Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat znaczenia czystego powietrza dla zdrowia i wpływu codziennych działań na jego jakość. Szkoły – jako instytucje kształcące dzieci i młodzież oraz ważne ośrodki opiniotwórcze – są właściwym miejscem, w którym wiedzę należy upowszechniać i pomagać społeczności lokalnej w identyfikacji i zrozumieniu problemów, mających wpływ na jakość życia.
W ramach projektu ESA w szkołach instalowane są mierniki jakości powietrza. W zależności od wybranej konfiguracji oznaczana jest jakości powietrza wewnątrz oraz na zewnątrz budynku szkoły.
Szkoły, biorące udział w projekcie „ESA”, zostały wyposażone w mierniki, oznaczające jakość powietrza. Dane zbierane przez mierniki są udostępniane przez Internet oraz prezentowane na wyświetlaczach w szkole, co umożliwia uczniom, nauczycielom i społeczności lokalnej bieżące monitorowanie jakości powietrza i adekwatne zaplanowanie aktywności. Uczniowie wykorzystując dane archiwalne mogą wykonywać pod kierunkiem nauczycieli własne badania i analizy w korelacji, z czynnikami atmosferycznymi.
Najważniejszym celem projektu jest edukacja dzieci i młodzieży, rodziców oraz dostarczenie narzędzi dydaktycznych dla nauczycieli w obszarze ochrony czystości powietrza, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki smogu: przyczyn jego powstawania, wpływu na zdrowie, oraz możliwych działań, które pozwalają na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
Projekt ESA w części edukacyjno-informacyjnej zakłada aktywny udział nauczycieli ze szkół wyposażonych w mierniki w działaniach edukacyjno-informacyjnych poprzez wyposażenie ich w niezbędną wiedzę i materiały dydaktyczne. W tym celu realizujemy kompleksowe szkolenia dla nauczycieli – koordynatorów projektu ESA. Szkolenia prowadzone są przez ekspertów i praktyków, zajmujących się problematyką smogu i przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza.
Zaangażowani w projekt szkolni koordynatorzy wspierają nas w dostosowywaniu do potrzeb uczniów i ciągłym udoskonalaniu materiałów edukacyjnych. Inicjują również działania aktywizujące społeczność szkolną w tematykę walki ze SMOGiem.
Wraz ze zwiększaniem zasięgu projektu ESA i rozwojem form działania, przygotowanie nauczycieli-koordynatorów pozwoli na realizację przez nich kaskadowych działań szkoleniowo-informacyjnych, kierowanych do pozostałych nauczycieli w placówkach własnych i innych.
Ponadto nauczyciele-koordynatorzy i pozostali przedstawiciele grona pedagogicznego, zaangażowani w realizację projektu ESA w kolejnych etapach będą zapraszani do aktywnego udziału w pracach nad rozwojem koncepcji skalowalnego programu edukacyjnego w formule ogólnopolskiej.
Zachęcamy do dołączenia do ESA wszystkie szkoły, których społecznościom nie jest obojętny stan powietrza jakim oddychamy. Szkoły w których zarówno nauczyciele, rodzice jak i uczniowie są gotowi podjąć wyzwanie jakim jest aktywne działania na rzecz czystego powietrza, zdrowia i otaczającego nas środowiska.
https://esa.nask.pl/
Newseria Biznes