Seria wyczynowych samochodów Lexusa oznaczonych charakterystycznym logo ze stylizowaną literą F ma już dziesięć lat, a z okazji jubileuszu Lexus przygotował limitowane serie modeli RC F i GS F Anniversary Edition w unikalnym, matowoszarym malowaniu. Przyjrzyjmy się rodzinie samochodów Lexusa przeznaczonych dla amatorów ostrej jazdy.
Pojazdy wchodzące w skład serii F są efektem głębokiej, fabrycznej modyfikacji podstawowych modeli firmy. Użyte w nich silniki, przekładnie, wyrafinowane zawieszenia i inne zaawansowane rozwiązania dają im parametry maszyn wyścigowych.
Lexus IS F
Wyczynową linię Lexusa zapoczątkował przedstawiony w roku 2007 i sprzedawany jako model 2008 sedan Lexus IS F. Samochód wyposażony w pięciolitrowy silnik V8 o mocy 423 KM i momencie obrotowym 505 Nm został przed wprowadzeniem do produkcji seryjnej drobiazgowo przetestowany na znanym z wyścigów Formuły 1 torze Fuji Speedway. Właśnie od tego toru pochodzi oznaczenie sportowej linii samochodów Lexusa – stylizowana litera F przypomina kształtem słynny zakręt 27R.
Lexus LFA
LFA to jedyny członek rodziny F nie mający odpowiednika w linii modeli podstawowych. Produkcyjną wersję tego supersamochodu z karoserią wykonaną z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym zaprezentowano w 2009 roku. Futurystyczne coupe zyskało wolnossący silnik V10 4,8 l o mocy 552 KM, rozpędzający auto do 320 km/h. Dwumiejscowe auto produkowane było przez dwa lata na indywidualne zamówienia klientów w limitowanej serii liczącej tylko 500 egzemplarzy. Dziś LFA jest cenionym samochodem kolekcjonerskim, którego ceny na aukcjach sięgają milionów dolarów.
Lexus RC F
Następnym członkiem linii F stało się w roku 2014 sportowe, czteromiejscowe coupe Lexus RC F. Zastosowano w nim pięciolitrowy silnik V8 będący gruntownie zmodernizowaną wersją rozwojową jednostki znanej z modelu IS F. Przy małych obciążeniach pracuje on w oszczędnym cyklu Atkinsona, a po dociśnięciu pedału przyspieszenia – w cyklu Otto, pozwalającym uzyskać moc do 477 KM. RC F dostępny jest również w ekskluzywnej wersji Carbon, w której pokrywę silnika, dach oraz wysuwany spojler wykonano z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, co pozwoliło obniżyć masę auta o 9,5 kg.
Lexus GS F
W roku 2016 rodzina wyczynowych samochodów Lexusa wzbogaciła się o czterodrzwiowego rodzinnego sedana Lexus GS F, łączącego wyrafinowanie ekskluzywnej limuzyny z osiągami sportowego coupe. Model GS F wyposażono w pięciolitrowy silnik V8 znany z Lexusa RC F, podobnie jak w wyczynowym coupe współpracujący z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów z bezpośrednią zmianą przełożeń (Sport Direct Shift). W układzie przeniesienia napędu na tylną oś wykorzystano aktywny mechanizm różnicowy TVD (Torque Vectoring Differential).
Lexus LC F
Ten model oficjalną premierę ma jeszcze przed sobą, wiadomo jednak, że obecnie trwają próby drogowe, a znak towarowy LC F Lexus zarejestrował w europejskim urzędzie patentowym już rok temu. Tymczasem miłośnicy ostrej jazdy mogą zdecydować się na standardowego Lexusa LC 500 w wersji F Sport z tym samym co w RC F i GS F pięciolitrowym, wolnossącym silnikiem V8. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wyczynowy LC F ma być napędzany czterolitrową widlastą ósemką, która dzięki wykorzystaniu dwóch turbosprężarek ma osiągać moc około 600 KM i maksymalny moment obrotowy rzędu 700 Nm.
Newseria Lifestyle