Brytyjski oddział Toyoty zaprosił swoich klientów do przeprowadzenia szeroko zakrojonego testu samochodów hybrydowych. Okazało się, że samochody hybrydowe poruszały się na samym silniku elektrycznym przez co najmniej połowę czasu jazdy.
W akcji Discover Toyota Hybrid wykorzystano urządzenia telemetryczne, które mierzyły takie parametry jak czas podróży, dystans, wydajność napędu i stopień wykorzystania silnika elektrycznego oraz benzynowego. W ciągu 6 miesięcy wykonano 6393 jazd testowych, które złożyły się na łączny dystans 163 543 km – średnio 26 km na jeden przejazd. Przynajmniej 50 procent czasu każdego przejazdu testowane samochody pokonały wyłącznie na silniku elektrycznym bez zużycia paliwa i emisji spalin. W przypadku Toyoty C-HR Hybrid, Aurisa Hybrid i RAV4 Hybrid średnio przez 57 procent czasu jazdy nie wykorzystywały w ogóle silnika benzynowego. Testowane samochody przejechały łącznie 48 062 km w trybie EV, co oznacza 38 procent pokonanego dystansu.
Pełny napęd hybrydowy
Tak dobre wyniki są możliwe dzięki temu, że hybrydy Toyoty są wyposażone w szeregowo-równoległy napęd hybrydowy, który elastycznie dostosowuje pracę napędu do warunków, prędkości i przyspieszenia auta. W pełnym napędzie szeregowo-równoległym Toyoty wykorzystywane są dwa silniki elektryczne i silnik benzynowy. Samochód może być napędzany tylko silnikiem benzynowym lub tylko elektrycznym albo połączeniem obu w dowolnej proporcji. Ich współpracą zarządza elektroniczna jednostka sterująca za pośrednictwem przekładni planetarnej. Drugi silnik elektryczny służy jako generator odzyskujący energię z hamowania, który na bieżąco doładowuje baterię trakcyjną, ale w razie potrzeby zapewnienia dodatkowej mocy może służyć także do napędzania auta, aby dodatkowo zwiększyć moc układu.
Samochód porusza się na samym silniku elektrycznym przy ruszaniu, podczas jazdy z niewielką prędkością lub ze stałą prędkością, kiedy wystarczy niewielka moc, by utrzymać pojazd w ruchu. Silnik spalinowy jest wyłączony także podczas hamowania. Uruchamianie jednostki benzynowej tylko w sytuacjach wymagających większej mocy lub gdy chwilowo w baterii jest mniej energii (bateria jest na bieżąco doładowywana podczas zwalniania i hamowania) przekłada się na znaczące obniżenie spalania i emisji spalin oraz na ograniczenie zużycia silnika, co wydłuża jego trwałość i żywotność. To rozwiązanie jest stosowane we wszystkich samochodach hybrydowych Toyoty i Lexusa.
Hybrydowy napęd 4x4
W niektórych modelach dostępny jest napęd hybrydowy 4x4, który wykorzystuje jeszcze jeden silnik elektryczny do bezpośredniego napędzania tylnych kół. W ten sposób uzyskuje się inteligentnie zarządzany, automatycznie załączany tylny napęd E-Four bez użycia wału napędowego, który w tradycyjnych samochodach 4x4 zwiększa masę samochodu i ogranicza prześwit. To rozwiązanie znajdziemy m.in. w Toyocie RAV4, Lexusie NX 300h i Lexusie RX 450h.
Hybryda ładowana z gniazdka
Inną modyfikacją napędu hybrydowego Toyoty jest napęd z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła, w który wyposażono Toyotę Prius Plug-in Hybrid. W nowym modelu zastosowano napęd hybrydowy z najnowszej generacji Toyoty Prius, który rozbudowano o większy akumulator trakcyjny i układ ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Samochód może pokonać bez przerwy 50 km na samym silniku elektrycznym z maksymalną prędkością 135 km/h. Jednocześnie może poruszać się w trybie hybrydowym, z wykorzystaniem silnika elektrycznego i spalinowego na tej samej zasadzie jak w innych hybrydach Toyoty. Jak wynika z badań amerykańskiej agencji EPA (Environmental Protection Agency) Prius Plug-in Hybrid jest najbardziej wydajnym samochodem hybrydowym dostępnym na amerykańskim rynku – zarówno w jeździe w trybie elektryczno-spalinowym, jak i czysto elektrycznym.
Newseria Innowacje