sobie elementy daniny dla państwa m.in. koszty realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego. Na ostateczną cenę przy dystrybutorze składa się też opłata paliwowa i opłata emisyjna.
 
Wg obliczeń e-petrol.pl w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku, marża detaliczna na litrze benzyny bezołowiowej 95 wynosiła średnio 15 groszy, w samym marcu było to jednak już tylko 11 gr/l. W przypadku oleju napędowego średnia marża w pierwszym kwartale kształtowała się na poziomie 8 gr/l, ale z miesiąca na miesiąc lekko się poprawiała i w marcu jej wielkość identycznie jak w przypadku benzyny wyniosła 11 gr/l. Na alternatywnym wobec benzyny autogazie sprzedawcy zarabiali w pierwszym kwartale ok. 6 gr na litrze i tutaj też, z każdym tygodniem marca sytuacja marżowa się poprawiała, aby ostatecznie na koniec tego miesiąca ustabilizowała się na poziomie 9 gr za litr. 
 
Dla porównania w marcu 2019 r. marża detaliczna wynosiła 12 gr dla benzyny, 7 gr dla diesla i 16 gr dla autogazu. Rok 2020, z uwagi na początek epidemii koronawirusa w Europie, spowodował szybki spadek cen detalicznych i jednocześnie wysoki poziom marż detalicznych w Polsce na poziomie 30 gr dla benzyny i oleju napędowego oraz 14 gr na LPG.  Trzeba jednak pamiętać, że w ubiegłym roku popyt na paliwa w tym okresie był bardzo niski.  
 
Prognozy są (nieznacznie) spadkowe
 
W tym tygodniu, a więc między 29 marca i 4 kwietnia 2021 ceny paliw na polskich stacjach mogą notować pewną obniżkę. Dla benzyny Pb98 spodziewamy się ulokowania średniej w przedziale 5,43-5,54 zł/l. Dla benzyny 95-oktanowej średnia powinna znaleźć się w widełkach 5,11-5,22 zł/l. Z powodu większych przecen na rynku hurtowym możliwe jest także, że ceny diesla zanotują większe obniżki na stacjach i paliwo to kosztować będzie 5,10-5,21 zł/l. Autogaz powinien w bieżącym tygodniu kosztować między 2,56 i 2,62 zł/l.
 
 
 
Huśtawka nastrojów na rynku naftowym
 
Miniony tydzień na giełdzie naftowej w Londynie charakteryzował się dużą zmiennością cen surowca. Każdy dzień kończył się zmianą kierunku notowań, a w piątkowe przedpołudnie baryłka ropy Brent kosztowała nieco ponad 63 dolary i była o ponad dolara tańsza niż na zamknięciu wcześniejszego tygodnia.
 
Z jednej strony wzrost cen ropy wyhamowały nowe obostrzenia związane z epidemią koronawirusa, które znowu odsuwają w czasie perspektywę szybkiej odbudowy popytu na produkty naftowe. Z drugiej wsparciem dla drogiej ropy są problemy z globalną logistyką ropy i paliw spowodowane blokadą Kanału Sueskiego i oczekiwania dotyczące spotkania OPEC+, na którym mogą zapaść decyzje w sprawie dalszego przedłużenia okresu obowiązywania obecnych limitów wydobycia.
 
 

Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


POWIĄZANE

– Pomimo światowego kryzysu wywołanego pandemią, handel zagraniczny produktami r...

Zakład Technologii Żywności i Żywienia Człowieka Uniwersytetu Rzeszowskiego prze...

W dniu 19 kwietnia 2021 r. Ambasada RP w Pekinie poinformowała o zakończeniu z d...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę